Ülo Toomsalu • 4. aprill 2000
Jaga lugu:

Kümnendik kulutustest kaob mustale turule

Eesti Konjunktuuriinstituudi uurimusest selgus, et tarbijate väljaminekutest ligi kümnendik kulub musta turu teenuste või kaupade ostuks. Neli inimest kümnest eelistab tarbida odavaimat teenust.

Eesti Konjunktuuriinstituut (EKI) uuris möödunud aasta lõpul, milline on varimajanduse osakaal Eesti kaupade ja teenuste turul, kirjutab Postimees.

Kokku küsitleti 650 inimest, kellel paluti hinnata maksustamata teenuste ja toodete tarbimist. EKI direktori Marje Josingu sõnul analüüsiti niisuguste kaupade ja teenuste tarbimist, mille osas müüjal ja teenindajal on ilmselt riigimaksud maksmata.

Küsitlusest ilmnes, et tarbijate hinnangul läheb umbes 11 protsenti nende kulutustest tasumiseks teenuste ja kaupade eest, millelt riigile makse ei ole makstud.

Eriti suur suur on musta äri maht mitmes teeninduse valdkonnas. Kuni viiendik küsitletutest väitis, et tellivad sageli töö teenindajalt, kes makse ei maksa. Näiteks iga kümnes autoremondi teenuseid tarbinu väitis, et kasutab alati remondimeest, kes makse ei maksa. Enam kui kolmandik autoomanikest kinnitas, et kasutab sellist teenust mõnikord.

Enam kasutatakse musti teenuseid veel korteri remondil ja ehitusel, individuaalõmbluses, veotöödel. 'Ahvatlus maksudest kõrvale hiilida tekib just aktsiisimaksudega maksustatud kaupade puhul, nagu alkohol, tubakatooted, CD-plaadid, videokassetid, aga ka rõivad ja jalatsid,' selgitas Josing.

Varimajanduse teenuste kasutajaid on Josingu sõnul rohkem maapiirkondades ja just mitte-eestlaste hulgas. 'Mida väiksem on pere sissetulek, seda suurem osa on perekonna eelarves maksustamata teenustel ja kaupadel,' nentis Josing.

Jaga lugu:
Hetkel kuum