Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Bensiinifirmad ei kavatse hinda langetada
Kütusemüüjad põhjendavad seda vahepeal kaotatud kasumimarginaali tagasiteenimisega.
?Hetkel ei ole vajadust ega ka võimalust hinda langetada, sest sisseostetud kütusekoguse hind pole viimaste päevade hinnalangusest maailmaturul mõjutatud,? ütles eile Statoil Eesti turundusjuht Hede Kerstin Luik.
Seni on konkurents sundinud hoidma hindu põhjendamatult madalana, lisas ta. ?Ütleme nii, et me pole tõstnud hinda nii kõrgele, et seda nüüd võimalik langetada oleks,? märkis turundusjuht.
Edasine sõltub Luige sõnul sellest, kas hinnalanguse trend maailma naftaturul jätkub ja kuidas käituvad siinsed konkurendid. Ta ei välistanud, et mõningane hinnalangus lähipäevil siiski tuleb.
Eelmise aasta lõpetas Statoil Eesti 18,5 miljoni kroonise kahjumiga. Selle aasta eesmärk on Luige väitel mulluse kasumimarginaali säilitamine. See on üks põhjusi, miks kütusefirma ei saa nüüd hinda langetada, sest suurema osa aastast on töötatud oluliselt väiksema marginaaliga kui praegu.
Neste Eesti on sel nädalal langetanud diislikütuse hinda 15 sendi võrra ja bensiini hinda samavõrra üksnes Raplas ja Viljandis. Neste jaemüügijuht Artur Praun tunnistas, et autokütuse maailmaturul praegu valitsev hinnalanguse trend ja ka dollarikursi muutus on paljulubav, kuid olulist hinnalangust siinsetes tanklates ta lähipäeviks siiski ei ennustanud.
?Kui hinnad maailmaturul tõusid 90 sendi võrra, siis meie tõstsime vaid 30 senti, sest vastasel korral oleks bensiin 95 hakanud maksma üle 11 krooni liiter ja seda poleks siinne tarbija välja kannatanud,? selgitas ta põhjusi, miks nüüd ei saa üldise hinnalangusega kaasa minna.
Prauni hinnangul ei vasta tõele Äripäeva analüütiku arvutus, mis näitab, et kütuse jaemüüjate kasumimarginaal on viimase kuu ajaga kahekordistunud. ?Meie teenime rohkem käibe pealt,? nentis ta. See on ka üks põhjusi, miks hinda ei saanud liiga palju tõsta siis, kui selleks oli surve väljastpoolt olemas, sest siis oleks läbimüük vähenenud, selgitas Praun. ?Usume, et tarbija ootab hinna alandamist ja teeme seda esimesel võimalusel,? lubas ta.
Ainsana suurematest kütuse jaemüüjatest langetas eile õhtul oma tanklates bensiiniliitri hinda 15 sendi võrra Shell Eesti. Kütusefirma jaemüügijuhi Riina Aamissepa sõnul pole aga tegu mitte niivõrd hinnalangusega kui hinna korrigeerimisega turuolukorrast lähtuvalt. Nimelt oli Shelli bensiin seni konkurentide omast kallim.
Suurem allahindlus sõltub sellest, kui järsult langeb sisseostuhind ja kui kaua langustrend kestab, selgitas müügijuht. ?Me hindame olukorda terve aasta lõikes ja kuna on olnud väga raskeid kuid, pole ka marginaal kokkuvõttes oluliselt kasvanud,? selgitas Aamissepp.
Äripäeva analüütiku Tõnis Oja hinnangul on Eesti autokütuse jaemüüjate kasumimarginaal eelmisest hinnatõusust alates, mis oli 26. oktoobril, kasvanud kaks korda, ulatudes ligi kahe kroonini liitrilt. Suvekuudega võrreldes on see näitaja nüüd isegi kolm korda suurem. ?Viimase kolme aasta jooksul pole kütusemüüjad kunagi varem nii palju teeninud,? lausus Oja.
Pliivaba 95 oktaanarvuga bensiini hind oli eilseks maailmaturul langenud oktoobri lõpu 314 USA dollarilt tonn 236 dollarini tonn ehk 25%, eile õhtul langus kestis. 98 oktaanarvuga bensiini hinnalangus oli 22 protsenti. Eriti järsk langus olnud viimasel nädalal. ?Kui see ei ole meie kütusemüüjate jaoks piisav trend, mis see siis veel peaks olema?? küsis analüütik.
Eile õhtul tuli teade, et bensiini hind Rotterdamis on praegu viimase 11 kuu madalaimal tasemel.
Rootsis langetas Statoil eile bensiini 95 hinda 30 sendi võrra, sealne Shell 20 sendi võrra. Norras on ESSO suvest alates alandanud bensiini hinda 1,9 krooni võrra ja eile langes see veel 50 sendi võrra. Shelli Norras asuvatest tanklatest sai eile kütuseliitri 70 senti odavamalt kui päev tagasi. Soomes on bensiini hind viimasel ajal langenud ligi poolteise krooni võrra liitri pealt.