Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütusefirmade järjekordne viga

    Veel mitu aastat pärast rahareformi oli Neste Järve tankla üks väheseid (kui mitte ainus) tõeliselt läänelikke teenindusasutusi Eestis.
    Nüüd, kus vähemalt Tallinna linnapilti iseloomustavad sajad eredalt valgustatud ja uhkete reklaamidega kauplused ja muud teenindusasutused, on seesama Järve tankla pime. Käivad ümberehitamistööd, sest AS Neste Eesti otsustas oma jaemüügi strateegiat muuta ning minna täielikult üle automaattanklatele. Ka peamine konkurent Statoil Eesti on loobunud strateegiast, mis orienteerus keskmisest jõukamale kliendile, ja ehitab Järve Selveri juurde oma esimest automaattanklat.
    Kütusefirmade üleminek automaattanklate süsteemile on iseenesest loomulik, sest see aitab kaasa kulude kahandamisele. Efektiivsem tegutsemine on suurtele kütusefirmadele eluliselt vajalik. Eelmise majandusaasta lõpetas neist enamik kahjumiga. Nafta ja naftasaaduste hinnaralli Lahesõjajärgse perioodi kõrgeimale tasemele sundis kütusefirmasid kevadel ja suvekuudel oma kasumimarginaale alandama eelmise aastaga võrreldes poole madalamale. Selle aasta lõpp ei kujune suurematele (aga võib-olla ka väikestele) eelmisest aastast paremaks.
    Vaatamata sellele, et nn kütuste maailmaturu hind on viimase kuuga langenud kolmandiku ja dollari kurss krooni võrra, püütakse suvel kaotatu tagasi teha kütuse jaehinna taseme säilitamise ja marginaalide hoidmisega erakordselt kõrgena. Kuigi survet on avaldanud ka ajakirjandus, hoiavad kütusefirmad üksmeelselt hinnataseme kõrgel. Kasumisse jõudmine või kahjumi minimeerimine püütakse saavutada iga hinna eest, riskides isegi maine langemisega.
    Arvan, et seekord teevad kütusefirmad oma teise strateegilise vea. Esimene oli investeeringud kallitesse tanklatesse, mille tasuvusaeg on väga pikk. Efektiivsem oleks olnud odavamate tanklakettide väljaehitamine. Aga see on muidugi tagantjärele tarkus ning ei aita enam kedagi.
    Seekordne viga on suhtumine klientidesse, mis võib anda pikemas perspektiivis tagasilöögi, tuues järgnevatel aastatel suurema kahjumi, kui oleks selle aasta oma. Pealegi oleks suviste kütuserahutuste valguses selle aasta kahjumit ettevõtte omanikele põhjendada suhteliselt kerge.
    Olulisim on muidugi usalduse kaotus. Tahaks väga näha, kuidas suhtub rahvas, kes suviseid kütuserahutusi Euroopas jälgis rahulikult pealt, järgmisesse kütusehindade tõstmisesse. Jutte nafta tõusust ja dollari kursi tõusust tingitud kütusehindade tõstmise vajadusse usutakse veelgi vähem kui seni.
    Kütuste hinnataseme kunstlikult kõrgel hoidmine tekitab kaudset kahju kogu riigi makromajandusele, sest see suurendab inflatsiooni ja aeglustab majanduskasvu. Tarbijahinnaindeksi kasv novembris 5,7 protsendini ja kolmanda kvartali oodatust veidi madalam majanduskasv on osalt tingitud kütuste kõrgest hinnast. Majanduskasvu aeglustumine mõjub paratamatult ka kütusefirmade kasuminumbritele tulevikus. Pole mingi ime, kui järgmise majanduskriisi ajal kärbivad ettevõtted esmajärjekorras just oma transpordikulusid.
    Mida siis peaksid vaesed kütusefirmad ette võtma. Iga ettevõtte kohustus on omanikele kasumit teenida. Hea, et on mindud automaattanklate loomise teed, mis annab positiivset efekti.
    Minu esialgne üllatus oli suur, kui pankade finantsturgude osakondadest öeldi, et kohalikul jaeturul tegutsevad firmad ei maanda kütuse hindadest ja dollari kõikumisest tulenevaid riske tulevikutehingutega.
    Aga kui veidi järele mõelda, pole selle järele olnud ka mingit vajadust. Riskide maandamine maksab, ja pole mingit mõtet võtta endale lisakulutusi, kui kütuste sisseostuhinna ja dollari kursi tõusust tingitud kahjum on võimalik täies mahus kanda tarbijate arvele. See on aga lühinägelik poliitika ning oma raskest olukorrast avalikkusele kurtmise asemel tuleks finantsjuhid saata Statoili, Fortumi või The Royal Dutch/Shelli finantsturgude osakondadesse õppima riskide maandamist. Sellest võidavad kütusefirmad ise, tarbijad ning tervikuna kogu riik.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.