• OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 5000,25%6 386,87
  • DOW 300,16%44 704,83
  • Nasdaq 0,41%21 184,29
  • FTSE 100−0,11%9 126,62
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,11
  • OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 5000,25%6 386,87
  • DOW 300,16%44 704,83
  • Nasdaq 0,41%21 184,29
  • FTSE 100−0,11%9 126,62
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,11
  • 06.03.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lennuk päästab kiiresti rikneva kauba

Kiiresti riknevatest kaupadest veetakse Eestist lennukitega kõige enam külmutatud kala, mis nõuab transportimiseks eelkõige kiirust ja spetsiaalset käsitlust.
Kiiresti riknevateks kaupadeks on õhutranspordis kaubad, mille kvaliteet halveneb teatud aja jooksul mõjutatuna mittesobivast temperatuurist, niiskusest või keskkonnatingimustest. Sellisteks enamlevinud kaubaliikideks on lilled (paar aastat tagasi olid Amsterdamist imporditavad lilled kiiresti riknevate kaupade õhutranspordis Eestis esikohal), kalatooted, seened, marjad.
Üks peamisi tingimusi selliste kaupade transpordil on temperatuurinõue. Näiteks jahutatud kala puhul on temperatuur 0 kuni +8 kraadi. Väga oluline on järgida ka kindlaid nõudeid pakendile. Kui värskeid seeni ja marju pakitakse õhkuläbilaskvatesse korvidesse, siis jahutatud kala tuleb pakkida spetsiaalsetesse kastidesse.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kiiresti rikneva kauba transpordil on oluline ka transpordi hind. Paraku puudub kiiresti riknevate kaupade veol ühtne reegel, millest lennukompaniid hinna kujundamsel lähtuvad. Kuna aga tegemist on erikäsitlust nõudva kaubaga, siis enamusjuhtudel on lennutariif kõrgem kui tavasaadetistel. Kindlat protsenti aga öelda ei saa. Näiteks kalasaadetiste puhul määrab hinna saadetav kogus, saadetiste regulaarsus, transiitkohtade arv ning ka igal suunal on veohind erinev. Iga lennukompanii kujundab hinna ise.
Hetkel on Tallinnast võimalik kiiresti riknevaid kaupu vedada mitme erineva lennukompaniiga. Suurimad vedajad on Estonian Air, ja Finnair. Scandinavian Airline ja Finnair võimaldavad kaupa transportida ka üle ookeani. Kui Euroopasse jõuab Tallinnast kaup kohale 12?24 tunniga, siis Ameerikasse ja Kanadasse liigub kaup pooleteise päevaga. Vajaminevast kaubaruumimahust tuleb ette teatada üks päev kuni kaks nädalat olenevalt suunast ja kaubast.
Ekspordi suurenedes on võimalik kasutada ka erinevaid logistilisi lahendusi. Üks võimalus on saata kaup külmikautoga Tallinnast lähimatesse suurematesse transiitpunktidesse, kust see toimetatakse edasi lennukiga. Transiitpunktideks võivad kujuneda Helsingi ja Stockholm. Selline lahendus tasub ennast ära aga vaid väga suurte kaubakoguste puhul.
Eestis kasutamata võimalus on suurte kaubakoguste saatmiseks sõlmitav pikaajaline kaubaveoleping. Lepinguga kindlustatakse kliendile teatud ruum lennukis kindlal suunal ja nädalapäeval. See annab võimaluse kliendil oma tootmist planeerida ja kindlustab kliendile vajamineva ruumi lennukis. Selline lahendus aga kohustab klienti maksma ruumi eest ka siis, kui ta seda ei kasuta. Sellist lahendust kasutavad firmad, kellele on oluline kaubasaatmise regulaarsus ja kes suudavad oma ruumi vajadust planeerida teades,et kasutamata ei jää rohkem kui 5% väljaostetud ruumist.
Autor: Helena Paimets

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 17 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele