Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Edukalt saab müüa kvaliteetset kaupa
Viimasel ajal on ajakirjanduses (sh 16. ja ja 21. märtsi ÄPs) olnud palju juttu Eesti juustuturust ning Läti ja Leedu juustust. Kuna teema on paljuski haakunud Estover-Kaubanduse ASiga ning seda teemat käsitlevad artiklid sisaldavad ebatäpsusi, pidasin õigeks selgitada oma seisukohti.
Mõned viited moonutustele: Eesti suurim juustu hulgimüüja Estover Kaubandus veab juustu Lätist-Leedust, kleebib külge sildid ?Saaremaa juust? ning müüb seda juustu kui Eesti oma; imporditud juustudel on peal küll nende Leedu või Läti tootjate sildid, kuid need on nii väikesed, et esmapilgul neid ei märka (?Saaremaa juust tuleb Leedust?, ÄP, 16.03.).
Tegelikkus: Estover-Kaubandus impordib ainult Leedust kõrgekvaliteedilist kõrgema sordi Gouda tüüpi juustu, mis läheb müüki ?Saaremaa juustu? kaubamärgi all (kaubamärgitaotlus on patendiametis menetluses, taotleja Estoveri kontserni kuuluv Põltsamaa Meierei Juustutööstus). Juust on nõuetekohaselt markeeritud eestikeelse teabega nii juustu, tootja kui edasimüüja kohta (vt pilti viidatud loo juures: ärimees Tiit Kurvits hoiab käes Saaremaa juustu, mil märkamatu markeering selgelt näha).
Loos on toodud siinkirjutaja sõnad: ?Las ta arvab, et see on Saaremaal toodetud juust, jõudu talle.? Seda öelnud ma vastuseks küsimusele, kas tegemist on tarbija eksitamisega. Minule helistanud ajakirjanik küsis, kas võib juhtuda, et Saaremaa juustu ostev Soome turist arvab, et see ongi Saaremaal valmistatud. Vastasin, et juust on vastavalt Eesti seadustele markeeritud ja kui soomlane aru ei saa, siis, mis teha, arvaku pealegi. Lause moonutamist, sh Soome turisti samastamist keskmise tarbijaga (eeldan, et see tarbija mõistab eesti keelt) pean ilmseks liialduseks.
Samas artiklis on kirjas, et Estover Kaubandus tõi Leedust 7000 tonni Gouda juustu, mis pakendatakse väikepakenditesse ning paisatakse Saaremaa juustu nime all kaubandusse. Estover-Kaubandus on 13. veebruarist tänaseni importinud ca 30 tonni ? 7000 tonni oleks ca 150 Eesti aastasest juustutarbimisest.
Leedus toodetud Gouda tüüpi juustu ei pakendata uuesti, vaid markeeritakse kontsernile kuuluva kaubamärgiga ?Saaremaa juust? ja müüakse seejärel edasi.
Lehelugu väidab, et Estover müüb Lätist pärit Vene juustu ning Leedust pärit Hollandi juustu. Estover-Kaubandusele kuulub sellest aastast juba hulk aega Hollandi leibjuustu tootnud ja lähitulevikus tootma hakkav Rannu Juustutööstus. Kuna hetkel toimub Rannu Juustutööstuse renoveerimine, ostetakse Hollandi leibjuustu ajutiselt sisse Lätist, kus seda juustusorti valmistatakse sama tehnoloogia alusel.
Põhjus lihtne ? loomulikult tahab Estover-Kaubandus säilitada selle juustusordi turuosa poelettidel, sest selle mõnekuuline puudumine müügilt annaks konkureerivatele juustusortidele eelised.
Estover-Kaubanduse impordib Leedust 50-lise kuivaine rasvasisaldusega Tilsit tüüpi juustu, mis markeeritakse Est-over-Kaubanduse kaubamärgiga ?Vene juust?.
Varem osteti analoogset juustu (ja markeeriti kaubamärgiga ?Vene juust?) ka Ühinenud Meiereidelt ja Võru Juustult. Kuna esimene enam seda juustu ei tooda ja teine ei suuda tagada piisavalt head augustust ja hinda, siis hetkel ostame juustu Leedust.
Jääb ainult oletada, kelle huvides tegutseb kõnealuse artikli autor. Märgin siinjuures, et kellegi võimalik allajäämine kaubaturul on küll kahetsusväärne, kuid äriilmas paratamatu, ning ei õigusta millegagi ebaeetilist võtet ? ajakirjanduse abil konkurendi nn mudaga loopimist. Möönan, et ei ole võimalik adekvaatselt kommenteerida teiste (nt Võru Juust, E-Piim) ütlusi kõnealuses loos avaldatu vahendusel. Nii, nagu on artiklis minu sõnu moonutatud, võivad olla seda ka teiste isikute ütlused.
Siiski tahan neis kõlanud ebatäpsused ümber lükata.TÜ E-Piima turundusjuhi Meelis Lepa väitele vastaksin, et härra Lepp peaks oskama turundusjuhina vahet teha juustu tüüpidel ja sortidel. Aga võib-olla ei oska ka, sest minu andmeil kannab E-Piima toodetav ja eksporditav Gouda juustu nime, siseturul on see ristitud aga Eesti Juustuks, kuigi Eesti juustuga, nagu see algselt välja töötati, pole uuel tootel palju ühist.
Vastuseks ASi Võru Juust juhiabile Karin Mäele ütlen, et vähemalt Estover-Kaubanduse eesmärk importjuustude müümisel pole mulje jätmine, et tegu on eestimaist päritolu kaubaga. Edukalt saab müüa igasugust kvaliteetset kaupa, eriti kui sel kaubal on ka hea hind.
Leian, et Mari Toomsool (?Võitlus juustuturu pärast...?, ÄP, 21.03.) tuleks oma kommentaar kriitiliselt üle vaadata ? selle puändiks oli just minu moonutatud ütlus. Tema juriidilise arvamuse ?paikapidavust? näitab ka tuginemine kehtetuks tunnistatud eeskirjadele. Toomsoo artikkel ei ole ega saagi olla erapooletu, kuna Käosaar&Co esindab ettevõtteid (sh E-Piim ja Saaremaa LPT), kes on juustuturul Est-overi konkurendid.