Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vale velg võib viia põõsasse
Kuna auto tehase plekkvelgede asendamine alumiinimust valuvelgede vastu teenib peamiselt üht eesmärki ? parandada auto välimust, siis vaadatakse peamiselt seda, mitu kodarat tal on, et tal ikka piisavalt suur läbimõõt oleks ning loomulikult, mida laiem, seda ägedam. Kas see velg antud autole sobib või mitte, selles osas vaadatakse vaid poldiaukude vahet. Kui velg alla läheb, on asi korras.
Tegelikkuses ei ole asi sugugi nii lihtne ning paljud sellised ilutsejad seavad sõna otsese mõtes ohtu nii iseenda kui teiste elu. Velje puhul on väga oluline, et see klapiks antud sõiduki tehase nõuetega. Tal peab olema täpselt õige läbimõõt, täpselt õige ofsett, ehk velje mõttelise keskjoone kaugus velje tugipinnast jne. Eriti annab vale velg end tunda ebatasasel teel ning veeloikudst läbisõidul. Kui autol on all liiga laiad rehvid, siis võib ühe rattaga veelogust läbi sõites olla ühe poole takistus sedavõrd suur, et suure kiiruse tõttu kerge auto auto viskab end teele risti ja põõsasse lendamisest pole pääsu. Selliste velgede-rehvidega auto roolist peab nö hammastega kinni hoidma ja iga väiksemgi konarus annab tunda.
Lisaks mõjutab ratta vale ümbermõõt oluliselt spidomeetri näitu. Mida suurem on ratta läbimõõt, seda kiiremini liigub auto spidomeetri näiduga võrreldes. Kuni 20 km/h eksimist ei ole mingi haruldus, see aga omakorda võib juba otseselt rahakoti pihta hakata.
Suure läbimõõduga veljed on reeglina madalama profiiliga rehvid, mis lisavad küll roolitundlikkust, muudavad auto jäigemaks ja külgpidavuse paremaks, mis on sledal asfaltkattega teel igati postiivne näitaja. Samas suureneb selliste rehvidega ka veeretakistus ning sellega omakorda auto kütusekulu. Samuti on oluline see, et laiad rehvid teevad suuremat müra.
Omaete teema on, et valede valede rehvide kasutamisega hakkavad kiiremini kuluma ka veermiku detailid. Jäik, õhukese profiiliga rehv põrutab rohkem ning see omakorda väsitab rohkem veermiku kummidetaile ja laagreid.
Autor: Margus Murakas