• OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 5000,2%6 383,92
  • DOW 300,04%44 649,33
  • Nasdaq 0,42%21 187,05
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,26
  • OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 5000,2%6 383,92
  • DOW 300,04%44 649,33
  • Nasdaq 0,42%21 187,05
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,26
  • 31.08.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vale velg võib viia põõsasse

Kuna auto tehase plekkvelgede asendamine alumiinimust valuvelgede vastu teenib peamiselt üht eesmärki ? parandada auto välimust, siis vaadatakse peamiselt seda, mitu kodarat tal on, et tal ikka piisavalt suur läbimõõt oleks ning loomulikult, mida laiem, seda ägedam. Kas see velg antud autole sobib või mitte, selles osas vaadatakse vaid poldiaukude vahet. Kui velg alla läheb, on asi korras.
Tegelikkuses ei ole asi sugugi nii lihtne ning paljud sellised ilutsejad seavad sõna otsese mõtes ohtu nii iseenda kui teiste elu. Velje puhul on väga oluline, et see klapiks antud sõiduki tehase nõuetega. Tal peab olema täpselt õige läbimõõt, täpselt õige ofsett, ehk velje mõttelise keskjoone kaugus velje tugipinnast jne. Eriti annab vale velg end tunda ebatasasel teel ning veeloikudst läbisõidul. Kui autol on all liiga laiad rehvid, siis võib ühe rattaga veelogust läbi sõites olla ühe poole takistus sedavõrd suur, et suure kiiruse tõttu kerge auto auto viskab end teele risti ja põõsasse lendamisest pole pääsu. Selliste velgede-rehvidega auto roolist peab nö hammastega kinni hoidma ja iga väiksemgi konarus annab tunda.
Lisaks mõjutab ratta vale ümbermõõt oluliselt spidomeetri näitu. Mida suurem on ratta läbimõõt, seda kiiremini liigub auto spidomeetri näiduga võrreldes. Kuni 20 km/h eksimist ei ole mingi haruldus, see aga omakorda võib juba otseselt rahakoti pihta hakata.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Suure läbimõõduga veljed on reeglina madalama profiiliga rehvid, mis lisavad küll roolitundlikkust, muudavad auto jäigemaks ja külgpidavuse paremaks, mis on sledal asfaltkattega teel igati postiivne näitaja. Samas suureneb selliste rehvidega ka veeretakistus ning sellega omakorda auto kütusekulu. Samuti on oluline see, et laiad rehvid teevad suuremat müra.
Omaete teema on, et valede valede rehvide kasutamisega hakkavad kiiremini kuluma ka veermiku detailid. Jäik, õhukese profiiliga rehv põrutab rohkem ning see omakorda väsitab rohkem veermiku kummidetaile ja laagreid.
Autor: Margus Murakas

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 17 p 12 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele