• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,24
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,24
  • 15.11.01, 00:00

Eesti esimese transiidikaubamaja taga seisavad tuntud ärimehed

?Nii palju kui mina tean, pärineb idee taolise kaubamaja loomiseks Mõisalt ja Tamjärvelt,? ütles projekti juurde nõunikuks kutsutud endine Tallinna Sadama peadirektor Enn Sarap, kes kinnitas ka Meelis Lao osalemist.
Sarapi sõnul ei ole loodaval ettevõttel midagi ühist transiidifirmaga, pigem on tegu kaubamajaga, ehkki hoonet kui sellist ei ole. Läänes on need tuntud nime all trading house ja Venemaal torgovõi dom, selgitas ta. Tegevus kätkeb endas ostu ja müüki ning kauba liikumiseks tulusamate logistiliste lahenduste leidmist, kasutades ekspedeerimisfirmade teenuseid. Loodavas transiidikaubamajas hakkab kaup liikuma nii ida?lääne kui põhja?lõuna suunal, kusjuures alati ei pea see sugugi Eestit läbima, selgitas Sarap loodava firma äriideed. Millise kaubaga on tegu, seda ta ei täpsustanud, kuid kinnitas, et sokkide ja rinnahoidjatega tegu ei ole. Samas kinnitas ta, et konkureerivat naftatransiidifirmat ei tehta.
Sarapi hinnangul on äriidee hea, kuid seda ellu viia Venemaa terroriseerivate raudteetariifide ja muude piirangute tõttu küllaltki raske. Sarap hakkab Mõisale ja Tamjärvele nõu andma logistika ja veonduse alal.
Projektiga on seotud ka Mart Einpalu, kes ise kinnitas, et tegeleb sellega oma põhitöö kõrvalt firmas Amix Consulting. Tema sõnul on ettevalmistusööd käivitunud ja praegu toimub äriidee aluseks olevate hüpoteeside ja erinevate võimaluste analüüsimine. ?Kui kõik läheb plaanipäraselt, käivitub projekt järgmisest aastast, kui aga nõrgad küljed ja ohud osutuvad ületamatuteks, jääb asi sinnapaika,? lausus Einpalu.
Küsimusele, kas tegu on samalaadse äriga, nagu Endel Sifi tänaseks hingusele läinud NT Exchange, vastas Einpalu, et infotehnoloogia äri see ei ole. Tema sõnul on ettevõtmine suunatud eelkõige Eesti geograafilise asendi ärakasutamisele, edendades põhiliselt ida-lääne kaubandust.
Einpalu ütles, et on Mõisaga koos töötanud alates 1993. aasta juunist, hindab teda kui ausat ja otsekohest inimest, kes lisaks muule on üks võimekamaid juhte Eestis. Einpalu konsultatsioonifirma sai eelmisel aastal, kui Mõis oli linnapea, Tallinna linnavalitsuselt kaks 190 000 krooni suurust tellimust
Äripäeva andmetel on Mõis, Einpalu ja Lao käinud uue projekti jaoks pinda sondeerimas nii Venemaal kui ka Soomes. Ühe anonüümsust palunud transiidiallika sõnul on turg kõigi teenuste osas, mida Mõis pakkuda kavatseb, jaotatud ja tal on võimalik ainult teistelt kliente üle meelitada. Sama allika andmetel on Mõis juba pidanud läbirääkimisi teiste firmade klientidega Venemaal. ?Selline äriidee võib ju paberil ilus välja näha, aga tegelikkuses see vaevalt et toimima hakkab, sest transiit läbi Balti riikide on piiratud,? lausus anonüümne allikas.
Teise võimalusena pakkus anonüümne allikas välja, et uus firma hakkab spekuleerima Eesti Raudtee tariifidega, kaubeldes need enda jaoks alla ja müües siis kaubaomanikele kallimalt edasi. Raudteelt selle kohta kommentaare saada ei õnnestunud.
Mitme usaldusväärse allika kinnitusel hakkab uus transiidikaubamaja kasutama Paldiski Lõunasadama maad ja kaisid ning projektiga on seotud ka ärimees Robert Lepikson. Mees ise eitas aga seda kategooriliselt. Lepiksoni sõnul pole selles sadamas vaba maad ja kaisid ning läbilaskevõimet piirab raudtee. Tal endal on seal maavaidlus Tallinna Sadamaga parasjagu pooleli.
Lepikson kahtles Mõisa äriidees, öeldes, et transiitkaubanduse kett koosneb kauba saajast, ekspedeerijast ja stividorifirmast ning mingeid vahendajaid pole sinna tarvis. Transiidiketi lülisid tuleb tema hinnangul vähendada, mitte aga suurendada.
Tallinna Sadama turundusjuht Erik Sakkov ütles, et sadamal pole sellise projekti realiseerumise vastu midagi. ?Kui see toob praegusele kaubakoguseid lisaks, siis andku aga minna,? ütles ta.
Eestis tegeleb praegu analoogilise tegevusega Transiidikaubanduse AS, mille üks omanikke Aadu Luukas ütles, et ei näe loodavas firma konkurenti, kuna Transiidikeskus tegeleb kauba füüsilise liigutamisega ühest punktist teise ehk stividoriteenuse osutamisega.
Äriidee algatajad keeldusid asjast rääkimast. Mõis vabandas, et tal on kiire ja pole aega kõnelda. Lao ütles, et sel teemal ta mingeid kommentaare ei anna, Tamjärve telefon aga ei vastanud.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele