Eesti ettevõtted pole teadvustanud eksporditehingute garanteerimise vajadust ja kannavad seetõttu sadadesse tuhandetesse kroonidesse ulatuvaid kahjumeid, kirjutab Eesti Päevaleht.
?Meie eksporditehingud pole veel garanteeritud, kuid töö selles osas käib,? kinnitas 275 miljoni kroonise aastakäibega trikotaa?rõivaste eksportija Marati finantsdirektor Hanna Mursula. ?Järgmiseks aastaks teeme lepingud ainult Venemaa ekspordi kohta, kuna see on kõige ohtlikum.?
Mursula sõnul jäid Maratil Vene kriisi tõttu saamata sajad tuhanded kroonid. ?Eks omad vitsad peksavad,? nentis ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Marat kavandab Venemaa tehingute mahuks pool miljonit krooni kuus, millest 70 protsenti tagaks Krediidi ja Ekspordi Garanteerimise Sihtasutuse (KredEx). ?Ekspordime Venemaale trikotaa?rõivaid sellel aastal paari miljoni eest, kuid uute suhete loomine on alanud ja loodame mahtude kasvule,? märkis Mursula. Marati toodangust läheb ekspordiks 90 protsenti.
KredExi juhataja Maive Rute kinnitas, et eksportijaid varitsevad ohud. ?Igal pool võib partner pankrotti minna.?
Venemaa ning Aasia eksportturgude, näiteks Hiina, osas on kindlasti oluline garantiisid taotleda, kinnitas ekspordiagentuuri juht Lea Kroonmann.
KredExi puhul on tegemist uue organisatsiooniga, lisas Kroonmann, tulemusi oleks õige mõõta alles aasta pärast.
KredExi andmeil oli Eesti eksport esimeses kolmes kvartalis mitte-turukõlbulikesse riikidesse kokku 12,2 miljardit krooni. Sihtasutusele on seadusega lubatud maksimaalne garantiiportfelli maht 300 miljonit krooni, kusjuures ta garanteerib maksimaalselt 70 protsenti.
Ekspordigarantiide kasutamine on samas olnud äärmiselt tagasihoidlik. KredEx on käesoleval aastal heaks kiitnud välisostjatelt laekumata arvete garanteerimise 51 miljoni krooni ulatuses, millest garantiimaht on kuni 35 miljonit. Rute hinnangul võiks KredEx katta kuni 5,1 miljardi krooni ulatuses eksportkäivet, mis peaks olema piisav.
Eesti ettevõtetel oli aastavahetuse seisuga üleval laekumata arveid ligikaudu 30 miljardi krooni väärtuses, millest teatav osa on tänaseni laekumata.