Reklaamkingituse tellimiseks varu aega

Riho Vaher 11. detsember 2001, 00:00

Reklaamikingituste tellimuste täitmise tähtajad on erinevate tootevaldkondade puhul väga erinevad, alates mõne artikli puhul päevast-paarist ja lõpetades mõne toote puhul mitme kuuga.

Klientide poolt pole aga harvad juhused, kui helistatakse ja küsitakse: ?Tere meil oli asju eile vaja, kas saaks äkki midagi homseks?? Loomulikult püüavad reklaamikingituste pakkujad siis sellistel juhtudel kogu oma oskuseid mängu pannes olukorda mingil viisil lahendada, kuid järgmisel korral on sama klient sama probleemiga tagasi.

Lisaks sellele, et kiirustades võib kannatada toote kvaliteet, on tulemuseks tooted, mis ei haaku firma reklaamikontseptsiooniga ja on kontekstist välja rebitud ? seda tunnetab ka kingituse saaja.

Millest siis sõltuvad erinevad tähtajad ja millega peaks arvestama kingituste tellimisel? Esiteks toodete puhul, mis on valmistatud väljaspool Eestit, tuleb eeldada teatud tarneajaga. Tarneajad sõltuvad paljuski sellest, kas tooted on valmiskujul ladudes olemas või tuleb need alles teha, kas transpordi teenust osutavad firmad on üle koormatud või mitte (tavaliselt juhtub see kõige kibedamal hooajal ? jõulud) jne. Sõltuvalt nüüd nendest asjaoludest võib tarneaeg ulatuda 1?7 nädalani, seega, et rahulikult valmistuda jõuludeks, tuleks asjaga aktiivsemalt tegelema hakata juba septembris ? sellised tendentsid on ka juba avaldumas.

Teiseks pikendavad tarneaega veel ka firmasümboolika lisamine tootele, millele võib samuti erinevatest asjaoludest (töötlemiseks kuluv ettevalmistusaeg, logo keerukus, hooaeg ja järjekorrad jne) sõltuvalt kuluda nädalaid.

Seega mustema stsenaariumi järgi võib toote kättesaamiseks kuluda kuni 10 nädalat. Tegelikkuses see muidugi nii hull ei ole ja reeglina neli nädalat tellimuse sisseandmisest kuni täitmiseni on täiesti normaalne, kuid täna tellitud toodet homme ikka kätte ei saa või on see siis esimene laoriiulilt võetud ese.

Seega reklaamikingitused on valdkond, mis eeldab läbimõeldud strateegiat, planeerimist ja ajakava juba varakult, et säästa töötajat asjatust närvikulust ja sihitust ringijooksmisest hiljem. Samas peab ka reklaamkingituse pakkuja jälgima, et kõik lubadused oleks täpselt täidetud. Probleemide tekkides on ta aga kohustatud võtma kohe ühendust ja pidama nõu, kuidas tekkinud probleemi lahendada.

Üks asjaolu, millele tuleks eraldi rõhku panna, on seotud reklaamiagentuuridega ja nende rolliga firmasümboolika kujundamises ning väljatöötamises.

Tihti põrkavad ettevõtted reklaamkingitusi tellides kokku probleemiga, et nende logode ja sümboolika eksponeerimine reklaamesemetel on võimatu või väga kallis. Asi seisneb aga selles, et agentuur on välja töötanud tõeliselt omapärase ja huvitava sümboolika, kuid jätnud arvestamata selle erinevate töötlemise vajadustega. On olemas logosid, mida tuleks trükkida üheksat värvitooni kasutades, kuid keskmise Eesti ettevõtte reklaamkingituse vajadust arvestades on selleks kuluv rahasumma liiga suur. Miks on Nokia, Coca-Cola ja teised tuntud kaubamärgid eksponeerimiseks kasutanud väga lihtsaid logosid ? eks ikka selleks, et need oleksid kõikvõimalikele töötlejatele ?söödavad? ja laiadele massidele lihtsalt eksponeeritavad. Lahenduseks oleks logo erinevate kasutusvõimaluste loomine ja kindlaksmääramine nii paberile kui ka tavalistele T?särkidele trükkimiseks jne.

Reklaamkinkide tellimuse korra ja süsteemi üle ei saa nuriseda, kuid pakutav tootevalik on valdkond, kus on tublisti arenguruumi. Umbes 80 ulatuses on erinevate reklaamkinke pakkuvate firmade tooted/kataloogid kattuvad, pakutakse väga sarnaseid asju. Kui aga tekib mingi reklaamkingi idee (mis ei ole pastakas, kruus ega T?särk), siis sageli reklaamkinke pakkuvad firmad teatavad, et kahjuks ei ole neil sellist toodet pakkuda või on tellitav miinimumkogus nii suur, et ei ole rahalisi vahendeid seda toodet tellida või puudub nii suure koguse tellimisel mõte. Tekib küsimus ? miks tehakse nii vähe koostööd Eesti tootjatega? See suudaks ehk lahendada kolme kitsaskohta, mida praegu näen reklaamkinke pakkuvate firmadega suhtlemisel: lühendaks tarnetähtaegu, miinimumkogused ei oleks Eesti firmade jaoks ülemäära suured, mitmekesistaks pakutavat sortimenti.

Halbadest üllatustest rääkides meenub lugu, kus tellides reklaamkinke pakkuvalt firmalt tindipliiatseid, oli tellimuse täitmise tähtaeg esialgselt lubatud nelja nädala asemel kolm kuud! Lisaks sellele ei võtnud sellest firmast keegi vaevaks helistada ega teatada, et tarnimisega on probleeme. Tähtaja möödudes firmasse helistades ja uurides, mis on saanud meie tellimusest, öeldi sealt vaid vastuseks, et teie tellimusega tegeleb see ja see inimene ning ta helistab teile tagasi. Tagasihelistamist aga ükski kord ei toimunud. Lõpuks, pärast kolme kuu möödumist, olid tindipliiatsid meil siiski käes. Poole aasta pärast aga olid tindipliiatsid otsas ning me kordasime oma tellimust. Asi lõppes taas kord samasuguse farsiga ? tindipliiatsid saime kätte jällegi poolteist kuud pärast lubatud tähtaega. Ja jällegi kordus samasugune situatsioon ? keegi ei helistanud ega informeerinud muul moel, et tellimusega tuleb ette viivitusi.

Positiivsete näidetena reklaamkinke pakkuvate firmade seas võib esile tõsta KB Eesti ASi ja Fifaad.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 12:09
    Otsi:

    Ava täpsem otsing