• OMX Baltic−0,45%300,92
  • OMX Riga0,11%894,35
  • OMX Tallinn−0,37%2 073,32
  • OMX Vilnius0,01%1 201,24
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,25%8 806,93
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,82
  • OMX Baltic−0,45%300,92
  • OMX Riga0,11%894,35
  • OMX Tallinn−0,37%2 073,32
  • OMX Vilnius0,01%1 201,24
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,25%8 806,93
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,82
  • 24.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riik jätkab ühistranspordi doteerimist

Riigikogu rahanduskomisjoni esimehe Kalle Jürgensoni (Isamaaliit) väitel, et uus koalitsioon kavatseb ära võtta dotatsiooni Saaremaa Laevakompaniilt, alust ei ole. Uus, Keskerakonna ja Reformierakonna koalitsioon ei ole püstitanud saarte ühistranspordi dotatsiooni kaotamise ülesannet.
Dotatsiooni kaotamine ei saa kõne alla tulla järgmistel asjaoludel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Saared on oma merelise asendi tõttu mandrist püsivalt isoleeritud. Isoleeritus seab saarte majanduslikule ja sotsiaalsele arengule piirangud, mis saarte konkurentsivõimet võrreldes teiste piirkondadega vähendavad.
Seega elu võimalikkus saartel on otseselt sõltuv mandri ja saarte vahelise transpordi olemasolust, selle korraldusest ja transpordi hindade vastavusest saarte elanike, ettevõtjate ja saari külastavate turistide maksevõimele.
Selleks, et riigi erinevate regioonide s.h saarte arengueeldusi parandada, on riigil regionaalpoliitika, mille vahetu eesmärk Eesti regionaalarengu strateegia kohaselt on riigi piirkondliku arengu tasakaalustamine, seejuures kesksel kohal regionaalarengu kujundamisel on muude harupoliitiliste tegevuste hulgas ka ühistransporditoetused.
Ka ühistranspordiseadus näeb ette mandri ja saarte vahelise lennu-, laeva- ja parvlaevaliikluse toetamise riigieelarvest, seejuures toetamise korra kehtestab teede- ja sideminister.

Artikkel jätkub pärast reklaami

See kord oli kaua puudu, mis põhjustas iga-aastasi vaidlusi riigikogus riigieelarve menetlemisel, samuti saarte ajakirjanduses, sest ei olnud selge, kui suur praamiliikluse toetus riigieelarvest peaks olema.
Eelmise aasta lõpus suutis ministeerium lõpuks kehtestada parvlaevaindeksi kujundamise põhimõtted Saaremaa Laevakompanii järgnevate aastate kulubaasi kindlaksmääramiseks, samuti üle vaadata ja määratleda sõidusoodustused laevakompaniiga sõlmitud liinilepingu kehtivuse perioodiks.
Regionaalarengu strateegia näeb ette maanteepikenduse põhimõtte rakendamise parvlaevaühenduse tariifide määramisel. Kuid seadustatud on see ainult ühistranspordiseadusega reisijate veol.
Kui rääkida selle põhimõtte rakendamisest ka kaupade veol, mis on samuti saartele eluliselt tähtis, suurendaks see dotatsioonisummat veelgi. Seni pole seda tehtud, kuna riigieelarvest pole selleks raha leitud.
Koalitsioonilepe ei sisalda mitte punkti riigieelarveliste toetuste kaotamisest, vaid riigi makstavate transpordidotatsioonide kasutamise efektiivsuse ülevaatamise kohta.
2002. a riigieelarves on sihtotstarbelisi ülekandeid nn transpordidotatsioone 488 miljonit krooni, s.h saartega lennu- ja laevaühenduse pidamiseks 111, bussiliinidele 131 ja raudteele 212 miljonit. Loomulikult on vaja teada, kas need summad on sihipäraselt kulutatud. Saaremaa Laevakompaniid on kontrollinud arvukad kontrollijad, alustades autoriteetsetest rahvusvahelistest audiitorfirmadest ja lõpetades kaitsepolitseiga.
PriceWaterhouseCoopersi lõppjäreldusest loeme, et ?ministeerium ei ole kasutanud kõiki liinilepingust tulenevaid võimalusi riigieelarvelise toetuse Saaremaa Laevakompanii poolse kasutamise tingimuste määratlemisel ja kooskõlastamisel. Samas on Saaremaa Laevakompanii võimaluste piires kasutanud nii liinilepinguga kui ka kehtiva seadusandlusega võimaldatud vabadusi?.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui riigieelarvest transpordi toetamine lõpetada, siis see tähendab, et samas summas peab kulud katma sõitja ? saarte elanike jaoks tähendaks see otseselt piletihinna tõusu.
Seega lähtudes eeltoodust võib igaüks veenduda, et riigieelarveliste toetuste kaotamine ei ole võimalik.
Autor: Laine Tarvis

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 19 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele