• OMX Baltic−0,14%301,73
  • OMX Riga−0,26%890,55
  • OMX Tallinn−0,06%2 068,23
  • OMX Vilnius0,25%1 200,48
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,1%8 752,45
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • OMX Baltic−0,14%301,73
  • OMX Riga−0,26%890,55
  • OMX Tallinn−0,06%2 068,23
  • OMX Vilnius0,25%1 200,48
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,1%8 752,45
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • 25.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Veeteede sõlmpunktis

Maailma üht ilusaimat linna Veneetsiat on piltidel ilmselt näinud kõik, siiski mõjub vaatepilt hämmastavalt. Muidu linn nagu linn ikka, kuid tänavate asemel on kanalid ning sõiduautosid, busse ja veokeid asendavad veesõidukid. Kui mõne maja kõrvalt leiab siiski ka kõnnitee, siis paljudel avanevad mitte ainult aknad, vaid suisa uksed vee kohale ? ilma veesõidukita pole seal midagi peale hakata.
Varahommikuses Veneetsias kogunevad töölesõitjad ühistranspordipeatustesse ? ei oodata aga tavalist bussi, vaid veebussi, kuhu mahub ca 200 inimest. Kui tavalinnades toovad kauplustesse kauba väikesed kaubaautod, siis Veneetsias paadid, ja ka sibiautot asendab suure paagiga paat. Vee peal liiguvad ka taksod, rääkimata kuulsatest Veneetsia gondlitest.
Veneetsia tähendab ca 7,6 ruutkilomeetrile mahutatud 400 silda ning 118 saart. Tuntuim veetee on S-kujuline Suur kanal ehk Canalazzo, mis moodustab koos lugematu arvu väiksemate kanalitega (rii) keeruka ?tänavavõrgu?. Tüüpiline rii on 4?5 m lai, nii et sinna muu sõiduvahend peale gondli või väikese mootorpaadi ei mahu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Suur kanal on ligi 4 km pikk, 30?70 m lai ja keskmiselt 5 m sügav. Võrdlus tänavatega on Veneetsias igati omal kohal, sest liiklus on tihe ning ?tänavatel? on liiklusmärgid ja -politsei.
Mandri-Itaaliast 4 km kaugusel asuvas Veneetsias elab ca 70 000 inimest, kuid elanike arv väheneb pidevalt ? veneetslased eelistavad elada seal, kus võimalik traditsiooniline eluviis ja kus ei pea aasta ringi tõuklema keset turistide massi. Linn on lisaks veeteedele ühendatud maaga ka 3,6 km pikkuse raudteesillaga ja enam kui 4 km pikkuse maanteesillaga. Autoga kuigi kaugele siiski ei jõua, kesklinn on vaid paatide-gondlite ning jalakäijate päralt.
Tänavakeste, käikude, hoovide ja kanalite rägastikus on kerge eksida, seepärast tuleks järgida linnavõimude soovitust jälgida majaseintel olevat viitasid ja seda isegi siis, kui nool loogikavastaselt vastassuunda näib osutavat. Loomulikult võib eksimise korral pöörduda kas gondli- või veetaksojuhi poole ja lasta end kohale viia. Kallis lõbu on see igal juhul, põhiline vahe on selles, et kui gondlijuht on kaunilt riides ja laulab soovi korral ?O Sole Mio?t?, siis mootorpaadiga kihutav taksojuht seda lõbu ei paku.
Ehkki linn ise on väike, sõltub hinnatase asukohast. Tass cappuccino?t Markuse väljaku tänavakohvikus maksab kordi enam kui sealt paarisaja meetri kaugusel asuvas pisikeses poekeses. Kvaliteedis ei pruugi vahet olla.
Viimastel aastatel on Veneetsia linnavõimudele linna ?tervis? hakanud muret tegema ? pealetungiv Aadria meri ja kasvava veeliikluse põhjustatud lained hävitavad maju (linn on ehitatud palgiparvedele ning need kipuvad mädanema). Pessimistide hinnangul vajub üks maailma pärle tulevikus vee alla.
Autor: Tõnu Ojala

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele