Ühelt poolt tähendas kütuse kvaliteedi määruse muudatus 2001. a detsembris vastutulekut Neste, Shelli jt kütusekettide lobitööle. Nad jäid hätta meil kehtiva happesuse normile vastavate diislikütusepartiide tarnimisega, sest mitmete naftatöötlemistehaste toodang sattus meil kehtiva normiga vastuollu.
Õliühingu nõunik Kaljo Aamer kinnitas kütusetarnijate huvitatust muudatusest.
Teisalt tähendas muudatus mitmete kütusekeemikute arvates tahtlikku või tahtmatut vastutulekut ühtlasi ka aktsiispettureile. Neil on palju lihtsam varjata happega värvist n-ö puhtakspestud erimärgistatud diislikütuses happejääke.
Mitmed kütusekeemikud väitsid, et Euroopa auto- ja kütusetootjate omavaheline kokkulepe sätestab happesuse piirnormiks diislikütuses 0,08 mg 1 g kütuse kohta. Praegune happesuse norm on 2,5 korda suurem kui mainitud kokkulepe. Lisaks 8,4 korda suurem kui enne detsembrit 2001, mil parandus ellu viidi.
?Mida väiksem diislikütuse happesus, seda kasulikum mootorile,? märkis professor Mihkel Naams.
Naams ja tema kolleegid kinnitasid, et enne detsembrit 2001 elluviidud parandus takistas üsna oluliselt erimärgistatud diislikütusest happega värvi väljapesemist.
Isegi kui põllumajanduslikust diislikütusest värv happega väga hoolikalt, segamispumpasid jm kõrgeklassilisi seadmeid kasutades välja võtta, suureneb diislikütuse happesus. Alati jäävad mingid jäägid, mida keemikutel on võimalik avastada ja mida vastavaid keemilisi aineid lisades ei viitsita või ei jõuta ajapuudusel kõrvaldada. Sealtkaudu kasvab tollile ja teistele riigiametitele vahelejäämise oht.
Praegu uurib tolliamet, miks Lukoil on müünud maha kahtlaselt suuri koguseid põllumajanduslikku ehk erimärgistatud diislikütust.
?Happesus ei ole Euroopas kohustuslik näitaja. Seega ei ole ministeerium midagi valesti teinud,? märkis tarbijakaitseameti turujärelevalve osakonna peainspektor Andres-Ivar Kadaja.
Mihkel Naams kinnitas, et Euroopas ei ole see tõesti kohustuslik. Happesuse määr on defineeritud, kuid seda ei kontrollita. Professor märkis samas: ?Kuid meil on petturid, mujal maailmas kaugeltki nii palju petturlusega ei tegeleta.?
Paranduse üks põhilisi elluviijaid, majandusministeeriumi energeetikaosakonna juhataja asetäitja Ell-Mari Koppel ei olnud väliskomandeeringu tõttu kättesaadav.
Andres-Ivar Kadaja märkis, et on esinenud ka juhtumeid, kus värvi võetakse diislikütusest välja nn aktiivsöega. Sellest annab märku kütuseproovi pudelikese põhja settiv must sade.
Tanklas müüdava tavadiislikütuse eest peavad kütusekaupmehed maksma aktsiisi 3040 kr tonn, värvitud ehk nn põllumajandusliku diislikütuse eest 500 kr tonn. Riigi petmisega teenivad mõned kütusekaupmehed sadu miljoneid kroone.
Enne detsembris 2001 tõstetud happesuse normi kehtis madala, nn eurotasemele vastava happesuse nõue kuni juunini 2000. Seejärel kehtis ta uuesti pärast 10kuulist pausi alates märtist 2001 kuni detsembrini 2001.
Vahepealse pausi tingis majandusminister Mihkel Pärnoja nn näpuviga. See kehtestas väidetavalt kogemata diislikütuse happesuse piirmääraks 84 korda kõrgema normi nn eurokokkuleppest. Märtsini 2001, mil Äripäev sellest kirjutas, oli viga kehtinud ligi 10 kuud.
Majandusministeeriumi ametnikud nimetasid juhtunut inimlikuks eksituseks.