• OMX Baltic0,53%304,79
  • OMX Riga0,04%868,63
  • OMX Tallinn0,46%2 008,2
  • OMX Vilnius0,55%1 212,09
  • S&P 5000,41%5 916,93
  • DOW 300,65%42 322,75
  • Nasdaq −0,18%19 112,32
  • FTSE 1000,57%8 633,75
  • Nikkei 225−0,46%37 582,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,62
  • OMX Baltic0,53%304,79
  • OMX Riga0,04%868,63
  • OMX Tallinn0,46%2 008,2
  • OMX Vilnius0,55%1 212,09
  • S&P 5000,41%5 916,93
  • DOW 300,65%42 322,75
  • Nasdaq −0,18%19 112,32
  • FTSE 1000,57%8 633,75
  • Nikkei 225−0,46%37 582,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,62
  • 03.05.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Otseseid makse tuleks hoopis tõsta

Eesti poliitilise maastiku populistlikkus pole kellelegi üllatuseks, kuid huvitav on see, et tulumaksu vähendamine muutub traditsiooniliselt aktuaalseks kevadeti. Samas tekib küsimus, kas tulumaksupoliitika kaudu soovitakse võidelda rahva huvide eest ja alandada üldist maksukoormust või mängitakse pimesikumängu, sest selles võib peituda varjatud maksukoormuse tõus.
Teadagi tasuta lõunaid pole olemas ja selleks, et vähendada maksu X peab suurenema maks Y, kuna konservatiivne eelarvepoliitika peab saavutama tasakaalu. Maksuks Y on arvatavasti tarbimis- ehk kaudsete maksude suurendamine, mis lööb kõige valusamalt väiksema ja keskmise sissetulekuga tarbijaid, kuna nende maksukoormus kaudsete maksude toel suureneb. Lisaks ei saa tulumaksuprotsendi vähendamisest võitu pensionärid, kelle peamine sissetulek on riiklik pension, kuna see on tulumaksuvaba.
Kavandatavat maksupoliitikat võib tõlgendada populismi musternäidisena, sest sellest tulenev võit jääb enamusele kodanikest sama tühiseks kui Keskerakonna ajutine veehinna langetamine Tallinnas enne kohalikke valimisi. Tulumaksu tahetakse vähendada ainult selleks, et tagada endale just lihtsameelsete valijate hääled, mis aitaksid järgmistel valimistel võimu kindlustada. Lisaks ei piisa tekkiva eelarveaugu rahastamiseks sotsiaaltoetuste süsteemi efektiivsemaks muutmisest.
Tulumaksuseaduse muudatus füüsiliste isikute tulude maksustamise suhtes ei anna võimalust sotsiaaltoetuste vähendamiseks, vaid suurenenud tarbimismaksud tingivad abivajajate kasvu. Kuid loomulikult peab riik teostama suuremat kontrolli isikute lõikes, kas ikka kõik saajad saavad sotsiaaltoetusi põhjendatud alustel, sest muidu võib õige abivajaja jääda rahalise abita ning riik käiks oma ressurssidega ebaratsionaalselt ümber. Autori arvates on õigem vähendada kaudseid makse ning samas suurendada selle võrra füüsilise isiku tulumaksu, sest selle positiivsed aspektid ühiskonnale on suuremad ja tarbija rahulolu seeläbi kasvab. Näiteks võiks langetada alkoholiaktsiisi ja suurendada füüsilise isiku tulumaksu, sest otseseid makse on lihtsam administreerida ja samas vähendame sellega varimajanduse osakaalu alkoholiturul.
Autor: Oliver Parts

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele