• OMX Baltic0,53%304,79
  • OMX Riga0,04%868,63
  • OMX Tallinn0,46%2 008,2
  • OMX Vilnius0,55%1 212,09
  • S&P 5000,00%5 892,58
  • DOW 300,00%42 051,06
  • Nasdaq 0,72%19 146,81
  • FTSE 1000,3%8 610,47
  • Nikkei 225−0,98%37 755,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • OMX Baltic0,53%304,79
  • OMX Riga0,04%868,63
  • OMX Tallinn0,46%2 008,2
  • OMX Vilnius0,55%1 212,09
  • S&P 5000,00%5 892,58
  • DOW 300,00%42 051,06
  • Nasdaq 0,72%19 146,81
  • FTSE 1000,3%8 610,47
  • Nikkei 225−0,98%37 755,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • 22.05.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Seadus piirab eksperte

Kohtuekspertiisiseadus seab ehituseksperdiks saamisele mitmeid piiranguid, mille tulemusel peaks eksperdiks kõige paremini sobima pensionärid ning füüsilisest isikust ettevõtjad.
Praegu kehtivas kohtuekspertiisiseaduses on mitmeid probleeme, mis on peamiselt seotud riiklikult tunnustatud eksperdiks (edaspidi RTE) registreerimise eelduste ja korraga. Järgnevalt on silmas peetud ehituse ja ehitistega soetud ekspertiiside teostamist, kuid välistatud pole, et samad probleemid on ka teistes valdkondades.
Ehitusekspertiiside teostamine eraettevõtluses on litsentseeritav tegevusvaldkond ja litsentseeritakse füüsilisi ja juriidilisi isikuid. Seega on kõige kummastavam lugeda kohtuekspertiisiseadusest, et RTE-l ei ole vältimatult nõutav litsentsi olemasolu. Samas on ka RTE-le esitatava töökogemuse nõue aasta võrra lühem litsentseerimiseks nõutavast. Seega, kes pole veel pädev eraettevõtluses ehitustehnilisi ekspertiise teostama, võib ebapiisavat kogemust kohtus täiendada ja aasta möödudes eraettevõtjast eksperdina tööle asuda.
Omaette probleem on seotud veel muinsuskaitsealuste ehitistega. Nimelt litsentseerib muinsuskaitseinspektsioon nendega seotud tegevusi täiendavalt ning üheks eelduseks on varem nimetatud litsentsi olemasolu. Kohtuekspertiisiseaduse kohaselt pole aga vastavad eriteadmised vajalikud ning nii võib praegu sattuda muinsuskaitseliste probleemidega protsessile eksperdiks isik, kes väljaspool kohut võiks neid objekte ainult fotografeerida või arhiividokumentide alusel uurida. Sarnaseid probleeme on veelgi, näiteks elektritööde hindamise pädevus.
Probleemi ei lahenda ka seaduses pakutud võimalus asendada litsents kahe soovitusega erialal tunnustatud asjatundjatelt. Näiteks töötab projekteerimisbüroodes mitmeid eelarvestajaid, kes ei pruugi olla kunagi tegelenud projekteerimise või mõne muu ehitusvaldkonnaga. Eelarvestamine pole litsentseeritav, kuid ka eelarvestajatel on sageli ehitusinseneri haridus. Seega piisab, kui kolm eelarvestajast töökaaslast annavad kõik oma kahele kolleegile soovituse ning neid kõiki registreeritakse RTE-dena, kelle pädevusvaldkonnaks on ehitustehnilised ekspertiisid. Praegu levitatavat ekspertide nimekirja vaadates on tunne, et nii ongi juba juhtunud.
Praegusest ekspertide nimekirjast ilmneb selgelt veel teinegi ka seaduse eelnõu autoritele teavitatud probleemne olukord ? mõnes valdkonnas on registreeritud vaid üks ekspert. Ilmselt pole veel fikseeritud ka ekspertide tasustamise kord ja nii ongi tekkinud olukord, kus kohtunikud peavad hinnaläbirääkimisi monopoolses seisundis RTE-dega. Samuti pole loota, et sellise korralduse ja tõusva hinna juures niigi veniv menetlemine kiiremaks muutub.
RTEde vähesuse põhjuseks pole ekspertide teadmatus või soovimatus, vaid seadusesse kirjutatud nõue, et eksperdi tööandja peab andma kinnituse, et vabastab RTE kohtuekspertiisi tegemise ajaks põhitööst ja võimaldab ka kasutada ettevõtte seadmeid. Selline tõend tekitaks olukorra, kus ettevõtte juht ei saa enam teatud töötajatega pikemate projektide puhul arvestada.
Kõige äärmuslikum on olukord, kus ekspert palkab assistendiks sama ettevõtte töötaja ja kasutab seadmeid ning tegeleb kohtuekspertiisiga mitu kuud. Ettevõtte juht aga ei saa reguleerida kohtuekspertiiside arvu ning RTE võib ekspertiisist keelduda praktiliselt ainult haiguse tõttu. See võib mitme RTE korral lõppeda ettevõtte pankrotiga, sest ekspertiisi eest tasutakse RTE-le personaalselt.
Ettevõte ei saa ka mingit kaudset reklaami, sest põhitöökohti nimekirjas ei avaldata. Kui õnnestub esimesed kolm aastat vastu pidada ja ka RTE-sid mitte vallandada, ei anna ilmselt ettevõtte juht RTE-le enam tunnustatuse pikendamiseks vajalikku tõendit.
Selle nõudmisega on praktiliselt välistatud ka õppetööga seotud spetsialistide registreerimine RTEdena, sest loengute pidamine võib muutuda väga lünklikuks. Samas on palju häid spetsialiste hõivatud erialakoolides. Teiste riigiametnike kasutamine RTEdena oleks aga maksumaksja raha raiskamine, kuid ei saa väita, et sedagi juba ei esine.
Omamoodi küsitav on eksperdi poolt antav kirjalik kinnitus, et tal on võimalik kasutada ekspertiisi teostamiseks vajalikke tehnikavahendeid. Eriseadmed pole arvutid, vaid tihti tunduvalt kallimad ja Eestis ühe käe näppudel loetletavad. Mis saab, kui RTE sellise renditud või oma põhitöökohalt laenatud seadme tahtmatult rikub?
Kes siis kõige paremini sobivad praeguse seaduse kohaselt RTEks? Pensionärid, neil on püsiv sissetulek, nagu nõutud, ja küll viimase kolme aasta kohta erialase tegevuse tõendi mõnelt sõbralt saab, sest kust eksperdi riigimaksud laekuvad, ei kontrolli keegi.
Seejärel FIEd, kes ise kirjutavad, millega nad tegelenud on. Ning veel ettevõtte omanikud ja tippjuhid, kelle tööaja arvestust palgatöötajatega võrrelda ei saa ja kes sisulises igapäevatöös ei pruugi osaleda.
Eraldi teemana võiks käsitleda RTEde nimekirjas kasutatavaid pädevusvaldkonna määratlusi. Mis mahub mõiste ?ehitustehnilised ekspertiisid ja põhivarade hindamine? alla, on selgusetu. Kas samad eksperdid annavad oma seisukohad ka näiteks arhitektuurikonkursi hindamise ja elektrisüsteemide ekspertiisi puhul? Kas kinnisvara turuväärtuse määramine on põhivarade hindamine ? Kas kohtunik oskab otsustada, kes ehitustehniliste ekspertiiside teostajatest on pädev ventilatsioonisüsteemide puhul või millal kohtu poolt määratud RTE oleks pidanud erinevaid spetsialiste kaasama?
Mis puudutab vaba konkurentsi, siis miks eelistatakse füüsilist isikut juriidilisele? Kumma puhul on suuremad tehnilised ja materiaalsed võimalused, eriti kui arvestada, et ekspertiisi eest tasutakse peale selle teostamist? Ettevõtete puhul on ka erinevate spetsialistide kaasamine hõlpsam, sest paljud töötavad samas firmas. Ja erialase tegevuse kindlustamine pole ka ilmselt teisejärguline, kui arvestada võimalikke tagajärgi.
Peamine efekt oleks aga pädevate ekspertide tunduvalt suurem arv võrreldes kujunenud olukorraga, mis väljenduks eelkõige ekspertiiside paremas kvaliteedis, madalamas hinnas ja suuremas operatiivsuses.
Ka seni on ettevõtte teostatud ekspertiisi puhul kõik töös osalenud isikud andnud kinnituse, et on teadlikud KrK §175 kohasest vastutusest ning seepärast on arusaamatu, miks vastava töö teostamiseks litsentseeritud juriidiline isik ei või olla RTE?
Autor: Teet Sepaste

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele