• OMX Baltic0,17%303,2
  • OMX Riga−0,04%868,25
  • OMX Tallinn0,37%1 999
  • OMX Vilnius−0,16%1 205,47
  • S&P 500−0,05%5 883,9
  • DOW 300,05%42 162,84
  • Nasdaq 0,13%19 034,41
  • FTSE 100−0,32%8 574,99
  • Nikkei 225−0,14%38 128,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,33
  • OMX Baltic0,17%303,2
  • OMX Riga−0,04%868,25
  • OMX Tallinn0,37%1 999
  • OMX Vilnius−0,16%1 205,47
  • S&P 500−0,05%5 883,9
  • DOW 300,05%42 162,84
  • Nasdaq 0,13%19 034,41
  • FTSE 100−0,32%8 574,99
  • Nikkei 225−0,14%38 128,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,33
  • 19.08.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lõpetame värvimise ? väheneb kütuse solkimine

Septembrist võib kohus kütusesolkijaile kirjutada maksimaalseks trahvimääraks kuuekohalise arvu. Äripäev leiab, et petturitest lahtisaamiseks jääb karmidest trahvidest väheks, neilt tuleb võtta võimalus petta ? lõpetada kütuste värvimine ja sarnaste omadustega kütuste aktsiisid ühtlustada.
Eestis pole enam vist inimest, kes ise või kelle mõni sugulane, sõber või tuttav poleks olnud hädas sõidukiga, mis solkkütuse pärast on vajanud remonti või suisa väljavahetamist. Mis meele eriti mõruks teeb, on see, et sellist kraami ei paku mingi üksiküritaja kolkakülas sovhoosi vana töökoja nuka taga, vaid seda võib vabalt paaki saada ka tuntud firmade tanklatest.
Vahelejäämist ning kuni poole miljoni kroonist karistust peetakse nähtavasti suure bisnise juures lihtsalt tööõnnetuseks ? igal juhul pole senised karistused mõjunud.
Riigi senine võitlus kütusesolkijatega ongi olnud rohkem nagu donkihhotlik heitlus tuuleveskitega. Pidevalt justkui käib äge sebimine ja pättide püüdmine, tulemust ? seda, et pettureid vähemaks jääks ? aga näha suurt pole, kui mõned kohtupinki saadetud sullerid välja arvata. Suurendatakse kontrollreidide arvu, avastatakse lihtsalt rohkem sullereid.
Teadmine, et kütuse solkimise eest saab määrata ka kuuekohalise trahvi, võib mõne väiksema petturi õigele teele juhtida. Ses mõttes on karmid trahvid õigustatud, uued määrad jäägugi seadusesse. Samuti peab võimuorganeil olema võimalus võtta ära litsents mitmel korral petukauba müügiga vahelejäänult.
Samas on trahvide karmistamine nagu võitlus dopingu kasutajatega ? sõltlane on on ravitsejast pidevalt sammu võrra ees. Pikeneb keelatud ainete loetelu, töötatakse välja uus, raskemini avastatav dopinguaine jne. Niisamuti on kütusepetturitega ? tiheneb kontroll, mõtlevad nemad välja uue petuskeemi. Kasvab risk, kasvavad ka panused.
Kontrollreididel jäävad vahele väiksed vennad ? solgimüüjad ja need, kes teadlikult (vahel ka teadmata) on sõidukipaagi värvilise kütusega täitnud. See on riigi petmise keti viimane lüli. Tolliametil ja maksupolitseil tuleb võtta luubi alla ettevõtted, kes nn sinist ja punast diislikütust maale toovad. Nende kütuste import on kasvanud kordades, nt sinist, mida tohib kasutada vaid põllumajanduses ja kutselisel kalapüügil, üle 40 korra enam kui paar aastat tagasi.
Vaevalt jõuavad selle koguse majandusraskustes põllumehed üksi ära tarvitada. Küllap on aktsiisipetturid paljudest linnameestest ?põllumehed? teinud.
Kui on müügil sarnaste omadustega, kuid erinevate aktsiisidega maksustatud kütust, siis on pettused paratamatud. Jääb üle lõpetada kütuste värvimine ja kokkusegamine ning ühtlustada aktsiisid. Rahul on sõidukiomanikud ? nende autode ?tervis? paraneb. Petturid jäävad võimaluseta petta. Riigi võit maksude laekumise näol oleks tohutu. Selle kõrval on köömes kulu, mida riik kannaks, et kompenseerida sinise diislikütuse kasutajatele aktsiisitõusu. Alles siis võib riik oma töö õnnestunuks lugeda, kui rahul on ausad kodanikud.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele