Pärast septembrit hakkavad diislikütuse ja masuudi transiidirongid Eestisse saabuma etteaimamatu graafikuga, sest Venemaa valitsus lubab aasta lõpuni eksporti üksnes naftatootjate lobitöö tulemusel välja antavate erilubadega, ütles eile naftatransiidiettevõtte ASi Pakterminal juhatuse esimees Raivo Vare.
Venemaa peaminister Mihhail Kasjanov andis teisipäeval valitsuse erikomisjonile ülesande valmistada ette masuudiekspordi keeld, sest energeetikaettevõtetel jääb talveks nõutavatest kütusevarudest puudu ligi 60 protsenti.
Venemaa ajakirjanduses ilmunud väidete kohaselt kavatseb valitsus kolmeks kuuks suunata 80 protsenti masuuditoodangust käsu korras siseturule, mis võib masuudi eksporti vähendada ligi poole võrra.
?Augustist oktoobrini peavad venelased transportima Venemaa raskesti ligipääsetavatesse kohtadesse 2,8 miljonit tonni masuuti, mis pole võimalik pärast jõgede külmumist,? selgitas Vare. ?Peatselt selgub, et siseturule pole võimalik rohkem müüa ja ekspordi piirang võib viia tehaste sulgemiseni. Komisjon hakkab väljastama erilube ning transiidifirmad, eriti raudtee, pannakse ootamatute tarnetega proovile.?
Samasugune trend kehtib juba neljandat aastat, kuigi tulemused võivad aastate lõikes arvuliselt erineda, rääkis Vare.
Tallinna Sadam arvestab prognoosides tarnete ebarütmilisusest, kuid ennustab igal juhul rekordaastat, ütles sadama juhatuse esimees Riho Rassmann.
Tallinna Sadama transiidikäive langes juulis eelmise aasta ligi 2,2 miljoni tonni tasemele, võrreldes tänavuse mai 2,8 miljoni tonniga. Augusti käivet prognoositakse sadamas 2 miljoni tonni piiril.
?Naaber varub talvekütust, mille ettenägemiseks ei pea olema ilmatark,? rääkis Rasmann.
?Hetkel oleme 14,2 protsendiga plussis, kui aasta lõpuks on see number umbes kümme, on hea tulemus.?
Masuudiveo langus on Rassmanni sõnul seni olnud igal sügisel, ja on ilmselt ka edaspidi. Tallinna Sadamat mõjutab tema sõnul kõige rohkem Vene raudtee tariifipoliitika, tariifide võrdsustamist oodatakse Eestis pikisilmi.
Vaatamata augustis lahvatanud vedurite ohutusskandaalile suudab Eesti Raudtee oodataval tarnete ebarütmilisuse ajal vajalikud naftarongid Venemaa piirilt sadamasse vedada, ütles kommunikatsioonijuht Margus Värav.
Hetkel kuum
Kõik kopterites olnud inimesed hukkusid
Eesti Raudteel tööle hakkavast ligi 70st Ameerika vedurist vaid üheksa on praegu varustatud nõutavate ohutusseadmetega, kuid ettevõte suudab iga nädala saata välja neli uut kõikide vajalike seadmetega vedurit, rääkis Värav.
Praegu on Eestisse toodud 37 Ameerika vedurit.
Augustis kehtestas Venemaa taas ajutiselt kõrgemad eksporditariifid, senise 10 euro asemel 20 eurot tonnilt, et sundida ettevõtteid müüma naftat siseturule talvevarude katteks. Kuna kogu energeetika ja kommunaalsektor kuulub riigile, hoitakse energiakandjate hindu Venemaal kunstlikult madalal, nõuab talvekütuse varumine sunnivahendeid.