• OMX Baltic−0,27%302,04
  • OMX Riga0,14%871,12
  • OMX Tallinn−0,12%1 986,77
  • OMX Vilnius0,65%1 205,48
  • S&P 5003,26%5 844,19
  • DOW 302,81%42 410,1
  • Nasdaq 4,35%18 708,34
  • FTSE 1000,59%8 604,98
  • Nikkei 2251,85%38 340,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,95
  • OMX Baltic−0,27%302,04
  • OMX Riga0,14%871,12
  • OMX Tallinn−0,12%1 986,77
  • OMX Vilnius0,65%1 205,48
  • S&P 5003,26%5 844,19
  • DOW 302,81%42 410,1
  • Nasdaq 4,35%18 708,34
  • FTSE 1000,59%8 604,98
  • Nikkei 2251,85%38 340,61
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,95
  • 10.09.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Turundusteenuse sisseostmine sobib väikefirmadele

Outsourcing ehk ettevõtte põhitegevust toetavate teenuste sisseostmine on maailma äripraktikas juba aastaid kasutusel olnud. Esialgu kasutati outsourcing?ut peamiselt raamatupidamises, kuid koos tööstuse ja rahvusvahelise äritegevuse kiire kasvuga kasutatakse outsourcing?ut ka IT-, kinnisvara haldamise ning transpordi-, logistika- ja turundusvaldkonnas.
Eestis pole ettevõtluses outsourcing?u kasutamine veel suuremat rakendust leidnud. Paljude teenuste sisseostmist peetakse siiani harjumatuks ning püütakse oma jõudude ja sageli auklike teadmistega hakkama saada. Kuid on loomulik, et tihenevas konkurentsis kulude optimeerimise teele astunud firmadele muutub erinevate kokkuhoiuvõimaluste kaalumine ja kasutuselevõtt järkjärgult paratamatuks.
Mõned aastad tagasi ei suutnud paljud uskuda, et raamatupidamist võiks toimetada ettevõttega otsest seost omamata isik. Tänaseks on sellest saanud suure hulga väikeettevõtete lahutamatu osa. Firma juhtimist toetavate teenuste pakkumist on tasapisi alustatud teisteski valdkondades.
Turundustegevuses pole ammu enam uudiseks konsultatsioonide ning alltöövõttude kasutamine. Kuid hea konsultatsioon ei tähenda veel head tulemust. Sageli võib oskamatu täideviimine koos turundusalaste nõuannete ebapiisava mõistmisega muuta firma positsiooni paremuse poole minimaalselt, halvimal juhul anda negatiivse tulemuse. Parima tulemuse saamiseks peab eesmärk olema selge kõigile osapooltele ning konsultandi ja täideviija koostööst sündima sünergia.
Hea spetsialisti palkamine nõuab väiksemate firmade jaoks tihtipeale ülejõu käivaid kulutusi ning võib olla töö väikest mahtu arvestades ebaotstarbekas. Hinnates objektiivselt oma firma vajadusi, jõutakse sarnastele järeldustele: soovitakse professionaalset ja asjatundlikku tööd ning sobivat hinda. Neid erinevaid ja alguses vastuolulisena tunduvaid nõudmisi suudab suurepäraselt rahuldada teenuse sisseostmine vastava alaga tegelevalt ettevõttelt.
Turundusjuhtimise teenus ehk marketing outsource on oma olemuselt väga lihtne. Teenuse kasuks otsustades kaob ettevõttel vajadus tegeleda ise jooksva turundustegevusega. Põhikohaga töötajat asendab teenuse sisseostmisel turundusspetsialistidest koosnev meeskond. Seega on ettevõte kasutuses mitu professionaali, kes tegelevad vastavalt kliendi vajadustele kõikide turundustegevust puudutavate küsimustega.
Lisaks on teenuse osaks jooksvad konsultatsioonid, kogu vajalike alltöövõttude koordineerimine, aruandlus tehtud töödest ning nende tulemuslikkuse analüüs.
Vastavalt firma tegevusalale on lisaks põhimeeskonnale võimalik erinevatesse projektidesse kaasata spetsiifiliste teadmistega tegevpartnereid. Sellega kaasneb kliendi jaoks veelgi suurem lisaväärtus ? tegevusala hästi tundev inimene suudab leida ettevõtte omapära arvestades sobivamaid võimalikke lahendusi.
Turundusjuhtimise teenuse puhul pole teenusepakkuja kindlaks määranud täidetavate funktsioonide olemust või kogust. Kogu pakett pannakse kokku vastavalt tellija ootustele ning vajadustele.
Turundusjuhtimise teenus ei ole piiratud kogu ettevõtte turundustegevuse enese õlule võtmise võimalusega. See võib olla ka toetav?koolitav teenus olemasolevale turundustöötajale, mis seisneb koostöös kogu meeskonnaga ning juhendamises spetsialistide poolt.
Sellisel juhul kaob aja möödudes vajadus teenust sisse osta, kuna koostööprotsessi käigus koolitatakse ettevõtte turundustöötaja iseseisvalt tegutsema.
Teine võimalus on eelmisega väga sarnane; erinevus seisneb selles, et turundusjuhtimise teenuse ülesandeks jääks püsivalt nõustaja, ning keeruliste ülesannete korral abistaja roll. Igapäevatöö teeb ära firma turundustöötaja, kuid teda on alati toetamas asjatundlik nõuandja.
Turundusteenuse outsourcing sobib eelkõige väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele, kes oma tegevuses ei vaja põhikohaga turundustöötajat. Ettevõtte juhil napib sageli selle tegevuse jaoks aega ning konsultatsioon ei pruugi olla alati parim lahendus.
Ettevõtte valikuid hinnates tasuks vaadata ringi avatuma pilguga ning kaaluda ka esmapilgul harjumatuid variante. Optimaalse koguse töö eest maksmine võrdub alati kokkuhoiuga ning on eriti positiivne koos tööjõu hea kvaliteediga.
Silva Sirge
U-Man juhatuse liige
Eestis ettevõttes on levinud mitte ametlik outsourcing, kus turundusinimesed ja õppejõud teevad seda oma põhitöö kõrvalt, üldjuhul töö-ettevõttelepingu alusel. Turundajat otsitakse läbi tutvuste. Firmade poolt pakutava outsourcing?u tellimine jääb tihtipeale kahtluse taha, et väljakäidud raha eest ei saada soovitud tulemust. Samuti on levinud arvamus, et heal tasemel teenust ei ole võimalik sisse osta, kuna sellist teenust osutavaid spetsialiste lihtsalt Eestis pole.
Turundusteenust pakkuvad firmad pakuvad konsultatsiooniteenust, aitavad reklaamikampaaniate ettevalmistamisel ja läbiviimisel, uue kaubamärgi väljatöötamisel ning teiste spetsiifiliste ühekordsete projektide läbiviimisel. Hinnatase jääb 3000 kuni 100 000 krooni vahele.
Ülle Mäede
Virtin Puhastus OÜ juhataja, omanik
Vajadus osta väljastpoolt sisse turundusteenust tingis olukord, kus saime aru, et vaatamata suurtele pingutustele turuosa ei suurene ja trambime kohapeal. Kuna meie tegevus oli väga toote keskne, siis aitasid väljast värske pilguga spetsialistid leida kergesti meie kitsaskohad ning seelläbi suurendada turuosa. Koostööd tegime kolm kuud, kohtudes üks kord nädalas.
Kuna esmane kogemus oli positiivne kaalume aastast hoolduslepingu sõlmimist. See annaks meile võimaluse näha meie toodet ka väljastpoolt ? nad pole nii ettevõtte sees, et kinni joosta ja samas pole nad ka väga väljas.
Olulise kokkuhoiu saavutame ka rahaliselt. Kui arvestada kokku kõik kulud, mis kaasnevad turundusjuhi tööle palkamisega, siis on sisseostmine viis korda odavam. Arvestada tuleb mitte ainult turundusjuhi palgakuluga, vaid kõikide kuludega, mis eeldab turundaja tööle võtmist, alates personalijuhi palkamisest, samuti riski, et palgatud kanditaat osutab pärast katse aega ja pidevat täiendkoolitust ebasobivaks.
Firma aga ei vaja koolitust, ei jää kunagi haigeks, ega lähe ka lapsehoolduspuhkusele.
Autor: Triin Leissoo

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele