Äripäev on sunnitud nentima, et meie rahandusministeerium ei ole ettevõtjasõbralik riigiasutus. Teisiti pole võimalik hinnata uut korda, mis tõstab ametiautode kasutamise erisoodustusmaksu kahekordseks. Jutt on firma ametiautodest, mida töötajad saavad kasutada ka isiklikeks sõitudeks ? senise tingliku 1000 asemel arvestatakse erisoodustust 2000 krooni eest kuus.
Esimene mõte on, et kas isiklikud sõidud suurenevad uuest aastast hüppeliselt kahekordseks? Seda peaks maksukoormuse tõus justkui eeldama, muidu on tegu ettevõtja teadliku represseerimisega. Igaühele on selge, et sisulist kahekordset kasvu ei tule. Sõidupäeviku pidamisel pole uue korra järgi samuti enam mõtet. Tegu on pelgalt maksutulude suurendamisega üha priskemate lisaeelarvete koostamiseks.
Teine vastuväide seondub varasemate lubadustega, et üldine maksukoormus ei tõuse ? ausat maksumaksjat koormatakse ju üha rängemalt. Tuleb poolt olla, kui suurendatakse ebaausate maksumaksjate maksukoormust seni kehtivaid makse sisse nõudes. Kuid taas minnakse kergema vastupanu teed, riisudes koort sellelt pütilt, mis on käeulatuses kõige lähemal. Nagu nt maamaksu tõstmisegi puhul, on suurendamiseks välja valitud see maks, mille saab kergesti kätte. Kuid siis võiks ju raskemini kättevõidetavad maksud õigluse huvides üldse kaotada, kuna ebaausad vilistavad nende peale ja tööd on palju.
Pealegi, kuna praegu on riigieelarve täitumus ja toitumus hea, on tekkinud võimalus maksumäärasid kärpida ? kui riigisektor suudaks oma kulusid kas või samal tasemel hoida. Tundub aga, et ei suuda.
Kolmas vastuolu on maksuvaba kompensatsiooni määraga, maksimaalselt 1000 krooni, mida saab maksta töötajale, kes täidab tööülesandeid isikliku autoga. See piirmäär ei tõuse. Kui liiklemise aktiivsus suureneb ühel suunal, siis on loogiline, et kulutused suurenevad ka teisel suunal, ehk maksuvaba kompensatsiooni määra tuleks samuti tõsta. Ent see muudatus oleks riigi maksuhuvide vastu.
Kui püüda õigustada maksutõusu, siis töötajale nn erisoodustuse tegemine peabki olema maksustatud, et sellega liiale ei mindaks. Ehkki praegu on valdavalt tegu ametiautoga tööle ja tagasi sõitmisega (ja vahel ka seenele), siis on see sotsiaalselt ebaõiglane trolli ja trammiga tööl käijate suhtes.
Võib-olla on õige Mõõdukate ettepanek, et kõigi töötajate (v.a kodutöötajad) transpordikulusid kompenseeritaks. Samas ei ole tegelik erisoodustus siiski väärt 2000 krooni, millega saab sõita iga päev üle saja kilomeetri ? kes nii kaugel elab? Tõsi, ametiautot on vaja ka hooldada, kindlustada, üle vaadata, aga seda tuleb teha sõltumata sellest, kas töötaja oma isiklikke asju ajab või mitte. Ja riik ärgu unustagu kahekordselt maksustamast suurt hulka omaenda ametiautosid, millega vurab rõõmsalt ringi privilegeeritud ametnike klass.
Seotud lood

11% intressimäär ja kord kvartalis väljamakse: võlakirju saab märkida kuni 22. maini