19. sajandil muutusid linnade tänavapildid pärast kivitrüki leiutamist korraga värvilisemaks. Värvi tõid vaeste freskod ? plakatid ?, kui laenata mõtet prantsuse kirjanikult Anatole France?ilt.
19. sajandi lõpus algas plakatikunsti kuldaeg, mis möödunud sajandi jooksul hääbus. Tänapäeval on plakatikunstnikke üha raskem leida ? piisab, kui vaadata halenaljakaid valimisplakateid Tallinna tänavatel.
Kuidas tõelised professionaalid tegelesid toodete müümisega enam kui saja aasta eest, sellega võib tutvuda Helsingis Ateneumi kunstimuuseumi näitusel ?Kunstielu Touluse-Lautreci seltsis?.
Mõned aastad pärast maailmakuulsa Moulin Rouge?i asutamist avanes Henri de Touluse-Lautrecil (1864?1901) võimalus joonistada ööklubi reklaamimiseks plakat.
?Moulin Rouge, La Goulue? (1891) oli tema esimene plakat. Järgmise kümne aasta töö tulemusi teavad aga ka inimesed, kes kunstist mitte midagi muud ei tea ? tema teosed on jõudnud kõikjale, isegi kööki kuivainepurkidele.
Touluse-Lautreci kuulsaks teinud plakatitest, mida ta elu jooksul tegi 32, on Ateneumis väljas tervelt 31. Lisaks Touluse-Lautreci teostele on muuseumi seintele riputatud tema kaasaegsete, prantsuse ja belgia plakatikunstnike töid.
Kõik Ateneumis esitatavad teosed on pärit Brüsselist, Musée d?Ixelles?t, kus võib plakatikunstiga põhjalikumalt tutvuda.
Kolmapäeva õhtutel avab Ateneum oma uksed kõigile soovijatele ilma piletiraha küsimata.
Autor: Tarmo Virki