Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rõivatootja kaubamärk?

    Statistikaameti andmetel töötab Eestis tekstiili- ja rõivatööstuses 10000 elaniku kohta 167 inimest, millega oleme Euroopas neljandal kohal jäädes maha Portugalist, Rumeeniast ja Bulgaariast. Ressursside, s.h tööjõu, kallinedes tekib küsimus, kui pikalt Eesti rõivatööstus sellisel kujul püsida suudab.
    Eelkõige puudutab oht põhiliselt allhankele orienteerunud ettevõtteid, kes konkureerivad globaalsel turul kaug-ida jt odava tööjõu piirkondadega. Oma äristrateegiat tuleb ilmselt korrigeerida ka oma rõivakollektsioone müüvatel tootjatel, kuna konkurendid toodavad globaalsel turul.
    Üks tulevikustrateegia allhankele orienteerunud ettevõtetele on oma rõivakollektsioonide ja kaubamärkide lansseerimine, mis loob esialgu teoreetilise võimaluse sama tootmismahu juures oma käivet mitmekordistada.
    See võimalus võib saada reaalsuseks läbi müügiedu, mis põhineb tootja suutlikkusel tulla turule pakkumisega, mis konkurentidest paremini rahuldab sihtkliendi vajadusi. Tootja, luues oma kaubamärgi, asub suhtlema lõpptarbijaga. Kõige tähtsamaks lüliks toote jõudmisel lõpptarbijani tuleb pidada jaemüüki, kuna jaemüüja on ainus lüli kogu ahelas, kes puutub kokku lõpptarbijaga. Kui ei ole toimunud müüki jaekaubanduses, ei ole toimunud tegelikku müüki kogu tarneahelas. Seega võib väita, et jaekaupmees omamoodi kontrollib kogu tarneahelat ja tootjat sealhulgas. See on ilmselt peamine põhjus, miks paljud tootjad on asunud aktiivselt oma jaekette ehitama, mis garanteerivad neile väljundi tarbija juurde.
    Võimalik on eristada hulgimüüja- ja jaemüüja kaubamärki. Hulgimüüja suhtleb tarbijaga läbi sõltumatute jaekaupluste ja kaubamajade. Ühelt poolt võimaldab see hulgimüüjal alandada varudega seotud riske ning vabastab ettevõtte jaeketi loomise ja töös hoidmisega seotud kulutustest.
    Teiselt poolt on hulgimüüja täielikus sõltuvuses oma jaepartneritest. Kaupluste ketistumisega ja jaeettevõtete oma rõivakollektsioonide loomisega võib hulgimüügi turgu pidada kahanevaks, mis jätab järjest kitsamad võimalused hulgimüüjale.
    Jaemüüja, vastupidiselt hulgimüüjale, on sunnitud kogu varudega seotud riski ja jaeketiga seotud kulutused ise kandma. Seda tasakaalustab võimalus tõsta oma tulusid võttes turult jaemarginali. Tulude-kulude poole pealt on jaemüüjal võimalik hulgimüüjaga võrreldes rohkem võita, aga ka rohkem kaotada.
    Oma jaeketi oluliseks eelisteks, lisaks eelpool mainitud garanteeritud väljundile lõpptarbija juurde, võib pidada võimet kiiremini reageerida muutustele. Ka Eesti rõivaturg on viimastel aastatel muutunud tunduvalt moetundlikumaks, mis sunnib rõivatootjaid keskenduma uute moetrendide võimalikult kiirele müüki paiskamisele. Kuna hulgimüüja peab uute toodete müükijõudmiseks sõlmima kokkulepped jaekaupmehega, on oma tootmisega jaeketil võimalik siin tunduvalt kiiremini opereerida.
    Ahelat materjalidest jaemüügini võib vaadelda kui integreeritud tarneahelat. Kalli tööjõuga lääne-euroopa maades on enam levinud äristrateegia, mille eesmärgiks on omada või kontrollida jaeväljundit ostes toodangu allhankena. Selline strateegia võimaldab allhanke hindu madalale surudes toota võimalikult madala omahinnaga ja võtta selle läbi kõrget marginali.
    Uuemaks trendiks võib pidada strateegiat, kus ettevõte omab või kontrollib jaeväljundit, kuid samal ajal ka tootmisbaasi. Selle strateegia eeliseks võib pidada ahela kiirust, millega süsteem suudab muutustele reageerida. Ühe toote arvestuslik tulusus võib küll jääda väiksemaks, kui ta seda allhanke korras valmistatud toote puhul oleks. Süsteemi edu saab baseeruda madalal varude tasemel, mis saavutatakse läbi täpsema ja turusituatsioonile paremini vastava toodangu valmistamise.
    Seni veel allhankele orienteeritud ettevõttel on edaspidiseks valida nelja suuna vahel. Üks võimalus on jätkata sõltumatu allhankijana, samas tuleb arvestada ressursside kallinemisega ja sellest tuleneva ettevõtte konkurentsivõime kahanemisega. Alternatiivne võimalus allhankijana jätkamiseks on oma tootmisbaasi integreerimine mõne suurema oma jaeketti omava ahela osaks, mis võib tagada pikaajalise tööga varustatuse õige partneri leidmisel.
    Teised kaks suunda on eelpool kirjeldatud hulgi- või jaekollektsiooniga turule tulemine, mis võimaldavad nii rohkem võita kui ka rohkem kaotada. Ettevõttele, kes ei riski siiski oma kaubamärgi loomisse investeerida, võib soovitada õmblusteenuse asemel valmistoote teenuse pakkumist, mis on ilmselt kõige odavam moodus omatoodanguga nii sise- kui välisturule jõudmiseks.
    Peeter Larini kommentaar põhineb tema ettekandel Äripäeva seminaril ?Eesti rõiva- ja tekstiilituru areng ning võimalused?.
    Autor: Peeter Larin
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.