Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tuleb lõpetada autotranspordi doteerimine

    Kui tahetakse turumajandust, siis olgu turumajandus. Aga kindlasti ei ole turumajandus autotranspordi subsideerimine/doteerimine rahva rahaga, nagu see äriringkondade vaikival kokkuleppel täna on.
    Arvestuslikult on Euroopa Liidu autotranspordi välikulud 700 miljardit eurot aastas. Transpordi välikuludeks loetakse liiklusõnnetusi, õhusaastet, müra, looduslike elupaikade ja linnaruumi kadumist; globaalsetest mõjudest süsinikku, sest transpordisektoris kasvab kliimat muutev süsinikuemissioon kõige kiiremini. Lähtudes printsiibist saastaja maksab ja kasutaja maksab, peaksid selle raha maksma autotootjad, müüjad, kasutajad, aga miskipärast on see kulu tänasel päeval jäetud kõigi ühiskonnaliikmete kanda. Kütuse hinnas peavad hakkama kajastuma kõik kahjud, mida saast elukeskkonnale tekitab. Kui välikulusid sisestada Eestis näiteks kütuseaktsiisi kaudu, siis tähendaks see praegusest üle kolme korra suuremat aktsiisimäära.
    Igatahes on kindel, et transport tekitab ühiskonnale palju kulusid, mida kütuseaktsiis, mootorsõiduki- või teemaksud ei kata. Näiteks on Suurbritannias ja USAs läbiviidud uuringute kohaselt maanteeliiklusega seotud õhusaaste, müra, ummikute, teede lagunemise ja liiklusõnnetustega seotud kulud kolm korda suuremad kui autokasutajate poolt makstud maksud. Paljud teadlased on jõudnud järeldusele, et need nn transpordi väliskulud moodustavad tööstusriikides 5 SKPst ja mõnel arengumaal veelgi rohkem. Õiged hinnad toovad kaasa tarbijakäitumise muutuse ja peavadki tooma. Siis me näeme, milline transpordiliik on tegelikult konkurentsivõimeline ja kuidas Eesti riigi transpordiprobleemi tuleb hakata lahendama planeerimise, internetiseerimise, meid Euroopaga ühendava raudtee- ja kergteedevõrgu arendamise, meretranspordi tähtsustamise, ühistranspordi edendamise ja alles seejärel autoteede ehituse kaudu.
    ?Efektiivne transpordisüsteem koosneb mitmetest alternatiivsetest transpordiliikidest, mis sobivad erinevatele kiirustele, mahtudele, vajadustele ja eesmärkidele,? väitis Lewis Mumford juba 40 aastat tagasi. Aga tänaselgi päeval areneb ühiskond rohkem seesmisest inertsist kui terve mõistuse vajadustest lähtuvalt, SKP kasvatamise ja tarbimishulluse süveneva surve all omasoodu edasi.
    Autovaba linn on elanikule 5 korda odavam elamiskoht kui sõiduauto kasutamisel baseeruva transpordiskeemiga paik. On selge, et näiteks vedada 12 inimest ühes marsruuttaksos on tunduvalt odavam nii inimesele kui ka riigile kui 12 sõiduauto jaoks teid ja parklaid ehitada, linna järjest laiemaks venitades ja igapäevast kütusekasutust suurendades. Teedeehitus ei ole lahendus. Võime ehitada 5tasandilisi ristmikke, aga ummikutes liigume ikka 5 km/h, kuigi meil on istumise all 300 hj auto.
    Autor: Ege Hirv
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.