Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Valimiskampaania hind ligi 50 mln
Kümme miljonit kirja leidsid inimesed valimiskampaania jooksul oma postkastidest. Päeva jooksul kõlas raadios suuremate erakondade reklaam 40 korda.
?Seekordne valimiskampaania oli massiivne ja ma ei kujuta ette, kuidas see võiks enne Riigikogu valimisi veel massiivsemaks muutuda,? ütles sotsioloog Andrus Saar.
Reklaamiga kokku puutuvate valdkondade esindajad kinnitavad, et valimiste reklaami maht oli erakordne.
?Raadios pole mitte ükski kommertsreklaami kampaania eales olnud nii intensiivne kui nüüd suuremate erakondade kampaaniad eraldi võttes,? ütles Silja Kukk Raadio Kuku reklaamiosakonnast.
Jõuline on raadios toote müük, kui üks klipp kõlab päeva jooksul kümme korda. Erakonnad kuhjasid sõnumite edastamise raadios valimiseelsele nädalale. Suuremate erakondade reklaam kõlas 40 korda päevas.
Tuginedes Emori avaldatud andmetele ja ekspertide hinnangutele, kujundas Äripäev summa, mis kulus valimiskampaaniale.
Ekspertide arvamuste kohaselt oli kõige mahukam reklaamikampaania Keskerakonnal, väärtusega 15 miljonit krooni. ?Siinkohal on arvestatud tõenäolisi allahindlusi, mida erakond on saanud,? ütles reklaamibüroo Mast meediaekspert Ülle Tõnus.
Ametlikult öeldust oluliselt mahukamad kampaaniad olid Keskerakonnal, Reformierakonnal ja Mõõdukatel.
Reformierakond kulutas 8 miljonit öeldud 5 miljoni asemel ja Mõõdukad 6 miljonit krooni 4,5 miljoni asemel.
Äripäeva hinnangul on Res Publica ja Isamaaliit oma kulutusi küllalt täpselt avalikustanud.
?Erakonnad vähendavad kampaania kulu, sest näidates suurt kulu on järgmine küsimus: kes selle kinni maksab,? ütles Saar. ?Väiksemaid summasid on kergem põhjendada.?
Äripäeva hinnangul, mis tugineb Emori andmetele, kulutasid erakonnad tele- ja lehereklaamiks 23 miljonit krooni, agentuuride kuluks 14 miljonit krooni.
Hinnanguliselt 8 miljonit krooni kulus välireklaamile. Sellest 6,6 miljonit krooni teenisid välireklaamiks pindu müüvad firmad, ülejäänu läks trükikodadele.
Ligikaudu 7 miljonit krooni läksid erakondadele maksma otsepostituste kampaaniad. Sellest 5,3 miljonit krooni teenisid trükikojad, ülejäänu läks postikuludeks.
Otsepostitusfirma D2D juhatuse liikme Olle Koopi hinnangul leidsid valijad erakondade kampaania ajal oma postkastidest 10,5 miljonit kirjakest partei reklaamidega. Neist 6 miljonit said tallinlased.
Ligikaudu miljon krooni kulutasid erakonnad raadioreklaamile. Raha poolest oli valdkonna suurim võitja Raadio Kuku.
Andrus Saare hinnangul mõjutas erakordselt massiivne valimiskampaania valimisaktiivsust. ?Esimest korda tuli valimiskampaania mõjul valima hulk inimesi, kes polnud eelnevalt oma valikut teinud,? ütles Saar.