Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Niva tagavararatas kui pomm kapoti all
Ehkki Vene Niva on populaarne nii Venemaal, meil kui ka mujal maailmas, on tegemist sama ebaturvalise autoga kui Lada 2107. Vene ajakirja Autorevüü korraldatud järjekordses Euro NCAPi tingimustele vastavas kokkupõrketestis ei teeninud Niva mitte ühtegi tärni mitte üheski kategoorias ja 64 km/h vasaku nurgaga vastu seina kihutades on juhi vigastused väga rasked.
Üheks Niva ohtlikkuse põhjustajaks on kapoti all asetsev 16tolline tagavararatas, mis kokkupõrkes surub esipaneeli ja armatuurlaua mitu sentimeetrit tahapoole. Tõeliseks surmatoojaks on aga roolisammas. Auto pehme kere tõttu hakkab kokkupõrkel esisild liikuma tahapoole, lükates ka roolisamba 80 mm tahapoole ja tõstes ta 165 mm võrra kõrgemale, otse juhi nina alla. Samal ajal põrutab juht oma ligi pooletonnise keharaskusega ninaga otse vastu rooliratast ja tekkinud kokkupõrkest väändub rool vasakule kõveraks. Kui juht jääbki selle matsu järel elavate kirja, siis päris kindlasti ilma hammaste ja ülemise lõualuuta. Julm, aga tõsi. Autorevüü testijad nimetavad nähtut aegluubis vaadates tõeliseks õudusfilmiks. Ja neil on tuline õigus. Lisaks tugevalt muljuda saanud peale jääb juht tõenäoliselt ilma ka oma mõlemast jalalabast. Siduripedaal liikus 300 mm tahapoole ja 85 mm ülespoole, piduripedaal nihkus tahapoole 225 mm.
Kokkuvõttes ei olnud juhikohal istujal mitte ühtegi kehapiirkonda, mis oleks jäänud puutumata. Kõrvalistujal olid selleks vaid jalad allpool põlvi ja käed. Ka kõrvalistuva mannekeeni pea lajatas vastu armatuuri ja kui tema asemel oleks olnud inimene, oleks too tõenäoliselt murdnud ka nii mõnegi ribi. Vaatamata isegi sellele, et mõlemad mannekeenid olid turvavöödega kinnitatud.
Togliatti tehas tunnistab Niva nõrkust ja kavatseb hakata talle paigaldama Normas toodetud eelpingutitega turvavöösid, mis kannatavad välja kuni 700 kg raskust ja aitavad ära hoida rindkere purunemise. Esimesed näidiseksemplarid on Autorevüü andmetel juba Tallinnast Togliatti saadetud. Eesmärk on viia Niva vastavusse R 94 turvanõuetega, mis on samalaadsed EuroNCAPi nõuetega, kuid teste tehakse kiirusega 56 km/h. Ometi leiavad testijad, et auto kandevkeret tugevdamata on nendest abinõudest vähe kasu ja turvpadja paigaldamine oleks mõttetu: rool keerab kokkupõrkel vasakule üles. Loodetavasti on uus, koos General Motorsiga peatselt tootmisse minev Chevy-Niva turvalisuse osas teine tase, kuid praegust Nivat toodetakse vähemalt 2006. aastani.