Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Auto nõuab talvel tähelepanu
Rehvide valik sõltub eelkõige omaniku rahakotist. Selge on see, et odava auto alla ei osteta ülikalleid rehve, ent arvestades meie teede olukorda talvel, tasub talverehvidesse investeerimine ennast ära. Korraliku talverehvi hind algab 1200?1300 kroonist, ent saadaval on ka neid, mille hind jääb alla tuhande. Valides naast- ja lamellrehvide vahel, tuleks mõelda, kus te suurema osa sõitudest teete. Linnas, lumest puhastatud ja valdavalt kuival asfaldil sõitmiseks on parem sõita lamellrehvidega. Need on vaiksemad ja mugavamad, aga ka turvalisemad, sest rehvi ja teekatte kokkupuude on lamellrehvil suurem kui naastrehvil. Kui aga teete sõite ka linnavälistel, kinnisõidetud lumega teedel või kui linnatänavad jäätuvad, on paremaks valikuks head naastrehvid.
Uusi rehve, ka odavama klassi toodangut, tuleks kindlasti eelistada kasutatutele. Iialgi ei tea ju, kui hästi on rehvi taastustööd teostatud ja kuidas taastatud protektor püsib. Mõistlikul kasutamisel ja keskmise läbisõidu juures võiksid talverehvid vastu pidada kuni kolm hooaega, seejärel tasuks mõelda nende väljavahetamisele. Uute rehvide soetamisel ei tohiks tehtud investeeringut kohe ekstreemsetel viisidel katsetama hakata, vaid tuleks kindlasti korralikult, rahulikus stiilis ?sisse sõita?, kuna see pikendab oluliselt rehvide eluiga.
Sügisel tuleks kontrollida jahutusvedeliku taset ning konsistentsi. Aurustunud või ka õrnalt välja lekkinud jahutusvedeliku asemele ei tohi mingil juhul panna vett, vaid sama vedelikku, mida on jahutussüsteemi juba varem valatud.
Kui te ei ole kindel, millist jahutusvedelikku on varem süsteemi lisatud oleks kindlam kogu vedelik välja lasta ning uus asemele valada. Kontsentratsiooni määramiseks võib pöörduda abi saamiseks ka korralike autoremonditöökodade poole, kus vastava abivahendi abil on võimalik vedeliku tihedust määrata.
Klaasipesuvedeliku kontsentratsioon peab vastama välistemperatuurile ? täpsemat infot selle kohta võib lugeda vedeliku pakendilt. Rusikareegel ütleb, et kontsentraati, eriti suurtes anumates, on kasulikum osta kui valmis segatud vedelikku. Eelistada tuleb ilma lõhnata vedelikku, sest ventilatsioonisüsteem toob lõhna ka auto salongi.
Ukselukud ja tihendid tuleks kõigepealt puhastada ja katta vastavate õlidega ja silikooni sisaldavate vahenditega, mis takistavad tihendite kinnikülmumist ning rebenemist. Mis puutub lukkudesse, siis nende hooldamine on eriti oluline siis, kui teie sõidukil puudub kesklukk. Kasutatakse kaht liiki õlisid ? ühega hooldatakse ennetavalt, teisega sulatatakse juba kinnikülmunud lukku.
Sügisel tuleks üle vaadata kojamehed, sest vanade klaasipuhastajatega, mis klaasile sattuva pori ja vee ainult laiali hõõrub, on nähtavus piiratud, mis omakorda võib kaasa tuua õnnetusi. Samuti võiks klaaside puhastamisel jääst ja lumest hoiduda jääkraabitsa või mõne muu seda meenutava eseme kasutamist, kuna selline tegevus tekitab tahes-tahtmata suuremal või vähemal määral klaasidele lugematuid arvu kriime.
Klaaside puhastamiseks oleks soovitav kasutada spetsiaalset piserdatavat jääsulatamise vahendit või varuda kannatust ja esiklaas üles soojendada sõiduki enda ventilaatorist tuleva sooja õhu abil. Viimase variandi puhul tuleks meeles pidada, et esiklaasile suunatava õhutemperatuuri muutus ei tohiks olla järsk, kuna see võib tekitada omakorda klaasi pingeid ja mõne kivitäkke kohast ka järgi anda. Siis ei ole välistatud prao tekkimine.
Esimesed käredad külmad toovad tihti kaasa üllatuse, et auto süütevõtit keerates kostab mootoriruumist vaikset jõrinat ja sõiduk ei käivitu. See viitab enamasti sellele et sõiduki vooluallika ? aku eluiga hakkab lõpule saama. Teinekord võib ka hommikuse mittekäivituse põhjuseks olla ka ööseks väljalülitamata jäänud sõiduki elektritarbija (nt salongivalgustus) siis päästab kindlasti aku korralik laadimine. Vältimaks olukorda, et talvehommikul hätta jääte, tuleks aku sügisel lasta spetsialistidel üle vaadata ja vajadusel uus osta.
Aku hinnad algavad 600?1000 kroonist ning ostmisel tuleb arvestada autotootja poolt akule esitatud nõuetega. Loomulikult sõltub aku seisukord selle hooldamisest, ent kui aku on vanem kui kolm aastat, võite selle peale loota vaid suvel ? talvel ma taolise akuga parem sõitma ei läheks.
Talvel sõitmiseks võiksid autos kaasas olla käivitusjuhtmed (eriti vanemate autode puhul), puksiirköis hangest või kraavist välja tõmbamiseks ning kunagi pole üleliigne ka lumelabidas hangest välja kaevamiseks ning kotike liivaga. Loomulikult taskulamp, liigne poleks hoida autos ka näiteks tekki, sooje jalanõusid jms, et kaugemal abi oodates külm ei hakkaks.
Autor: Marek Vainola