• OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,01%6 296,79
  • DOW 30−0,32%44 342,19
  • Nasdaq 0,05%20 895,66
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,43
  • OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 500−0,01%6 296,79
  • DOW 30−0,32%44 342,19
  • Nasdaq 0,05%20 895,66
  • FTSE 1000,22%8 992,12
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,43
  • 18.02.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sepiku kommunikatsioon oli puudulik

Siseministri Ain Sepiku juhtum on näide ebaprofessionaalsest kriisikommunikatsioonist.
Suhtekorraldajad on praktikas juurde saanud jälle ühe juhtumi elust enesest selle kohta, kuidas suhteid korraldama ei peaks. Pean siin silmas hiljutist siseminister Sepiku juhtumit.
Alanud valimiskampaaniad tõotavad ebameeldivaid ja otsustavat kriisitegutsemist nõudvaid olukordi lähitulevikuski veelgi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Noore Eesti riigi ajalugu teab mitmeid ja väga õpetlikke kriitilisi suhete olukordi ja ebaprofessionaalset kriisikommunikatsiooni nendes olukordades. Mart Laari juhtum näiteks. Või Preatoni lugu, või Neivelti juhtum jne. Professionaalse kommunikatsioonilahendusega kriitilises olukorras lähiminevikus tuleb siinjuures meelde vaid Signe Kivi juhtum.
Kriisikommunikatsiooni esimene ja ainus reegel on aus kommunikatsioon, aus ülestunnistus, kohe ja kiiresti, ilma mingite lisatingimuste ja ?aga?deta.
Kõige kindlam käitumisviis igasugustes kriisiolukordades on nn agusihvka sündroom - kõik ju teavad kuulsa lasteraamatu algust, kus rõhutatakse, et kõik tuleb ise kohe ausalt üles tunnistada ja ära rääkida.
Praktika on näidanud valmisolek kriisideks on puudulik. Laari juhtumis näiteks oleks väga lihtsate vahenditega saanud kogu ?jama? ära klaarida, kui oleks oldud valmis professionaalseks kriisikommunikatsiooniks: Kuna probleem kerkis avalikuks kolmapäeval Kesknädala lehes, oleks ainuke ja õige tegutsemine selles olukorras olnud samal kolmapäeval kiire pressikonverents koos ausa ülestunnistuse ja patukahetsusega ning edasine ?triangle? teemal, kes kui palju paha on, oleks olnud olemata. Ja mis peamine, Laari maine avalikkuse silmis oleks säilinud suhteliselt positiivsena. See, et vabandused ja ülestunnistused tulid paar päeva hiljem, näitab, et Laari meeskond ei olnud valmis adekvaatselt käituma kriitilises olukorras ning kriisikommunikatsiooni reeglite järgi toimus avalik patukahetsus liiga hilja, et mainet päästa.
Samuti näitab kommunikatsiooni analüüs Sepiku juhtumis, et poldud valmis professionaalseks tegutsemiseks kriitilistes olukorras. Selles juhtumis on eriti õpetlik ka nn eneseõigustamise osa, ehk siis sõnumite formuleerimine kriisiolukorras, kus selgelt kehtestati ennast ja suheldi avalikkusega avalikkuse ootusi eirates. Samuti jättis soovida reaktsiooni kiirus kriitilises olukorras, nii nagu Laarigi juhtumi puhul.
Autor: Kaja Tampere

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 27 p 10 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele