• OMX Baltic0,01%298,79
  • OMX Riga−0,25%890,9
  • OMX Tallinn0,14%2 055,01
  • OMX Vilnius−0,05%1 203,89
  • S&P 5000,27%6 280,46
  • DOW 300,43%44 650,64
  • Nasdaq 0,09%20 630,66
  • FTSE 1001,23%8 975,66
  • Nikkei 2250,12%39 692,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%90,61
  • OMX Baltic0,01%298,79
  • OMX Riga−0,25%890,9
  • OMX Tallinn0,14%2 055,01
  • OMX Vilnius−0,05%1 203,89
  • S&P 5000,27%6 280,46
  • DOW 300,43%44 650,64
  • Nasdaq 0,09%20 630,66
  • FTSE 1001,23%8 975,66
  • Nikkei 2250,12%39 692,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%90,61
  • 18.03.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mobiilside kolmas põlvkond ootab kliente

Selline võiks olla kokkuvõttev mulje Cannes?i iga-aastasest mobiilsidekongressist. Põhjust emotsioonideks on olnud küllaga. Üle maailma on 3G litsentside ostule kulutatud 100 miljardit eurot (ligi 1,6 triljonit krooni). See on suurem raha, kui on kulunud mobiilsidevõrkude ja arendustegevuse peale kokku kogu mobiilside paarikümneaastases ajaloos. Miljardite eurode eest on ostetud looduslikku õhuressurssi.
Hetkel on mobiilsidemaailma pilgud suunatud Jaapanisse, kus on käivitunud esimene mobiilside kolmanda põlvkonna ehk 3G võrk. Telekommunikatsioonikontsern Docomo alustas seal nn 2,5G teenustega ? millega on võimalik saata piltsõnumit ? kaubamärgi I-Mode all. Hiljem tehti 3G jaoks uus bränd Foma, kuigi tagantjärele osutus see veaks. 2,5G turg kasvab 3Gst kiiremini, mis peaks olema vastupidi. Docomo subsideerib 3G teenuseid, et ühel hetkel 2,5G võrk sulgeda.
Kuna tegemist on äriga, kus püsikulud on suured ja muutuvkulud väikesed, saavad jaapanlased endale sellist asja lubada ? sajalt miljonilt kliendilt koguneb kopsakas summa. Eestis poleks see võimalik, meil tuleb õppida vigadest.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hetkel on 3G võrkudesse maailmas investeeritud kolm miljardit eurot. Nüüd on küsimus teenuse osutamise alustamises. Mobiilifirmad näevad vaeva, et klientide seas 3G vastu huvi äratada. Inglismaa uurimus näitas, et 40 GSM-side tarbijatest ei ole 3Gst huvitatud.
Tänane olukord on selline, kus litsentsid on olemas, tehnoloogia on olemas, telefonid on olemas. Nüüd oleks vaja hakata investeeritud raha tagasi teenima. Maailma 1,2 miljardist mobiiliomanikust kasutab mobiilside kolmandat põlvkonda vaid 0,01. Käesolevast aastast saab murdepunkt, mil toimuvad olulised arengud just teenuse kättesaadavaks muutumisega. 2003. aastal valmib üle maailma 30 uue mobiilsidepõlvkonna võrku. Mullu tuli välja 212 uut mobiiltelefonimudelit, millest valdav osa on WAPi ja GPRSi toega. Paljud neist on sobivad ka 3G jaoks. Uute telefonide värvilised ekraanid annavad neile palju atraktiivsust juurde. 3G telefonide võlu on selles, et sidepidamine muutub elavamaks ? liikuvad pildid, reaalajas ülekanded sündmuskohalt jms. Kõik see tekitab isu ja tarbimine tuleb järele. Ainus küsimus on see, et kliendid on seni pidanud nägema palju vaeva telefonide seadistamisega. Cannes?is tutvustatud uurimuse järgi jäid ostjad, kelle telefonid olid enne müüki juba ära häälestatud, 85 ulatuses teenuseid kasutama. Eelhäälestamata funktsioonide kasutamine on minimaalne, kuna inimesed ei viitsi selle sageli keeruka protseduuriga ise tegeleda. 3G puhul muutub eelhäälestamine eriti oluliseks, kuna häälestamine ja teenus lähevad järjest keerukamaks. Klient nõuab aga mugavust.
Peale mitmeid tagasilööke telekommunikatsioonisektoris, mille üheks põhjuseks olid ülikõrged 3G litsentsitasud, on ausse tõusnud sõna kasum. Paljud telekommunikatsioonifirmade tippjuhid on vahetunud ja kui varasematel aastatel räägiti mahust ja loodetavatest suurtest turuosadest, siis nüüd on toon teine.
Isegi mobiilsideoperaatori tulemuslikkusse mõõtmisel on terminoloogiat kohendatud. Varem käis jutt ARPU (average revenue per user ehk keskmine käive kliendi kohta) ümber, nüüd räägiti AMPUst (average margin per user ehk keskmine kasum kliendi kohta). Kõige tähtsam on marginaal kasutaja kohta. 3G teenuste puhul muutub see eriti oluliseks, kuna raha on kulunud väga palju üksnes selleks, et saada luba teenuse osutamiseks.
Uute teenuste turuletuleku ettevalmistamise ja kiire kasvu faasis on selgunud, et alati ei ole mobiilsidefirmadel jätkunud aega kvantiteeti taga ajades kvaliteedile mõelda. Mobiilsideoperaatori Orange brändi loonud firma Wolff Ollins juhatuse esimees John Williamson ütles kuldse mõtte, et brändiga avad uksi, kvaliteediga müüd. Kvaliteedi tagamiseks on vaja raha ehk teisisõnu olla kasumlik.
Tähtsamatest trendidest telekomimaailmas toodi Cannes?is välja veel see, et mobiilside osakaal kasvab traadiga võrgu arvelt. Mugavus on oluline. Ja kuigi kõiksugused andmete vahetamisega seotud lisateenused kasvavad samuti kiiresti, on kõige olulisem teenus ikkagi tavaline kõne. Vaatamata tormilistele arengutele kogu sektoris ja suurtele ootustele 3G suhtes, tasub kokkuvõtteks tsiteerida Walt Disney?it, kes ütles oma töötajatele ärist rääkides: me ei tohi unustada ? kõik algas hiirest!
Jüri Teemant osales Cannes?i mobiilsidekongressil neljandat korda.
Autor: Jüri Teemant

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 6 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele