Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse ning toote ohutuse seaduse muudatusega sätestatakse teiste tööseadustega ühetaoline reguleerimisala, mille kohaselt seadus reguleerib töölepingu alusel töötavate isikute ja avalike teenistujate tööle esitatavaid töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid. Samuti laiendatakse töötervishoiu ja tööohutuse nõudeid vangide tööle ning õpilaste ja üliõpilaste tööle õppepraktikal ning juriidilise isiku juhatuse või seda asendava juhtorgani liikme tööle. Eelnimetatud isikud teevad küll tööd, kuid mitte töölepingu alusel.
Täpsustatakse sisekontrolli ja riskianalüüsi sisu ning esitatakse nõue säilitada riskianalüüsi tulemusi kirjaliku protokolli kujul 55 aastat. Riskianalüüsi andmete säilitamine on vajalik võimalike seoste leidmiseks töötaja tervisekahjustuse ja töökeskkonna vahel ka pärast aastakümneid töötamist.
Tööandjale pannakse kohustus korraldada (või tellida väljast) riskianalüüs, siiani on tal kohustus viia läbi riskianalüüs. Tööinspektsiooni andmetel 2002. aastal kontrollitud tööandjatest ligi pooled ei tegelenud töökeskkonna riskianalüüsi ja sisekontrolliga. Samas on need tegevused tööõnnetuste ja kutsehaiguste ennetamisel äärmiselt tähtsad.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Laiendatakse spetsialistide ringi, kes võivad tööandjale ohutu töökeskkonna loomisel abiks olla, sest peale töötervishoiuarsti on ka teisi töötervishoiuspetsialiste.
Seadusega täpsustatakse, millal võib tööandja ise täita töökeskkonnaspetsialisti ülesandeid ? ta peab olema läbinud vastava koolituse. Ilma vastavate teadmisteta on tööandjal raske täita oma põhikohustust, tagada töötajatele ohutu ja tervislik töökeskkond.
Seaduse muudatuse kohaselt ei pea ettevõttes, kus töötab kuni 10 inimest, töötajad enda hulgast töökeskkonnavolinikku valima ? töökeskkonnavolinik tuleb valida juhul, kui ettevõttes töötab 10 või rohkem töötajat (kehtiva seaduse kohaselt on töökeskkonnavoliniku valimine kuni 10 töötajaga ettevõttes aga kohustuslik). Kui ettevõttes on töötajaid vähem kui 10, on tööandja kohustatud konsulteerima töötajatega tööohutuse ja töötervishoiu küsimustes.
Muudetakse tööõnnetuse mõistet eesmärgiga jätta välja õnnetused tööteel. Eurostati tööõnnetuste registreerimise ja uurimise metoodika (ESAW) ja ILO käsitluse kohaselt tööteel juhtunud õnnetust ei loeta tööõnnetuseks, kuna tegemist ei ole tööandja vastutusega. See muudatus vabastab tööandja ja tööinspektori tööteel juhtunud õnnetuste uurimisest.
Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse ning toote ohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu töötati välja, et täpsustada ja täiendada 1999. aastal kehtestatud töötervishoiu ja tööohutuse seadust ning sellega seonduvalt ka toote ohutuse seaduse ühte sätet.
Autor: Priit Siitan