Tänavust intensiivset teede pragunemist peavad Soome asjatundjad loomulikuks nähtuseks, mis tekib pika põua ja külma talve koosmõjul.
Soome teevalitsuse insener Mats Reihe, keda peetakse üheks sealseks parimaks teekatete tundjaks, ütles Postimehele, et eestlastel pole mõtet äsjaremonditud Pärnu-Ikla ja teiste suurte maanteede talvise pragunemise pärast pead norgu lasta.
«See on täiesti normaalne nähtus,» sõnas Reihe. «Kuigi teie väitel pole seda varem nii massiliselt ette tulnud, pragunevad teed erakordsetes ilmaoludes ka esimesel ehitusaastal ning lõplikult pole seda ka parimate ehitusvõtete ja materjalidega võimalik vältida.» Reihe hinnangul on praod lihtsalt parandatavad.
Soome teeuurimisinstituudi Finnroad projektijuht Jaakko Konsas, kes sõitis sel nädalal koos Eesti maanteeametnike ja tee-ehitajatega läbi mitusada kilomeetrit pragunenud Soome teid, möönis, et eelmiste aastatega võrreldes on pragude hulk tavatult suur.
Artikkel jätkub pärast reklaami
«Tavaliselt tekivad praod ikka samas kohas, kus need aluspinna tõttu alati on tekkinud,» selgitas Konsas. «Tänavu on aga väga palju uusi pragusid ja osa neist ka uhiuuel teekattel.»
Kuigi Soome teedespetsialistid on külmapragude teket maanteedel põhjalikult uurinud, ei oska ka nemad öelda üht kindlat tekkepõhjust ning arvavad, et praod tekivad mitmete koosmõjude tulemusena.
Reihe andmetel on külmapragude massilist esinemist täheldatud pärast põuast suve ja sügist, kui põhjavesi on väga madalal ning talvel järgnevad pikad külmaperioodid, mil teekatte temperatuur püsib nädalate kaupa 20 külmapügala ümber.