Konjunktuuriinstituudi juhtivteaduri Leev Kuuma sõnul on Eesti maksukoormus praegu mõõdukas ja see on tema hinnangul mõistlik olukord. ?Ma ei ületähtsustaks pingutusi maksukoormuse alandamise suunas,? lausus ta ja lisas: ?Maksude alandamine võib kaasa tuua riigi funktsioonide vähenemise, sest teaduse, kultuuri, hariduse ja transpordi doteerimiseks jääb vähem raha.?
Kuuma sõnul näitavad eri riikide kogemused, et maksukoormusel ei ole otsest seost riigi majandusliku edukusega. Näiteks on Põhjamaad edukad ka väga kõrge maksukoormuse juures. Soomes on see 46,7 SKTst, Rootsis koguni 52,9 SKTst. Eesti on oma maksukoormusega Euroopa riikide hulgas 33,7 protsendiga SKTst üsna keskel. Samas on Hongkongis ja Singapuris maksukoormus vaid 8?10 protsenti SKTst. ?Seal ei võta riik inimestelt suurt midagi ära, aga ei anna ka midagi vastu,? möönis Kuum.
Deloitte & Touche?i maksukonsultant Jüri Kalda ütles, et suhtub maksukoormuse vähendamise püüetesse väga kriitiliselt. Praegune olukord on tema sõnul üsna optimaalne. ?Mulle võib küll rohkem palka kätte jääda, kuid siis pean äkki ka ise tänavat pühkima hakkama,? lausus ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Tulumaksu alandamine ei tohiks Kalda sõnul olla eesmärk omaette, sest sel juhul võib riigieelarve tulude pool kokku kukkuda ja sellest ei võidaks keegi. Soomes sõlmisid poliitilised jõud valimiste eel kokkuleppe, et makse ei alandata, sest seal tahavad inimesed oma senist heaolu säilitada, tõi ta näite.
Ka Lätis ja Leedus on maksukoormus mõnevõrra suurem kui Eestis ja ettevõtte tulumaks väheneb seal vähehaaval mitme aasta vältel, lisas Kalda.