• OMX Baltic−0,09%298,78
  • OMX Riga0,13%893,11
  • OMX Tallinn−0,28%2 052,17
  • OMX Vilnius0,1%1 204,54
  • S&P 5000,00%6 225,52
  • DOW 300,00%44 240,76
  • Nasdaq 0,03%20 418,46
  • FTSE 1000,08%8 861,03
  • Nikkei 2250,33%39 821,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%91,68
  • OMX Baltic−0,09%298,78
  • OMX Riga0,13%893,11
  • OMX Tallinn−0,28%2 052,17
  • OMX Vilnius0,1%1 204,54
  • S&P 5000,00%6 225,52
  • DOW 300,00%44 240,76
  • Nasdaq 0,03%20 418,46
  • FTSE 1000,08%8 861,03
  • Nikkei 2250,33%39 821,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%91,68
  • 04.04.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Porsche linnamaastur Eesti teedel

Vaatamata sellele, et tegemist ei ole teps mitte tavalise Porschega, ehk sportautoga, on kõrgesse Cayenne?i istudes Porsche ?lõhn? selgesti tuntav. Mitte küll otseses mõttes, kuid näiteks Porschele omane otse juhile näkku vaatav rool, arvukad Porsche logod, sportlik ja luksuslik viimistlus jms, ei anna vähimatki alust kahelda, et tegemist on just sportautode tootmisega kuulsaks saanud kaubamärgiga.
Sõitma asudes ei ole esmapilgul midagi erilist tunda. Auto nagu auto ikka. Kuueastmeline automaatkäigukast töötab nagu igal teisel autol, minek on tagasihoidlikumal gaasivajutusel sujuv ja pehme nagu linnamaasturil ikka. Küll aga annab endast kohe märku auto sportlik vedrustust, meie auklikel teedel raputab üsna korralikult. Nagu sportlikule autole omane, kuid mitte ka niivõrd, et häirima hakkaks. Ja ega enne saagi tema tegelikest võimetest aimu, kui minna suuremale platsile, kus ruumi ja võimalust sportlikumat sõidustiili arendada. Kui gaas põhja vajutada, vajub selg istmesse üllatavalt suure jõuga, olgugi, et tegemist ei ole Cayenne?i sportlikuma versiooni Turboga, vaid lahjema versiooni, Cayenne S-ga, millel ?kõigest? 340 hj. Kuid sellestki piisab täiesti, et enam kui kaks tonni kaaluvat autot sportlikult edasi viia. Eriti avaldab muljet tema võime pidurdada. Isegi märjal asfaldil toimib ABS sedavõrd hästi, et pidurid põhja vajutades peatub auto hetkega, nagu oleks kännu taha kinni jäänud.
Et autost veel paremat ülevaadet saada, suundume ringrajale, kus auto lubab teha endaga seda, mida tavaliste maasturitega isegi mõttesse ei tule. Kurvis kaldub auto minimaalselt, rool kuuletub juhi ootustele vastavalt, manuaalreziimis automaatkäigukasti ülekandeid reguleerides saab säilitada just selliseid pöördeid kui tarvis. Seda kuni 6500 pöördeni minutis, mil auto ise kõrgema käigu sisse lülitab. Käike saab vahetada nii roolilt, kui käigukangiga, kogu protsessi saadab jõuline ja sportlik mootorihääl, mida vaiksemal sõidul pole pea üldse kuulda.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ka maastikul saab auto võimed proovile panna. Eeldused on igati head, sest autol on olemas (iseenesest mõistagi) nelikvedu, aeglusti ja keskdiferetsiaali lukusti, nagu tõelisel maastikuautol. Erinevaid asendeid saab lülitada käigukangi kõrval asuvalt omapärasest poolkaare kujulisest lülitist. Paraku on suverehvidega auto võimed raskemates tingimustes üsna piiratud ning jäätunud lombist oma keharaskusega ?läbi vajunud? autot ei aita enam ükski elektroonikaseade. Läheb jupp kaevamist ja ukerdamist, enne kui uuesti liikuma pääseme. Kuid peale rehvide ei ole siin midagi ega kedagi süüdistada. Sellised rehvid lihtsalt ei ole maastikul sõitmiseks mõeldud.
Nagu öeldud, on Cayenne saadaval kahes erinevas baasversioonis: 340 hj Cayenne S ja 450 hj Cayenne Turbo. Mõlemad on esialgu saadaval kuueastmelise Tiptronic automaatkäigukastiga, tuleval aastal on oodata S versioonile ka manuaalkäigukasti. Turbo baasversioonina saadaval ka õhkvedrustusega, mida saab reguleerida käigukangi juures asuvast nupust käsitsi, kuid mida reguleerib vastavalt kiirusele ka auto ise. S-versioonile saab õhkvedrustuse tellida lisavarustusena.
Porsche kavatseb tänavu toota 25 000 Cayenne?i, Eestis loodetakse neist müüa kümmekond. Kaks Cayenne Turbot on juba klientidele üle antud.
Jaak Ennuste, Porsche 911 Carrera omanik
Olen vestelnud paljude Porsche-omanikega erinevatest riikidest nii enne kui pärast Cayenne?i tulekut ning kõigil on tekkinud enam-vähem sama küsimus. Et mis asi ta siis ikkagi lõpuks on? On ta sportlik SUV või maastikuomadustega Porsche, ultimatiivse sportauto tähenduses? Esialgne reaktsioon oli paljude porscheomanike seas üsna mitteomaksvõttev ja isegi vaenulik. Niipea, kui aga saabusid esimesed autod ning avanes võimalus neid testida, muutusid ka arvamused. Enamus proovinutest kiidavad Cayenne?i ülivõrdes.
Mina isiklikult sain Cayenne S-i kasutamiseks terveks nädalavahetuseks. Selle aja jooksul sõitsin nii linnas, maanteel, väikestel teedel, kui ka maastikul. Tavakasutuses on Cayenne võimas, vaikne, mahukas maastur. Vedrud on üpris jäigad ning risti üle ebatasase trammitee sõites raputab korralikult. Samas ei ole halval teel ebamugav sõita. Kiiruse suurenedes ei kao tunnetus ja kontroll, auto veenab juhti pidevalt, et kõik on kontrolli all. Kurvides kaldub auto minimaalselt. Maanteel on ta vaikne ja möödasõidul tuleb muie suunurka, sest kiirendus on väga hea. Ventileeritud ketaspidurid on veidi ülevõimendatud ja väga efektiivsed.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Automaatkast tundus alguses veidi "pikkade juhtmetega". Hiljem siiski ta õppis minu sõidustiili ja asi paranes. Automaat kippus kasutama üsna madalaid pöördeid ja kõrgeid käike. Linnas kasutas tihti viiendat ja isegi kuuendat. Cayenne-i tegelik pale aga tuli välja siis, kui lülitasin 6-käigulise automaatkasti manuaalreziimile. Siis ei pidurdanud teda enam miski.
Ronisime ka maastikule, vaatamata Pirelli Zero Rosso suvekummidele, mis mõeldud maanteel kuni 200 km/h sõitmiseks. Cayenne muutus maastikuautoks, mis üsna lihtsalt täitis kõik ülesanded, mida julgesime talle ette anda. Lisaks aeglustile ja keskdiferentsiaalilukule hakkas elektroonika pidurdama ka üksikuid rattaid, mis pidamist kippusid kaotama. Nii siirdus pöördemoment pidamisega ratastele. Auto alt kostis pidevalt "ekspressomasina häält" (ühe minu tuttava autofänni väljend).
Cayenne?i puhul on siiski tegemist SUV-ide Porsche, mitte täisverelise sportautoga. Cayenne?i ei saa otseselt võrrelda kerge ja vahetu sportautoga, ta on ikkagi 2200 kg kaaluv, kõrge auto. Lisaks on Cayenne?il suurepärased maastikuomadused, aeglustuskast ja diferentsiaalilukud (keskel ja taga). Samas kiirendab kõige nõrgem versioon 0-100 km/h 7,2 sek jooksul (Cayenne Turbo 5,6 sek). Kuigi on tegu uskumatu kompromissiga, siiski loodusseaduste vastu ei saa. Pigem on Cayenne?i geenides Porcshe mitmekordsed Paris-Dakar kõrberallide võidud, kui ringrajaomadused. Samas, sõna Porsche, ei tähendagi üksnes sportautot, vaid ka elustiili. Kui porscheomanik peaks vedama paati või minema Otepääle suusatama, siis on Cayenne igati õige valik.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 7 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele