Äripäeva arvates võiks põhimaanteed ehitada valmis laenurahaga ? jupikaupa tee-ehitus ja remont ei taga teede ühtlast kvaliteeti, pidevad teetööd takistavad liiklust, suurendades samal ajal liiklusohtu. Pealegi on jupiti laenuvõtmine ja ehitamine kulukam.
Teede- ja liiklusspetsialistid teavad öelda, et enam kui 90 protsenti liiklusõnnetustest põhjustavad inimesed ise oma väärkäitumisega. Aga kui ka vaid kümnendik avariidest on põhjustatud kehvadest teedest ja nigelavõitu liikluskorraldusest, ei tähenda see, et selle ülejäänud 10 protsendi vähendamise nimel ei tasu pingutada.
Pingutus tähendaks aastas vähemalt paarikümmet säästetud elu (eelmisel aastal hukkus liiklusõnnetustes 224 inimest), ligi 300 inimest pääseks vigastustest (2862), kulutamata jääks miljoneid krooni raviks ja lõhutud sõidukite remondiks.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Eelmisel aastal eraldas riik ümmarguselt miljard krooni teede ehituseks ja remondiks, tänavu on see summa veel suurem ? poolteist miljardit. Maanteedel liiklejad peaksid aina rõõmustama, sest teed muutuvad paremaks, vähenema peaks liiklusõnnetuste arv ja ka teeaukudes lõhutud sõidukite remondikulud.
Samas, liiklemine on ka tänavu sama ebamugav kui mullu ? teid ehitatakse ja remonditakse ka tänavu jupikaupa. Seda hoolimata sellest, et osa teederaha on tulnud seni ja tuleb ka praegu laenudest, osa ISPA-lt. Vähehaaval laenamine tähendab ka edaspidi jupikaupa ehitamist. Veel enam ? saab ühe lõigu teed valmis, tuleb varem rajatut juba lappima hakata.
Koonerdamine tee-ehituses tähendab ühtlasi seda, et tehakse kõige pakilisemat, perspektiivita. Ka näiteks Via Baltica sai mullu küll hulga uusi teelõike, kuid seejuures ei arvestatud liiklussageduse kasvuga ? mõlemas suunas on ikka vaid üks sõidurada ka seal, kus liiklussagedus on juba suur. Tallinna?Tartu maantee jääb aga tänavugi suurema rahasüstita ? uueneb vaid 6,3 kilomeetrit teed.
Maanteeameti andmeil on liiklussagedus meie teedel võrreldes 2001. aastaga hüppeliselt kasvanud ? põhiteedel 9,1, tugiteedel 8 (vrdl 2000/2001 kasvas liiklussagedus põhiteedel 3,4 ja tugiteedel 2,7).
Tallinna Tehnikaülikooli Teedeinstituut uuris mullu liiklusõnnetuste toimumispaiku ja ka õnnetuste põhjusi (vt taustamaterjal). Seega on andmed, mille järgi otsustada, kuhu ja kui laiad teed rajada.
Euroopas kulutatakse teede ehitusele ja remondile 1,5?2 SKTst, meie ei jõua niipeagi ka 1,5-ni mitte. Kui võrrelda elanike arvu ja teede kogupikkust, siis oleme oma naabritega võrreldes üsna nigelas seisus ? meil tuleb elaniku kohta kõige rohkem ?kilomeetreid?. Kõigi kilomeetritega teeme tiiru ümber maaera ja kolmandiku teisestki ? teede kogupikkus on üle 55 000 kilomeetri.
Seega tasub ehk kaaluda mõne tee, näiteks korras Tallinna?Tartu maantee tasuliseks muutmist. Ka laenu tuleb tagasi hakata maksma. Ka edaspidi nõuab teedehooldus suuri summasid. Vähemalt võiks selle üle diskuteerida. Liiklemine ei pea olema nüüd ja alati ebamugav.
Autor: ÄP