• OMX Baltic0,47%300,39
  • OMX Riga−0,03%888,78
  • OMX Tallinn0,34%2 065,56
  • OMX Vilnius0,31%1 207,37
  • S&P 5000,14%6 268,56
  • DOW 300,2%44 459,65
  • Nasdaq 0,27%20 640,33
  • FTSE 1000,64%8 998,06
  • Nikkei 2250,12%39 507,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,07
  • OMX Baltic0,47%300,39
  • OMX Riga−0,03%888,78
  • OMX Tallinn0,34%2 065,56
  • OMX Vilnius0,31%1 207,37
  • S&P 5000,14%6 268,56
  • DOW 300,2%44 459,65
  • Nasdaq 0,27%20 640,33
  • FTSE 1000,64%8 998,06
  • Nikkei 2250,12%39 507,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,07
  • 20.05.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Merevedu konkureerib

Kui Euroopast kauba Eestisse toimetamisel merevedu varem tihti sõnaõigust ei saanud, sest tarneajad venisid peaaegu 30päevasteks maanteeveo 7?8 päeva vastu, siis nüüdne kiirem vedu ja soodsad ning stabiilsed hinnad on konteineritranspordi kasutust tõstma hakanud. Maritime Cargo Logisticsi tegevjuhi Aare Kaarma sõnul on mereveohinnad Euroopast läbi aegade suhteliselt stabiilsed olnud, väikest hinnakõikumist tekitab ainult kütuse hinna kõikumine. ?Autoveohinnad kõiguvad aga tugevalt sõltuvalt turu olukorrast, seega kui Euroopast Eestisse ei ole piisavalt autosid, tõuseb hind kohe ja sellest hetkest otsivad kaubasaatjad ühendust merevedajatega,? selgitas Kaarma.
?Vaieldamatu eelis on Hispaaniast, Portugalist, Inglismaalt ja Iirimaalt meritsi vedajatel, seal erinevad mereveohinnad kordades autoveohindadest. Näiteks 24tonnine saadetis keraamilisi plaate Portugalist Tallinna maksab umbkaudu 1000 eurot, autoga tuleb see summa vähemalt kolm kuni neli korda suurem ja tarneaegades väga suurt vahet ei tule,? lisas Kaarma. Ka näiteks Barcelonast on GS Cargo-masteri müügijuhi Rainer Preemeti andmeil konteineri laevaga toomine kaks korda odavam, autovedu maksab 45 385, laevaga 23 475 krooni. Transiitaeg on laevaga viis päeva pikem ehk siis 12 päeva, varem oli see aga kuni 26 päeva.
Eesti Logistikaühingu juhatuse esimehe Illimar Paul jun-i sõnul on Euroopa-sisesed konteinerveod autovedudele arvestatavaks konkurendiks peamiselt järgmistel juhtudel:

Artikkel jätkub pärast reklaami

laadimis- ja mahalaadimiskohad paiknevad konteinerterminaliga sadamate läheduses, kuni 200?300 km raadiuses, ja neid sadamaid ühendab regulaarne laevaliiklus;veetakse raskeid kaupu;kõrge väärtusega ja aktsiisikaupade veol, mille maanteed mööda transportimisel on vajalik konvoeerimine ja printsipaal kogu veo kestel;turvalisusest tingitud põhjustel, mil kaubaomanikud soovivad vältida riskantseid transiitriike ning eelistavad tendiga treilerile, mida on kerge praamil puruks lõigata ja kaup seest varastada, rauast konteinerit;vedu teostatakse sellisesse Euroopa piirkonda, kust puuduvad veoautodele tagasikoormad ning veoki tühisõidu kinnimaksmine on kallis.
Parima näite konteinervedude konkurentsivõimest saab aga Pauli arvates tuua kiirestiriknevate kaupade logistikast. Moodsate laevade kasutamise korral, näiteks Mann Line?i ro-ro-liinil Cuxhaven?Paldiski, kus konteinerid toimetatakse laeva lastiruumi mafitreilereil ja välisõhu temperatuuri juures -10 kuni +10 kraadi, konkureerivad mittetermokontei-nerid, isegi külmikautodega. ?Laadides reede lõunal konteineri Rotterdamis värske puu- ja juurviljaga, laaditakse kaup maha saaja laos Tallinnas juba esmaspäeva õhtul, mis teeb uksest ukseni transiitajaks kõigest 80 tundi. Sellise veo kogumaksumuseks on 25 000 krooni külmikauto ligi 40 000kroonise veohinna ja vähemalt 20 tundi pikema veoajaga võrreldes,? lisas Paul.
Samas annab autovedajatele olulise konkurentsieelise Euroopa Liidu piiride avamine, mis peaks tarneaegu kiirendama.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 2 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele