• OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 5000,00%6 297,36
  • DOW 300,00%44 484,49
  • Nasdaq 0,75%20 885,65
  • FTSE 1000,18%8 988,59
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,47
  • OMX Baltic−0,19%298,97
  • OMX Riga0,07%891,39
  • OMX Tallinn−0,28%2 055,59
  • OMX Vilnius−0,01%1 206,2
  • S&P 5000,00%6 297,36
  • DOW 300,00%44 484,49
  • Nasdaq 0,75%20 885,65
  • FTSE 1000,18%8 988,59
  • Nikkei 225−0,21%39 819,11
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,47
  • 21.05.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kulleriteenus sobib ajaliselt tundlike kaupade jaoks

Logistika ja transpordi valdkond on olnud viimastel aastatel üks kiiresti arenevatest sektoritest. Pidevalt tegeletakse tootearendusega ja selle turunduslike aspektidega. Logistikaettevõtete soov pakkuda oma klientidele võimalikult laiaulatuslikku teenustepaketti, on toonud kaasa mitmed ühinemised. Rääkides lennutranspordiga seotud teenustest vajavad kliendid nii kiirkulleriteenust kui ka niinimetatud tavalennutransporti, edulisemad logistikaettevõtted pakuvad oma klientidele mõlemaid, seda siis ekspedeerija-kullerfirma koostööpartnerluse vormis või tänu ühinemisele tekkinud ühe ettevõttena.
Kullerfirmadel on tootearenduse turunduslik pool enamasti hästi õnnestunud, pakutakse erineva aja ja tingimustega teenuseid, millel on eri nimetused. Sama arengu on teinud samas ka mitmed lennufirmad, pakkudes samuti erinevaid lennuteenuseid (näiteks Lufthansa eri kiiruste ja garantiidega td.X, td.Pro, td.Flash ja td.SameDay või SASi Priority teenus või Air France?i ekspressteenus airport-airport või airport-door jms).
Põhilised erinevused kulleriteenuse ja lennutranspordi vahel tulenevad ajalistest, saadetise suurusele või sisule kehtestatud tingimustest.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kulleriteenuse kasutamisel on valdavalt kehtestatud ajaline tähtaeg kaupade hiliseimaks edastamiseks kullerfirmale, kuna kaubad saadetakse Tallinnast välja iga tööpäeva õhtul kaubalennukiga näiteks Soome ja sealt edasi Euroopa jaotuskeskusesse, kus sorteeritakse saadetised ning toimetatakse edasi sihtkohtadesse, valdavalt on selleks tähtajaks kell 14 või 15.
Ekspedeerimisfirma võib lennufirmade agendina osutada teenust mitme lennujaama kaudu ning erinevate väljumisaegadega Tallinnast. Lennufirmade paljusus annab võimaluse valida kliendile sobiv väljumisaeg. See tähendab, et kui kaup on terminalis hommikul kell 9, siis on võimalik see Tallinnast teele lähetada juba kell 11 väljuva lennuga või näiteks võib kell 20 väljuva lennukiga kaupa saates selle lennujaama toimetada ka veel kell 18.
Nii kulleriteenuste kui ka lennutranspordi puhul tuleb tihti arvestada piirangutega ühe pakkeüksuse kohta. Piirang tuleneb lennuki tüübist, millega kaupa selle teekonnal transporditakse, samuti käsitlustingimustest. Ekspedeerimisfirma puhul on maksimaalne lubatud kaal enamasti suurem, eeliseks on taas lennufirmade rohkus, kes opereerivad erinevate lennukitüüpidega, Tallinnast väljalend näiteks Fokker 50, Boeing 757, ATR-72, mille puhul on ka piirangud erinevad.
Näiteks: FedExi Eesti esinduse andmeil on FedExiga võimalik saata kaupa, mille ühe pakkeüksuse maksimumkaal on 68 kg. DHLi puhul tuleb saadetis jagada mitmeks kuni 50 kg osaks Euroopasse ja kuni 32 kg mujale maailma saates.
Lennutranspordi kasutamisel tuleneb piirang enamasti lennukitüübist või transiit-/sihtlennujaama käsitlusfirma kehtestatud nõuetest.
Näiteks on ühe pakkeüksuse maksimaalne kaal Boeing 757 puhul 500 kg.
Kuna suuremad lennufirmad opereerivad Skandinaaviast või Euroopast suurte kaubalennukitega, kuhu Tallinnast on võimalik kaup toimetada ka lennuautoga, muudab see piirangud ühe pakkeühiku kohta peaaegu olematuks. Näiteks Air France?iga on võimalik Tallinnast saata suuregabariidilisi ja väga raskeid kaupu.
Üheks oluliseks ekspedeerimisfirma eeliseks kullerfirmade ees on erikaupade transportimise võimalus, milliste puhul on kulleritel tihti kehtestatud mitmeid piiranguid. Erikaupadeks lennutranspordis on ohtlikud kaubad (DGR), kiiresti riknevad kauba, väärissaadetised, nagu kuld, hõbe, raha, vääriskivid, elusloomad, inimjäänused, relvad.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Logistikafirma valikul on kliendil kindlasti üheks kriteeriumiks teenustepaketi ulatus ja paindlikkus. Võrreldes oma süsteemi piires tegutseva kullerfirmaga, kes toimetab kauba sihtkohta kindlat marsruuti pidi, võiks siin olla oluline eelis rahvusvahelise võrguga ekspedeerijal, kes pakub kaubavedu nii lennu-, mere- kui ka maanteetranspordiga. Omades partnereid üle maailma, lepinguid paljude lennufirmade, autovedajate ja laevaliinidega, on võimalik kombineerida marsruute, tarneaega ja hinda.
Teenuse paindlikkust analüüsides, tuleks kliendil arvestada ka teenusepakkuja valmisolekuga pakkuda vajaduse korral teenust ka väljaspool tööaega ja nädalavahetusel. Tulenevalt kindlast veoskeemist kauba transportimisel enamasti kullerfirma teenust nädalavahetusel ei osuta, küll on aga valdavalt võimalik ekspedeerimisfirmaga kokku leppida kauba saatmine ka näiteks pühapäeval vastavalt väljuvatele/saabuvatele lendudele.
Suuremad ekspedeerijad omavad elektroonilise kauba tollimise õigust, mis võimaldab kliendi kauba vormistada ka töövälisel ajal.
Autor: Merle Lichtfeldt

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 29 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele