• OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,12%6 362,9
  • DOW 30−0,38%44 461,28
  • Nasdaq 0,15%21 129,67
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,12%6 362,9
  • DOW 30−0,38%44 461,28
  • Nasdaq 0,15%21 129,67
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 06.08.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

IMF kutsub Eesti valitsust üles ettevaatlikkusele

Meie prognooside kohaselt võib jooksevkonto puudujääk ulatuda käesoleval aastal 12,8 protsendini SKP suhtes ja püsida kõrgel tasemel ka 2004. aastal. Meile teeb muret, et soodsad tingimused on viinud jooksevkonto puudujäägini, mis ei saa pikemas perspektiivis jätkuda.
Meie hinnangul võivad majanduspoliitilised algatused 2004. aastal ja edaspidi ? näiteks lapsevanemate toetuste suurendamine ja maksureform ? kergesti õõnestada valitsuse eesmärki eelarve tasakaalustada. Rahandusministeerium koostab tasakaalus eelarve eelnõu, mis tugineb ELi raha laekumise olulisele suurenemisele ja vajadusele tugevasti piirata ministeeriumide kulude kasvu.
Meile teeb iseäranis muret, et eeldused ELi abirahade osas on üleliia optimistlikud. Eesti ja teiste ELiga ühinevate riikide varasemad kogemused on näidanud, et suutlikkus kasutada ära ELi kogu olemasolevat raha on piiratud, sealjuures jääb ebaselgeks, kuidas eelarve tasakaalustatakse, kui laekumised jäävad väiksemaks. Kuigi me tunnustame valitsuse soovi alandada tulumaksu ning mõistame valitsuse majanduspoliitilist algatust peatada elanikkonna kahanemine, soovitame me tungivalt valitsusele lükata mõned neist meetmetest edasi, tagamaks nende sobivus tasakaalus eelarve põhimõttega. Iseäranis teeb meile muret, et kogukulu piiramiseta võib lapsevanemate toetuste maksumus oluliselt ületada prognoosid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eelarve tasakaalustamiseks arutas missioon valitsusega ka teisi võimalikke meetmeid, näiteks maksusoodustuse kaotamist eluasemelaenudelt makstud intresside pealt, pangahoiustelt saadud intressitulu maksuvabastuse kaotamist ja käibemaksu tõstmist. Samuti on oluline, et ELi suurenevaid abirahasid kasutataks efektiivselt, eriti põllumajanduses, kus tuleks toetusi rakendada tootlikkuse tõstmiseks ja mitte lihtsalt passiivse sissetulekutoetuse andmiseks.
Allikas: IMFi missiooni hinnang, 01.08.2003
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 17 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele