Professionaalse ja süsteemse üritusturunduse algust Leedus võib lugeda 1999. aastast, kui alustas tegevust ettevõte nimega Väikesed Operaatorid. Põhitegevusena logistikaga tegelenud kontsernist kasvas välja mitmesuguseid üritusi korraldanud firma, mis kasvas kiiresti, sattus aga juba pooleteise aasta pärast finantsraskustesse.
Isikutevahelised ebakõlad aitasid kaasa Väikeste Operaatorite lagunemisele ligi kümneks väiksemaks ürituste valdkonnas tegelevaks firmaks. Tänaseks jätkab neist tegevust viis-kuus firmat.
Väikeste Operaatorite teke mõjus turule värskendavalt: seni tuntud isikute, tavareklaami- ja PR-agentuuride ning ettevõtete enda algatustest küllastunud turg reageeris positiivselt spetsialiseerunud süsteemsele lähenemisele.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Praegu hindavad kohalikud üritusturunduse osalised turu suuruseks vahemikku 10?20 miljonit litti ehk 45?90 miljonit krooni, mis jaguneb umbes 30?70 osalise vahel. Olulise osa moodustavad turul ühemehefirmad, keda ei saa nimetada klassikaliseks üritusturundusfirmaks.
Turu suuruse täpsemat määratlemist raskendab üksiküritajate ning ettevõtete sisemiselt organiseeritud ürituste suhteline rohkus. Samas ei kahtle osalised, et turul on 5?10 võtmetegijat ning et turg on stabiilselt kiires, aasta baasil kuni kahekordses kasvufaasis.
Ligi pool turust on pealinnas Vilniuses, ülejäänust suurem osa Kaunases ja Klaipedas, kus teiste hulgas tegutsevad ka kohalikud teenusepakkujad. Konkurente hinnatakse peamiselt kvaliteedist lähtuvalt ning sel viisil kujuneb juhtgrupp, kuhu kuuluvad Anonüümsete Töönarkomaanide Klubi, Event Market Resources, Concept Events, Saldo Grupe, A&M Events Group, de Vox ja BSMS.
Leedu suuremate üritusturundusagentuuride hulka kuuluva Anonüümsete Töönarkomaanide Klubi nimelise ettevõtte (Anoniminiu Darboholiku Klubas) juhi Giedrius Masalski sõnul rajas ta ettevõtte ligi kümneaastase ajakirjandusliku ja meelelahutusliku kogemuse baasilt koos abikaasaga. Ettevõtete gruppi kuuluvad ?klubi? kõrval ka toitlustusteenuste pakkuja ja teleprojektidega tegelev firma. Ühtekokku töötab neis ettevõtetes 35 inimest. Masalski sõnul on turul kasvuruumi küllaga. Turu kasvu toetab ka kiire majanduskasv Leedus, mis soodustab ettevõtluse arengut ning julgemaid investeeringuid kompetentsete tellijate poolt. Märkimisväärne aeg kulub kliendi harimisele eesmärgiga selgitada, et ürituse siht pole sõprade seltsis vaba aja veetmine, vaid et see peaks toetama ettevõtte ülejäänud turundustegevust, nentis Masalski.
Suuremal osal ettevõtetest pole turunduseelarvetes ürituste rida. Selle taustal paistavad eredalt silma emafirmade kogemustele ligipääsu omavad lääne ettevõtete tütred Leedus, kel on nii arusaamine oma vajadustest kui ka teedrajav funktsioon pikaajaliste lepingute sõlmijatena.
Pakutavate teenuste valik keskendub hetkel peamiselt telekommunikatsiooni, IT-, pangandus- ja farmasektori korporatiivsetele ja siseüritustele. Kolmanda ja avaliku sektori roll on veel suhteliselt tagasihoidlik.
Autor: Tiina Kass