Tiina Saar-Veelmaa • 10. november 2003 kell 22:00

Müügimehe konkursi võitis Hansapanga töötaja

MüügiGuru 2003 müügivõistluse võitis Matti Pruul (pildil), Hansapanga elektrooniliste kanalite osakonna juhataja, kes igapäevaselt müüma ei pea.

Teisele kohale tuli eelmise aasta müügiguru Mari Markson ja kolmandale kohale Eero Talvistu.

Seekordne võistlus eristus just meeste suure ülekaalu poolest. 50 parema hulka pääses 34 meest ja vaid 16 naist. Kokku osales võistlusel 287 meest ja 171 naist. Neli päeva kestnud CV Online?i ja Vain SMD korraldatud müügivõistlusel MüügiGuru 2003 tuli 458 võistlejal panna ennast erinevatesse situatsioonidesse. Näiteks tuli neil müüa sõbra sünnipäeval mobiiltelefone, konkureerivas autosalongis sisse astunud kliendi küsimustele vastata, Marko Reikopile ?Terevisiooni? stuudios vaasi müüa, hilisõhtusest visiidist vastassoost kliendi koju puhtalt välja tulla, kui tema abikaasa uksest sisse astub jne.

Võistlejad pidid oma lahendi vormistama 600 tähemärgi raames ning kui võimalik, kasutama otsekõnet. Iga võistluspäeva lõpus hindas 6-liikmeline žürii vastuseid 10 punkti skaalal, kus 1 tähendas ?proovi uuesti? ja 10 ?paremat välja mõelda pole võimalik?. Järgmisse vooru pääsesid need, kelle punktisumma päeva keskmist ületas. Kolmanda võistluspäeva järel selgitati välja 12 finalisti, kes reaalsel müügiväitlusel omavahel rinda pistsid.

Lõppvooru teise ülesandena pidid finalistid aga müüma tooteid, mida elus ei eksisteeri. Viie minuti jooksul tuli neil sütitavalt müüa koerte värvimise vahendit, Alex Lepajõe mustrilist pestavat tapeeti, kaasaskantavat toalille, ajakirju naiselikele meestele, kasvu jälgimise programmi ja saunaefektiga kombinesooni.

Enamikust vastustest kumas läbi see, et keskmine Eesti müügiinimene on küll kursis nõuandliku müügi alustaladega, lugenud ehk mõnda müügiõpikutki, kuid pole lasknud neil teadmistel laagerduda ega sidunud neid oma isikliku müügistiiliga. Nii hakatigi toorelt, pärast paari vajadusi tuvastava küsimuse esitamist oma toodet ülistama ja seda kliendile pähe määrima. Need võistlejad, kes suutsid etteantud situatsioonist lähtuda ja originaalse lahendi välja mõelda, olid võistlusel ka edukamad.

Põhilisemad ?ämbrid?, mis müügiinimeste käitumist iseloomustavad, on kuulamisoskuse puudumine, kliendi huvidest ja vajadustest mittelähtumine. Samuti kompetentsuse puudumine, liigne pealetükkivus ja konkurentide mahategemine. Selliseid aspekte tõid välja finalistid, kui tuli leida Eesti müügimehe viis halvemat omadust ja käitumismustrit.

Autor: Tiina Saar

Hetkel kuum