Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas m-äri lahendustega oma äri tugevdada ja lisakasu leida
Tehnoloogia- ja turundusvisionäär Geoffrey Moore räägib oma raamatus Crossing the Chasm sellest, et uute tehnoloogiatoodete puhul ei toimu üleminek varajaselt turult (kus toodet kasutavad vaid tehnoloogiaentusiastid) põhiturule (kus toodet kasutavad kõik ühiskonnakihid) üldsegi mitte automaatselt. Turgude vahel laiutab n-ö kuristik, kuhu kukuvad need tooted, mida tutvustatakse põhiturule kui kõiki vajadusi rahuldavat universaalset toodet ja seda enne, kui see tegelikult valmis on. Kuristikku kukkujast ei kuule pärast esmast hype?i enam midagi.
Et kuristikku vältida, tuleb Moore?i järgi tehnoloogiatooteid esmalt kasutada ni??ides ning alles siis, kui nad on seal oma kasulikkust tõestanud, tuleks toodet tutvustada põhiturule.
Eesti m-äris on täiesti põhiturukõlbulikud vaid kõneteenused (mida kasutab 65% Eesti elanikkonnast) ja SMS (veidi üle 50% mobiilikasutajatest), enamik m-äri lahendusi on aga väga spetsiifilised. Mõni firma on koostöös ekspertidega oma ni?i leidnud, juuresolevas tabelis on ära toodud mõnede edulood.
Mitte kõik m-ärid pole sama edukad. Kõikide hästi toimivate mudelite puhul torkab silma süsteemne lähenemine m-valdkonnale, eelnev investeeringu tasuvusanalüüs ning tihe koostöö ekspertidega. Kui mõned aastad tagasi lõi iga tõsiselt võetav ettevõte endale IT-strateegia, siis seoses mobiilikasutajate arvu plahvatusliku kasvuga on aeg hakata rääkima iga ettevõtte m-strateegiast.
Selle asemel et m-valdkonda ignoreerida ja jääda ilma lisakasust või siis läbimõtlematu lahendusega kuristikku kukkuda, on mõistlik vastava ala spetsialistide abiga alustada m-valdkonna võimalusi hõlmava strateegilise nägemuse loomisega.
M-valdkonna strateegiat tuleb pidada lahutamatuks osaks m-ärist ja m-teenustest.
Autor: Rain Rannu