• OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5000,83%6 075,44
  • DOW 300,9%42 963,94
  • Nasdaq 1,09%19 845,31
  • FTSE 1000,2%8 775,52
  • Nikkei 2251,14%38 790,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,95
  • OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5000,83%6 075,44
  • DOW 300,9%42 963,94
  • Nasdaq 1,09%19 845,31
  • FTSE 1000,2%8 775,52
  • Nikkei 2251,14%38 790,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,95
  • 20.04.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kauba laadimise kohustus sõltub kokkuleppest

CMRi konsultant Renee Mahl selgitas, et ükski veolepingute suhtes kohaldatav õigusnorm ei kohusta vedajat osa võtma kauba peale- või mahalaadimisest. ?Kui veolepingus on laadimise küsimus reguleerimata, siis lasub pealelaadimise korraldamise kohustus kauba saatjal. Selline kohustus tuleb VÕS-ist ja teistest kohaldamisele kuuluvatest normatiivaktidest,? lisas Mahl. ?Siinkohal aga tuleb saatja all mõista isikut, kes on vedajaga sõlminud veolepingu. Kui vedajaga on veolepingu sõlminud kauba üleandjast erinev isik, siis peab kauba õigeaegse ja nõuetekohase pealelaadimise tagama veo tellija.?
NBI Ekspeditsiooni ASi müügijuht Andres Leht lisas, et kauba laadimiskohustus oleneb ka tarnetingimustest. ?Kui tingimus on EXW, siis peab kauba lähetaja tegema vaid kauba oma laos kättesaadavaks. Sel juhul peaks siis juht ka kaubad laadima. Kui tingimus on FCA ja kauba üleandmine toimub müüja territooriumil, siis peab kaubad veovahendile laadima lähetaja/müüja,? lisas Leht.
Reaalses elus aga juht siiski enamasti kaupu ei lae ka EXW tingimuse korral. ?Meie autojuhid annavad küll vajadusel kliendile kaupu kätte, aga kauba pealelaadimine on reeglina lähetaja ülesanne. Juhipoolset laadimist esineb rohkem siseriiklikul veol kui rahvusvahelisel,? selgitas Leht. Veoteenuse tellimisel võib muidugi kokku leppida, et hinna sisse kuulub kauba peale- ja mahalaadimine, kuni selleni välja, et juht kastab kliendi lilled ka ära. Aga need kokkulepped on siiski väljaspool tavapraktikat.?

Artikkel jätkub pärast reklaami

Saku Autobaasi juhataja Harri Viik selgitas, et reeglina laadib kauba peale ja ka kinnitab vajalikult kauba saatja, kes teab kauba iseloomu, pakendi tugevust jne.
?Meil puuduvad praegu sellised püsikliendid, kellega vastavasisulisi lepinguid teha laadimisteenuse pakkumiseks, ning juhuklientuuriga ei saa laadimisteenuse pakkumisega siduda, sest kaubad on väga erinevad ja sellest tulenevalt ka nende kinnitamiseks ja sidumiseks esitatavad nõuded, samuti võib ühe ühiku kaal ületada piiri, mis ühele inimesele-antud juhul autojuhile on jõukohane,? lisas Viik.
Samuti pole tema sõnul mõeldav autoga erinevate laadimist hõlbustavate mehhanismide kaasavedu, sest kõiki võimalikke variante pole võimalik ette näha. ?Laadimisteenuse pakkumine lisateenistuse allikana võib olla küll ahvatlev, aga praktikas juhuklientide puhul teostamatu ülesanne,? leidis Viik.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 23 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele