Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hollandi kohtuasi võib muuta Eesti uute autodega kauplemise praktikat
Hiljuti otsustas Hollandi kohus, et Euroopa Liidu kaubamärgiseadus ei luba ametliku esindusõiguseta uhiuute autodega kaubelda. Kia tehase esindaja oli kohtusse kaevanud automüüja, kes tõi Hollandi turule uusi autosid, mida kohalikul turul veel ei müüdudki.
Kohus lähtus kaubamärgiseadusest, mis ütleb, et ainult tehase ametlikul esindajal on õigus vahendada konkreetseid kaubamärke kandvaid tooteid, ning otsustas, et teistel pole õigust Kia kaubamärki kandvaid uhiuusi sõidukeid riiki tuua ning müüa.
Eesti ametlikud automüüjad uurivad, kas sellise nipiga saaks väidetavalt ebaausat konkurentsi pakkuvad ettevõtjad turult tõrjuda. Kuna Euroopa Liidu seadused kehtivad ka Eestis ning kohtulahendi näol on pretsedent loodud, võib see neil ka õnnestuda.
?Euroopa Liidus reguleerib autokaubandust eelkõige eurokomisjoni määrus, mis rakendus Eestis 1. mail 2004. See sätestab, et tootja valib uute autode edasimüüjad, kes on kohustatud müüma autod ainult lõpptarbijale, teatud rangete kriteeriumite alusel. Seega peaks nn hall autokaubandus lõppema,? ütles Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) juhatuse esimees Jaak Uudla.
?Täiendavat kaitset pakub Eesti uus kaubamärgiseadus, mis piirab kaubamärgi kasutamise õigust mitteomavatel isikutel reklaamivõimalusi, seda ka internetis. Samal ajal on kaubamärgi omanikul õigus keelata väljaspool Euroopa majandusühendust käibesse lastud kauba edasist äri eesmärgil kasutamist Eestis, millel ilmselt baseerub kirjeldatud kohtulahend,? lisas Uudla. ?On täiesti tõenäoline taoliste kohtuvaidluste tekkimine ka meie riigis.?
Autokaubamajad teemat kommenteerima ei soostunud.
Euroopa Liidu nn kaubamärgidirektiiv, mis on seni leidnud harva kasutamist, võib saada automüüjate kõige tõhusamaks abimeheks võitluses ametliku esindusõiguseta automüüjatega.
Kaubamärgidirektiivi on volitamata diilerite vastu juba edukalt kasutanud Kia Motors Europa Hollandis, kes kaebas ühe automüüja kohtusse ja võitis. ?Saime teada, et Koreast oli Euroopasse teel 30 Kia Sorento d?iipi,? selgitas Kia Motors Hollandi tegevjuht Milco de Cries.
Möödunud aastal kohtusse esitatud hagis viitas Kia Motors just Euroopa kaubamärgidirektiivile, millega omistatakse kaubamärgi registreerinud isikule antud kaubamärgi kasutamise ainuõigus. Ühtlasi keelab see importida ja turustada Euroopa Liidus tooteid, millele nende kaubamärgi omanik ei ole andnud eraldi nõusolekut.
Odava dollari tõttu on kogu Euroopas plahvatuslikult kasvanud nõudlus uute autode järele, mida ruttavad ära kasutamata volitamata automüüjad.
Automotive News Europe, 5. aprill