Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas tellida tihemini või hoida suurt laovaru?

    Logistiline ülesanne on rubriik, kus Logistika kolleegiumi liikmed pakuvad lugeja küsimusele lahendusi.
    Uut ülesannet ootame e-posti aadressil [email protected]
    Kuidas otsustada, kas pidada väiksemat laovaru ja tihendada tarneid või hoida suuremat laovaru ning tarnida harvem?
    Seega tuleb vastata küsimusele, missuguse tarnesageduse puhul on ettevõtte kulud transpordile ja kaubavarude omamisele kõige väiksemad.
    Transpordikulud koosnevad tolliteenuste kuludest, transpordi, terminaliteenuste, jaotustranspordi, tellimuste ja dokumentide töötlemise kuludest.
    Kaubavarude omamise kulud koosnevad ladustamiskuludest, riskikuludest, kindlustuskuludest ja kapitalikuludest.
    Näitlikustame vastamist hüpoteetilise tootmisettevõtte põhjal. Aastaks vajalike varude kogumaksumus on 50 miljonit krooni. Kaubavarude omamise kulud on 20% varude keskmisest väärtusest ehk ettevõtja oodatud tulunorm investeeringutelt ehk kapitalikulu on 15% + ladustamiskulu 4% + riskikulud ja kindlustuskulud kokku on 1%.
    Kulude optimeerimist võib teha tabelarvutusena. Selleks peab välja selgitama transpordikulude suuruse sõltuvalt tarnitud kaubapartiide suurusest (sagedusest). Selles näites eeldatakse, et kaubavarude omamise kulud ei sõltu tarnete sagedusest, ladustamisteenuse sisseostmise puhul võib see nõnda isegi olla. Transpordikulude maksumus selgub transpordifirmade pakkumistest.
    Laovarude keskmine maksumus = aastas vajalike varude kogumaksumus / tarnete arv aastas × 0,5.
    Kapitalikulud on tarneahelasse tehtud kapitalipaigutuse oodatud tulunormi ja investeeringu suuruse korrutis. Investeeringud kaubavarudesse seovad kapitali ning seda võiks investeerija kasutada ka teistesse projektidesse raha paigutamiseks. Seega on kapitalikulu olemuselt alternatiivkulu.
    Tulemuste interpreteerimine: iga ettevõtte jaoks tuleb individuaalselt määrata transpordikulude ja kaubavarude omamiskulude suurus sõltuvalt tarnitavate partiide suurusest ja sagedusest. Kui eesmärgiks on vaid kulude kokkuhoid, siis on eespool toodud tabelarvutus üks võimalus optimaalsete kulude leidmiseks. Põhjalikumalt on teemat käsitletud ?Logistika käsiraamatu? 5. ja 10. peatükis.
    Puudub ühene reegel, millal on milline süsteem kõige sobivam. Sageli annab suurema koguse tellimine soodsama hinna ja madalama transpordikulu ühiku kohta. Saavutatavat efekti tuleb võrrelda suurenevate hoiu- ja kapitalikuludega, kuna varudega on seotud suurem käibekapital.
    Kuna seisvad varud ei loo tarneahelas lisaväärtust, vaid tekitavad kulusid, siis üritatakse reeglina varusid minimeerida, minnes üle sagedamatele tarnetele ja seeläbi kasvavale käibekiirusele.
    Otsustamisel lähtutakse lubatud klienditeenindustasemest ehk laosaadavusest, transpordi ja kapitali maksumusest ning majanduslikult otstarbekaima tellimuskoguse (EOQ ? Economic Order Quantity) arvutusest.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ärimehed tegid vanast koolihoonest suure hooldekodu
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Pindi näeb kinnisvaras virgumise märke
Kevade esimene pool annab kinnisvaraturule alust mõõdukaks optimismiks, teatas Pindi Kinnisvara.
Kevade esimene pool annab kinnisvaraturule alust mõõdukaks optimismiks, teatas Pindi Kinnisvara.