• OMX Baltic0,46%301,4
  • OMX Riga0,11%893,94
  • OMX Tallinn0,63%2 081,82
  • OMX Vilnius0,71%1 211,06
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,37%8 790,33
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,83
  • OMX Baltic0,46%301,4
  • OMX Riga0,11%893,94
  • OMX Tallinn0,63%2 081,82
  • OMX Vilnius0,71%1 211,06
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,37%8 790,33
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,83
  • 14.10.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kalalaevatoetused tagurpidi järjekorras

Kalurite Liidu juhatuse esimehe Toivo Orgusaare sõnul alustati toetuste jagamist valest otsast. ?Enne, kui asuda toetama renoveerimist, tuleks ikka laevastik paika panna,? ütleb ta.
Määrus, millest selguks, kui palju ja millised kalalaevad registrist kustutada tuleb, on põllumajandusministeeriumis alles koostamisel. Laevaomanikel puudub siiani selgus, mil määral mahakantavaid laevu kompenseeritakse.
Orgusaare sõnul on Eestis püügivõimsusi arvestades kolmandik kalalaevu ülearu. ?Enne tuleks osa laevu likvideerida ja alles seejärel saab hakata järelejäävaid renoveerima,? räägib Orgusaar.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ka on Orgusaare hinnangul paljud nõuded toetuste taotlemisel kalurite jaoks liiga rasked. Näiteks tuleb kindlaks määrata uuendustööde täpne maksumus, selleks tuleb aga laevad enne defekteerida ja see maksab. Ainuüksi dokkimise eest tuleb välja käia kümneid tuhandeid kroone.
Kalurite Liidu nõukogu esimees Andres Varik tõi välja ka vale aja laevatoetuste jagamiseks. Nimelt kestab praegu püügihooaeg ja laevu ei saa remonti panna. Samas tõdes Varik, et kui me oma kalalaevu ei moderniseeri, tulevad naabrid ja püüavad meie kala ära.
Tema hinnangul on Eestis asja ka õigusliku poole pealt väga loiult aetud ja praegu valitseb kalanduses suur ebaselgus. Lätlastel näiteks on õiguslik baas laevastiku vähendamiseks juba ammu olemas ja sellega on juba ka algust tehtud. Ühe likvideerimisele mineva laeva eest võib seal saada mitu miljonit krooni.
PRIA toetuste osakonna asejuhataja Mati Mõtte hinnangul tuleneb taotluste esitamise vähesus ja taotlusvooru pikendamine eelkõige sellest, et tegemist on uue tootjate grupiga. ?Kalandussektor ei ole end täiel määral kurssi viinud dokumentatsiooni koostamisega, mis on vajalik toetuse taotlemiseks ning seetõttu kulub neil rohkem aega,? tõdeb ta.
Kalalaevade renoveerimiseks ja püügivahendite soetamiseks mõeldud toetuse saamiseks on esitatud 9 taotlust 6 miljoni krooni peale, kuid võimalik oleks kolme aasta jooksul sel eesmärgil välja jagada 50 miljonit krooni.
Ka PRIA ametnik märkis, et laevastiku reguleerimise meede, mis käsitleb kalalaevastiku püügivõimsuse vähendamist, on meil veel rakendamata ning peaks käivituma järgmisel aastal.
Üks neist, kes taotluse oma kalalaevade uuendamiseks esitas, on Saaremaa firma Monistico. Selle üks omanikke Arne Salong ütleb, et taotluse esitamises polnud tema jaoks midagi keerulist, tema sõnul võiks aga vajaliku omafinantseeringu osa olla väiksem kui praegu nõutud 60 protsenti. Siis oleks tema hinnangul ka taotlejaid rohkem. See oli ka põhjus, miks Monistico sai raha küsida vaid poole ulatuses tegelikust vajadusest.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele