Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Meelde jääb see, kellelt midagi saadud
Kui mujal maailmas võetakse firmakingitust kui turunduse loomulikku ja asendamatut osa, siis Eesti firmad on alles poolel teel sellise mõttemaailmani. Sellegipoolest peavad paljud meie asutused ja ettevõtted oma koostööpartnereid ja kliente erinevatel puhkudel meeles ning püüavad firmakinke valida põhimõttel, et kink teeks au andjaile ja rõõmustaks südamest saajaid.
Üha sagedamini käsitatakse logoga varustatud kruuse, pastapliiatseid, T-särke, vihmavarje meenetena ja kingituseks valitakse väärikaid raamatuid või esemeid Eesti disainerite-tarbekunstnike väikeseeriatest. ?Sümboolikaga kujundatud albumid, päevikud jms muudavad kunstniku loodud eseme väärikaks firmakingiks,? ütleb nahakunstnik Pille Kivihall, kes on disaininud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile nahast visiitkaartide karpe ja Sampo Pangale omanäolisi külalisraamatuid. Firmad teevad oma partneritele ja klientidele kingitusi nende tähtpäevadeks ja mõnikord ka omaenda sünnipäeva puhul.
Balti riikide suurim autode müügi- ja teenindusettevõte AS Silberauto kingib oma koostööpartneritele nn margitooteid ? T-särkidest, lipsudest, mütsidest kuni jalgratasteni ?, millele on Mercedes-Benzi, Chrysleri või Jeepi logo trükitud. Kuid külalistele Mercedese tehasest on kingitud mälestuseks eesti kunsti. ?Tore on firma peakorteris Saksamaal näha meie tuntud autorite maale,? sõnab Silberauto avalike suhete juht Raivo Murd.
Ühispank teeb üsna levinud tasside, rahakottide ja muu sarnase kõrval ka kaalukamaid kingitusi. Viimaste valikul püüab pank toetada näiteks mõne raamatu väljaandmist. Kümnenda tegutsemisaasta puhul kinkis Ühispank oma sünnipäevakülalistele raamatu ?Eesti mõisad?, tõi näite panga sisekommunikatsiooni juht Kai-Riin Meri.
?Kuna Ühispank on kunsti toetamise oma südameasjaks võtnud, siis kingime oluliste sündmuste puhul just maale, joonistusi, graafikat, skulptuure või klaasi. Teeme koostööd Haus Galeriiga, aga oleme kasutanud ka galeriide Molen, Portaal ja Vivian Napp abi,? loetleb ta. Kingituseks on Ühispank koostanud ka kunstikalendreid, milles on trükitud valik aasta jooksul Ühispanga galeriis eksponeeritud töid.
?Oma töötajatele me reeglina juubeli-, sünnipäeva- ega pulmakinke ei tee. Küll on osana Ühispanga personalipoliitikast rahalised toetused nende sündmuste puhul,? nendib Kai-Riin Meri.
Sageli vihjavad tootjate kingitused tegevusalale ? kas materjalis või idees. Näiteks puidufirma AS Rait võtab külla minnes kaasa või annab oma külalistele kingituseks puidust salalaeka, mis avaneb nipiga. ?Meil on firmakingiks olnud ka ökopakendis liivakellad ja puidust veinipudelihoidjad,? nimetab ettevõtte büroojuht Hele Mõttus.
On tervitatav, et viimastel aastatel on paljud firmad hakanud disaineritelt tellima oma koostööpartneritele kinke, täheldab tekstiilikunstnik Elna Kaasik.
Jäätmekäitlusfirma Ragn-Sells AS moto kingituste valikul on ?Eelista eestimaist ja taaskasutatud toorainet!?. Selle pärast on ettevõte tellinud suurema osa oma kinkidest Ideeklaasist, kus iga klaasijäätmeist tehtud asi ? nii kaelaripatsite või võtmehoidjate väikeseeria kui ka kunstnik Kalli Seina autoritööd ? on kordumatu. Juba mitmendat aastat annab AS Ragn-Sells välja aasta taaskasutaja auhinda. Tänavu pälvisid Kalli Seina disainitud hinnalise ja unikaalse dioodvaagna Kesko Food AS, Haapsalu Tarbijate Ühistu ja Reval Hotelligrupi AS.
See vaagen sobib oma ideoloogialt suurepäraselt Ragn-Sellsi põhimõtetega ? taaskasutamine (aknaklaas) ja säästlikkus (pea olematu energiakulu ja pikk tööaeg), samas moodne tehnoloogia ja täiesti uus klaasi ja valguse kooskasutamine.
Autor: Tiina Kolk