Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Türgi ? odav, kuid elamusi täis

    Türgi on suhteliselt lähedal asuv suur, tolerantne, stabiilne ja soe idamaa. Seal on säilinud sadu antiiklinnade varemeid, bütsantsiaegseid varakristlikke koobaskirikuid ja -kloostreid ning seldzukkide- ja osmaniteaegseid rajatisi. Lisaks võrratu mägine loodus, soe ja kristallpuhas merevesi ning ladusalt toimiv ja odav ekskursioonide süsteem.
    Sobiv aeg Türgiga tutvumiseks on aprillist maini (paraku on siis vesi veel külm) ning septembrist oktoobrini. November võib olla vihmane ja ka päevad on siis lühikesed. Türgi hinnatase vastab meie omale, majutus on soodsam ? 350?550 kr eest saab heas rajoonis toa kahele koos hommikusöögiga. Turismipiirkondades on iga teine maja hotell ja vabu tube leiab alati, sisemaal on ööbimine raskem. Üldiselt hindu palju alla kaubelda ei saa (v.a turud), toiduainetel ja jookidel on kindel maksumus. Raha tasub praeguse kursi juures kaasa võtta dollarites ja vahetada seal Türgi liirideks. Mugav on maksta ka 1-, 5- ja 10dollariliste kupüüridega, ka ekskursioonide eest tahetakse dollareid.
    Autoüür on 40 dollarit päev, neljaks päevaks saime väikese Fiati saja dollariga. Autod on nelja uksega, seega on kambaga kasulikum reisida. Bensiin on väga kallis ? 20 kr/l, seega on ekskursioonidel osalemine soodsam, sest tavaliselt sisaldab 8?18dollariline päevahind ka lõunat ja osa pileteid. Igas kuurordis on mitu reisibürood ja konkurents on surunud hinnad miinimumini. Tellimisel uurige, kas lõuna ja sissepääsupiletid sisalduvad hinnas ja kui ei sisaldu, siis palju kulub juurde. Joogid ? isegi vesi ? tuleb nii lõuna- kui ka õhtusöögil ise osta. Soodsam on tellida kõik reisid samast büroost. Alati võetakse ja tuuakse teid hotelli, bussid saabuvad hommikuti võrdlemisi täpselt.
    Nn kohustuslikus programmis on Türgi saun ja õhtu, mis oma populaarsuse tõttu on suhteliselt kallid (17?22 dollarit). Sauna tuleks minna kohe reisi alguses, kui nahk pole veel valus, nii jääb hilisem päevitus peale. Beldibis toimuval rahvuslikul õhtul saate lisaks maitsvale Rootsi lauale proovida piiramatult kõiki kohalikke jooke, sh rakit. Randades saate harrastada langevarjuga kaatri taga hõljumist, veesuusatamist, banaani- ja rõngasõitu kaatri järel jms, kuid see on päris kallis lõbu. Rannad on enamasti kaetud väikeste ümarate kividega, mis on veidi ebamugav palja jalu käimisel, kuid see masseerib taldu.
    Antalyast 45 km lõunas, mägede jalamil paiknev Kemer tundus ideaalne paik puhkuseks ? paraja suurusega linnakeses on rohelusse uppuvatest vaiksetest hotellikvartalitest nii randa kui ka vilgastele peatänavatele mõne minuti tee. Nagu kogu Türgis, on ka Antalya piirkonnas tohutult looduslikke ja kultuuriloolisi huviväärsusi.
    Üüriautoga käisime veel sadamalinnas Finikes, romantilises Kas?is (muistne Antiphellos), jõuluvana sünnikohas Pataras, kus on Türgi suurim liivarand (22 km), Lüükia kunagises pealinnas Xanthoses. Viimasest viib mõnus külavahetee Türgi pikima (18 km) ja võimsaima, kuid vähe reklaamitud Saklikendi kanjoni juurde. Üllatusena purskub kogu jõgi mäe seest, kaljulõhedest ja kanjonis jätkamiseks tuleb sellest läbi sumada. Püstloodsed, kohati katusena eenduvad mäeseinad kerkivad vaid 5?15 m laiuse kaljulõhe põhjast 400?600 m kõrgusele. Kanjonist põhja pool Gebeleris on Aleksander Suure koopad ja maa-alune sooja terviseveega grott. Korkuteli?Antalya teelt pöörasime 1050 m kõrgusel kurus paiknevasse hästi säilinud vabalinna Termessosesse, mis säilitas kõige kauem sõltumatuse. Maanteest põhja pool asub suur Karaini koobastik, kust on leitud Türgi vanim asustus. Kindlasti on põnev sõita ka Saklikendi-nimelisse suusakeskusse Antalyast 50 km läänes.
    Hind 17 dollarit, lõuna lisab veel kolm. Kemerist ca 80 km läänes, antiikses Lüükias asuv Myra vapustab oma võimsate, 5?7 korrusena kaljusse raiutud hauakambrite ja uhkes amfiteatris säilinud bareljeefidega. 4. sajandil oli siin preestriks Püha Nikolaus, jõuluvana prototüüp. Demres asunud sajand varem ehitatud kirik, kuhu pühak maeti, muutus kohe palverännakute paigaks. See purunes 6. sajandil maavärinas, kuid taastati suuremana ja on nüüd avatud, säilinud on mitmed 1500 aasta vanused maalingud.
    Iidsest Andriake sadamast saab teha võrratu laevasõidu nüüdseks metsistunud pika Kekova saare ja mandri vahelises lahesoppide-, pisisaarte- ja koobasterikkas väinas. Näete maalihke tõttu osalt uppunud antiiklinna varemeid. Kallimat, klaaspõhjaga laeva ei tasu tellida, sest kristallpuhtas vees paistab merepõhi päikesega tekilt paremini. Vastaskalda mäeküljel asub paljude kaljusarkofaagidega muistne Simena, praegune hurmav Kale linnake tipus trooniva osmanite Kaleköy kindlusega. Nagu kõigil laevasõitudel, tehakse siingi supluspeatus veetlevas lahes. Merevesi on nii soolane, et ka väga kehvad ujujad võivad julgelt vette tulla, isegi liikumatult lamades püsite pinnal. Kindlasti tasub ujumismask (ja -toru) kaasa võtta ning kaldavette ujuda, kuigi veealune maailm pole siin nii kirev ja rikkalik kui Punases meres.
    Hind 15 dollarit. See retk toimub Kemeri lähedal, igast neljaliikmelisest ekipaa?ist on üks inimene roolis. Läbite mägikülasid ja nõlvametsi, ületate jõesänge ja mägiaasu, lõpuks tõusete alguspunktist 1500 m kõrgemale. Laskute Magara koopasse, näete üle 20 m ümbermõõduga plataani, sööte grillforelli ja suplete kanjoni põhjas vahutavas karastavas mägijões. Tagasi jõuate juba kell neli.
    Sinna saab liinibussiga (pilet 2,5 dollarit) või tasuta ostureisiga. Türgi Riviera pealinna Antalya (1,5 mln elanikku) asutas Pergamoni kuningas Attalus II kaks sajandit enne Kristust. Juba tuhat aastat varem olid sealse piirkonna asustanud helleenid ja nimetanud selle Pamphyliaks. Vanim rajatis on 130. aastal imperaator Hadrianuse visiidi auks rajatud kolme kaarega linnavärav, mida väidetavalt on vaid veidi parandatud. Sadamalähedastel nõlvadel asuv romantiline idamaine vanalinn (Kaleici) on ümbritsetud hästi säilinud muistse linnamüüriga, siin asub piirkonna ainuke tõeline basaar ja linna sümbol, Yivli minarett (13. saj). Linn asub ligi 50 m kõrgusel rannapangal, seda on mõnus vaadelda laevasõidul. Kemeri teel tõuseb otse mere kohale 674meetrine mäemürakas, mille tipus on pöörlev restoran, all meres omapärane Sicani saareke. Üüriautoga tasub sinna lennukivaadet imetlema tõusta, hind 2 dollarit auto eest ja 1,2 dollarit inimese kohta.
    Selle ekskursiooni maksumus on 10 dollarit koos lõunaga, lisanduvad piletid 15 dollari eest. Antalyast veidi idas asub kogu Väike-Aasia üks vanimaid (10. saj e Kr) ja muistse Pamphylia suurim varemetelinn Perge. Suhteliselt hästi on säilinud sammastega tänavavõrk, saunaruumid, tohutu teater (14 000 kohta) ja staadion (234 meetrit pikk, mõeldud 12 000 pealtvaatajale). Pergest veel 25 kilomeetrit ida pool asuvas Aspendoses on maailma kõige paremini säilinud amfiteater, kus ka praegu toimuvad etendused ja kontserdid. Teisel sajandil Marcus Aureliuse ehitatud imelise akustikaga hiiglaslik poolring mahutab 20 000 inimest. Mööda uhket akvedukti lasti väidetavalt inertsist vett isegi vastumäge voolata.
    Jahutust pakub jalutuskäik lopsakas Kursunlu joa pargis. Seal saab end joa all märjaks pritsida, kärestikes sumbata ja jälgida kohalike perekondade piknikke.
    Koos lõunaga on hind vaid kümme dollarit. Juba kohale- ja tagasisõit (asub Kemerist ca 140 km) maksaks Eestis sama palju. Algul näete Rooma-aegset kaarsilda, koske ja kanjonit. Hoolimata peaaegu pidevast kärestikust (läbite ca 12 km), üle meetristest koskedest ja kivide kohale kerkivatest 1?2 m kõrgustest veeseintest erilist ohtu pole, mingeid eeloskusi rafting ei nõua. Iva on selles, et suur kummipaat ümber ei lähe, serval istuvatel sõitjatel on jalg põhja küljes kinni ja põhjas olevatest aukudest läheb kogu sissepritsiv vesi jälle tagasi. Sõudminegi on rohkem moepärast ega ole kohustuslik kõigile, vool kannab nii kiiresti, et ei jõua loodustki imetleda. Märjaks pritsitakse niikuinii ja mõned neiud visatakse jahedatesse voogudesse. Sõidust tehakse fotosid ja vahva video, mille hind (20 dollarit) võimaldab ilmselt pileti odava hoida. Paraku ei jätku kassette kõigile.
    Maksab 8?10 dollarit. See mõnus ja soodsa hinnaga puhkepäev peaks küll kõigile sobima. Sõidul näete kõrget püstloodset kaljuseina ja koobast, luksuslikke puhkekeskusi romantilises Kirisi lahes ja Camyuvas, poolsaarel asuvat antiiklinna Phaselist (pika peatuse ajal võite sinna ujuda või tellida giidiga paadi), mäenukkidevahelist avarat Tekirova randa ja mõnusaid lahekesi.
    Kokku on neli supluspeatust, millest huvitavaim kõikjalt paistvate kolme saare vahel, korallriffi meenutavas lahesopis (võtke mask kaasa). Tagasiteel tõmmatakse ka purjed üles ja saate laevas tantsida. Paradiisilahes, kus laev randub otse kaldaastangu ääres, pääsete mäenõlvale jalutama.
    Pikendatud marsruut viib ka Olympose linna varemetele ja selle kaunile liivarannale. Ebaselgeks jäi, kas nime andsid esimese aastatuhande alguses enne Kristust Kreekast saabunud helleenid oma kodukandi pühapaiga järgi või oligi siinse kõikjale paistva Olympose mäe (türgi k Tahtali, 2375 m) otsas jumalate kodu ? asus ju suurem osa Antiik-Kreekast Väike-Aasias ja siinsetel saartel. Igal juhul põleb 3 km varemetest põhjas, Cirali ranna lähedal laugel Yanartase mäenõlval igavene olümpiatuli ? mäe seest väljub mitmes kohas isesüttiv maagaas. Legendi järgi tappis Lüükia kangelane Bellerophon Pegasusel ratsutades siin tuldsülgava lohe, kimääri, selle auks korraldati tõrvikutega võidujooks, mis ilmselt oligi olümpiavõistluste eellane. Uhkus ei luba aga Kreekal olümpiatuld siit süüdata. Tule juurde korraldatakse hilisõhtuseid retki pikniku ja veiniga, hind 13 dollarit.
    Reis kestab kaks päeva, hind on 25 dollarit, termaalbasseini kasutamine maksab 11 dollarit ja lõunasöök viis dollarit. Reis viib Kemerist 280 km kaugusel asuva maailmaime, justkui suhkruvaabaga üle valatud saja meetri kõrguse lumivalge mäenõlva juurde (tõlkes on nimi Puuvillakindlus). Sõit on väga huvitav, näete Türgimaa tõelist palet ? mägesid, külasid, lõputuid tsitruse-, virsiku-, granaatõuna, pirni- ja õunaaedu, arbuusi-, meloni-, kõrvitsa-, seesami-, puuvilla-, tomati- jt põlde. Kitse- ja lambakarjused elavad kergetes kitsevillast kootud telkides, eriti kaunid on mäenõlvadel kasvavad üksikud kaharad männid, seedrid ja elupuud. Veerohketest allikatest väljuvas 35kraadises lubjarikkas vees tekib õhuhapniku toimel kaltsiumbikarbonaat, mis sadestub, tekitades müstilise basseinide ja kaskaadide süsteemi (travertiinid). Tervistava vee tõttu rajati siia juba 2. sajandil enne Kristust kuurortlinn Hierapolis, mis nagu teisedki antiiklinnad saavutas õitsengu Rooma ajal, 2.?3. sajandil. Siin on suur Dionysose teater, saunade ja templite varemed, muuseum ning Türgi suurim nekropol sarkofaagidega. Madalates travertiinides supelda ei lubata, selleks on kohandatud muistne bassein Nymphaion, kus väidetavalt käis ka Kleopatra kümblemas. Saate supelda muistsete sambaosade ja raidkaunistuste vahel.
    Hotellid asuvad põhiliselt Karahayitis, kus on kuumad rauarikkad allikad. Igas hotellis on termaalbassein ja näiteks Reisi-nimelises isegi basseinike ja kraan igas toas. Hinnas sisalduva õhtusöögi järel näete kõhutantsu. Hommikul lähete linnamo?eesse, siis esinduslikku vaibafirmasse, kus näete siidiniidi kerimist kookonitest ja uskumatult erinevaid vaipu. Tagasitee viib vulkaanikraatris asuva kauni Salda järve äärde.
    Autor: Jaan Masing
  • Hetkel kuum
Suur analüüs: maailmamajanduse jõujoonte murrangus pole Euroopa seis kiita
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Saunumi käive kasvas, kahjum kahanes
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Saunum Group lõpetas mulluse majandusaasta suurema käibe ja väiksema kahjumiga kui varem.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi tee avalikust häbipostist töövõiduni: süda jättis löögi vahele
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tartus baaripidamise lõpetanud firma jäi töötajatele võlgu
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.
Tartu Supilinnas Mülä baari varem vedanud firma läks pankrotimenetlusse, mis võiks ettevõtte ühe omaniku sõnul tuua lahenduse ka maksmata jäänud palkadele.