Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mis ikkagi üks laen selle võtjale tegelikult maksma läheb?

    Intress 2,8% kõigile! Nii reklaamis hiljuti Ühispank oma laenuintresse. ?Raha kohe kätte, intress vaid 5%!? tutvustas üks laenukontor oma krediidipakkumist. Pakkumise täpsemal uurimisel selgus, et see oli ühe kuu intress. Sampo Pank lubas aga reklaamis 10protsendilist hoiuseintressi. Tõsi ? väikses kirjas teksti all seisis, et see lubadus kehtib ainult kolm kuud.
    Pankade ja laenukontorite reklaamid eksitavad tarbijat. Äripäeva meelest on siin tegemist laenu andvate asutuste sihipärase tegevusega.
    Laenuandjate eesmärk on meelitada võimalikult palju potentsiaalseid kliente oma kontorisse, kus siis juba osavad müügimehed hoolitsevad selle eest, et võimalikult vähe inimesi lahkub sellest asutusest ilma laenulepinguta.
    Krediidiasutuste sellise tegevuse välistamiseks nõuab Euroopa Liit krediidiasutustelt nende reklaamides kõigi laenuvõtmisega seotud kulude kajastamist ehk krediidi kulukuse määra märkimist. See oli üks plussidest Euroopa Liiduga liitumise kasuks, mida tõsteti tihti esile ka liitumiseelsetes debattides. Praegu sisaldub see nõue ka meie seadustes.
    Krediidiasutused reklaamivad aga siiani vaid üht ? tõsi, olulisemat ehk ? näitajat, mis aga ei anna aimu sellest, kui kulukaks läheb laenu võtmine inimesele. Sellest, mis üks laen tegelikult maksma läheb, saab laenuvõtja aimu alles siis, kui ta lepingut sõlmib.
    Pangad ja laenukontorid on teadlikud sellisest nõudest, ometi eiravad nad seda pidevalt.
    Ühispanga eralaenude arendusjuht Triin Messimas põhjendab seaduserikkumist sellega, et seadust raske täita ? arvutusmetoodika on keeruline, iga laenu kulukuse määr sõltub mitmetest teguritest ja etteantud valem on rakendatav vaid ülilihtsate skeemide puhul.
    Tõsi, see on keeruline, paarist tehtest selle arvutamiseks ei piisa. Samuti tuleb laenu lõpphind iga kliendigi puhul erinev ? mõni soovib näiteks mingil hetkel laenupuhkust. Pikaajaliste laenude puhul muutub kindlasti ka intressimäär. Kõike ette näha ja kokku lüüa ei saa, aga toimetuse meelest seadus ei nõuagi kõige arvestamist ? pank saab arvutada krediidi kulukuse määra ka keskmiste kulude põhjal.
    Muidugi ? laen ei ole saiapäts, et seda lihtsalt kilogrammiga kaaluda või mõõta. Seda enam peab inimene teadma vähemalt orienteeruvalt kulusid, mis kaasnevad laenu võtmisega ? ehk pakub mõni teine krediidiasutus vajalikku summat palju soodsamalt, ainult intress seda veel ei näita.
    Krediidi kulukuse esialgne määr on just selline näitaja, mis annab tarbijaile võimaluse võrrelda erinevate pankade ja laenukontorite pakkumisi ning valida endale soodsaim variant. Praegu seda võrdlusvõimalust ei ole.
    Sampo Pangast öeldi Äripäevale, et reklaamides pole võimalik esitada kohustuslikku infot. Tundub, et pankade meelest peab reklaam olema ilus, mitte ilmtingimata tõene! Reklaamiseadus lausa nõuab, et finantsteenuste osutajad märgiksid reklaamis nii intressimäära, muud teenusega seotud kulud, maksetingimused ja ära tuleb näidata krediidi kulukuse määr, vajadusel lisada ka näide.
    Pole suurt vahet, kuidas krediidiandjad oma seadusest kõrvalehiilimist põhjendavad ? toimetuse meelest on igal juhul tegemist lugupidamatusega oma klientide vastu.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.