• OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • OMX Baltic0,14%300,36
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,34%1 198,02
  • S&P 500−0,22%5 967,84
  • DOW 300,08%42 206,82
  • Nasdaq −0,51%19 447,41
  • FTSE 100−0,2%8 774,65
  • Nikkei 225−0,22%38 403,23
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,3
  • 30.11.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ameerika monstrumid vallutasid Euroopa

Spordiareenil peeti maha omapärane etendus, mille käigus võtsid üksteiselt mõõtu tõeliselt võimsad masinad. Autod, kui neid sedasi võib üldse nimetada, kaaluvad üle nelja tonni ning nende mootori võimsus kõigub 1500 ja 2000 hobujõu vahel.
Ameerikas toimuvad monstrumautode võiduajamised eri paikades igal nädalavahetusel. Sellel aastal korraldati esimest korda demonstratsioonesinemised kolmes Euroopa riigis. Soomes olid korraldajad algselt planeerinud teha kolm show?d, tänu kiiresti läbi müüdud piletitele korraldati ka üks lisaetendus. Sama suurt huvi näitasid üles ka rootslased. Stockholmis nautisid ürituse korraldajad suurt menu ning andsid motofännide rõõmuks ühe lisaetenduse.
Kiirendusvõistlus on ehtameerikalik jõukatsumine, kus kaks monstrumit pannakse ?joonele?. Kohtuniku märguande peale asuvad juhid kiirendama üle teele risti pandud takistuste, näiteks ?autode? või mullahunnikute, et jõuda esimesena üle fini?ijoone.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Rahva lemmik on aga vabakaba, kus iga juht võib ja peab platsil tegema oma autoga selliseid trikke, nagu ta ise soovib. Sõidetakse üle autoromude, tehakse hüppeid, mõni sõidab kahel rattal. Igal sõitjal on oma stiil ja nipid, millega vabakavas kohtunikelt võimalikult palju punkte välja meelitada. Auto ja kummide lõhkumine käib asja juurde ja selle eest saab kohtunikelt stiilipunkte lisaks. Kohtuniku roll on selles lavastuses eriti ihaldusväärne, sest auväärt kolleegium koosneb publiku hulgast valitud inimestest. Vähemalt üritavad korraldajad jätta sellise mulje.
Soomes korraldati ka nn sõõrikuvõistlus (inglise keeles donuts). Siin ei ole juhi ülesanne muud kui platsil võimalikult vaatemänguliselt kohapeal ringe teha. Sõnades on üsna võimatu kirjeldada seda meeletut vingu ja kummipraadimise lehka, mis sellise võistluse käigus monstrumite kummikulumisest tekib.
Monster truck?ide võiduajamised ei ole kaugeltki odav spordiala. Enne võistlust õnnestus mul võidusõitjatega pisut ka vestelda. Üks auto maksab ligikaudu 150 000 kuni 200 000 dollarit ehk siis 1,8?2,4 miljonit krooni. Üllatav oli aga asjaolu, et autot hooldab ainult kaks inimest ? juht ja mehaanik. Ehkki masina suurust ja jõudlust arvestades võiks hooldemeeskonda kujutleda hoopis suurema ja tõhusamana. Võistluste ajal on kõik võidusõitjad kui üks suur pere. Kui kellegi autol peaks mõni detail purunema, siis on konkurendid ja nende mehaanikud abiks vea parandamisel.
Ükski autojuht ei olnud nõus täpsemalt rääkima oma sissetulekutest ja väljaminekutest. Maximum Destructioni rooli keerav Tom Meents ütles ometi, et ta on nelja identse väljanägemisega auto omanik. Kahe autoga sõidab kordamööda mees ise ja teiste autode peale on palgatud juht. Kehvaks ei saa sissetulekut kindlasti hinnata, kui rahast jätkub nelja masina käigushoidmiseks ning juhi palkamiseks. Samas rääkis Grave Diggeri nimelise auto juht Charlie Pauken, et oli äsja oma isikliku monstrumi ja sellega seotud kaubamärgi maha müünud ning hetkel osaleb ta võistlustel ainult palgatud juhina.
Tegemist ei ole ainult meeste alaga. USA monster truck?ide sarjas võistleb kokku viis naist, kellest Madusa, kodanikunimega Debra Micelli, käis ka Soomes.
Autor: Alar Pardla

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 26 p 9 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele