Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Seadus kohustab kaupmehi pakendit kokku ostma

    Tootjate ja kaupmeeste liitude koostöö on saanud tegelikkuseks Eesti Taaskasutusorganisatsiooni (ETO) ja Eesti Pandipakendi (EPP) loomise kaudu. Kaupmeeste ja tarbijate jaoks on oluline, et süsteem oleks lihtne, töökindel, turvaline, täpne, informatsioon õigeaegne, logistikalahendused häireteta. Laiema kogumisvõrgustiku loomise eesmärgil on kaupmeeste arvates vajalik kaasata taaraettevõtted joogipakendite kogumise süsteemi. Suure osa joogipakenditest on kogunud senini taarapunktid. Samas, joogipakendite kogumisele kaasa aitamiseks peavad taara­ettevõtted oluliselt panustama tingimuste parendamisele, et näiteks elamispiirkondades tarbijaid teenindada.
    Ette tuleb ka pakendi­seaduses toodud mõistete ja kohustuste erinevat tõlgendamist. Pakendiseaduses vajab täpsustamist pakendiettevõtja mõiste. Pakendiettevõtja on seaduse alusel isik, kes pakendab kaupa, veab sisse või müüb pakendatud kaupa. Kui lähtuda mitmete teiste maade kogemustest, siis pakendiettevõtja on tootja, importija või pakendaja ja kõik teised on majandustegevuses osalejad, kes peavad kaasa aitama. Kaubandussektor sorteerib ja kogub praegu veo- ja rühmapakendit, vajadusel ka joogipakendit.
    Eestis on püütud pakendiprobleemi lahendada kaupmeestele kohustamisega tasuta kõik müügipakendid vastu võtta. Kaupmeeste protestide tulemus on seaduses mitmete paragrahvide juurde lisatud ?välja arvatud isik, kes müüb?.
    Senini on tagasihoidlikuks jäänud lõpptarbija teavitamine. Elanikel puudub teave, mida teha ja kuidas peaks oma seniseid harjumusi muutma ning millisteks kujunevad tingimused.
    Kaupluse töö eesmärk on tarbijate teenindamine ja vajalike kaupadega varustamine. Pakendi ja pakendijäätmete küsimuse lahendamistele saab kaubandusettevõte kaasa aidata, kuid kauplus ei saa muutuda prügi kogumise punktiks. Seda seisukohta toetab ka Euroopa jae- ja hulgikaubandusettevõtteid ja organisatsioone ühendav keskliit EuroCommerce.
    Seaduse loomisel ei arvestatud tarbija huve, vaid prooviti leida lahend, mis rahaliste vahendite taha ei takerduks. Seega lihtne, pakendiettevõtja on ka see, kes ?müüb? ? seadusesse ja asi lahendatud.
    Kahjuks nii ei saavutata eesmärki, mida seadus peaks täitma. Seaduse loomisel tuleb esmalt läbi mõelda, kes on selles protsessis osalised ja kes missugust rolli täidab. Ei saa jätta kõrvale tarbijat ja temaga mitte arvestada. Ei saa panna tarbijaid liikuma prügikottidega poe suunas ja tekitada kauplustest prügilaid.
    Tuleb leida lahendused, mis toimiksid. See aga omakorda tähendab, et tarbija peab saama oma sorteeritud pakenditest lahti vahetult kodu läheduses.
    Avalik sektoril, munitsipaalvõimul, haridussüsteemil ja avalikkusel on taara taaskasutuses väga tähtis roll. Mistahes seadus või tagatisrahasüsteem ei pane inimesi nii palju taarat tagasi tooma, kui ühiskondlik arvamus ja inimeste veendumus, et see on hea asi. Selleks aga tuleb tarbijat kasvatada ja teavitada. Muidu tuleb nii välja, et pidevalt on kaupmees süüdi, et taarat tagasi ei tooda ? ju organiseeritakse tagasivõttu kehvasti või tagatisraha ei ole piisav.
    Pannes tagasiostu vastutuse igale müügipunktile, kus taarat müüakse, saame karjakaupa jaburaid olukordi. Keegi ei taha taarakottidega kõndida läbi Viru keskuse keldrisse toidupoe juurde (kellel ju lasub seaduslik kohustus tagasivõttu organiseerida). Samuti ei soovi mitte keegi näha taara vastuvõtu kohta iga R-Kioski kõrval. Ja mitte kellelgi pole kasulik organiseerida taara vastuvõttu kuskil 5. korruse terrassil, kus teostakse suvemüüki.
    Kogu süsteemi ülesehituse mõttekus on küsitav. Vastavalt uuringutele on väga üksikud inimesed valmis poodi või kioskisse või kaubanduskeskusesse suurte taarakottidega minema. Valdav enamik kodanikest sooviks prügist vabaneda kodu lähedal ja on valmis ka prügi iese eelnevalt sorteerima.
    Vanasti laulsime ?maa tuleb täita lastega?, nüüd siis ?maa tuleb täita pakendite vastuvõtu punktidega?. Kas see on tõepoolest parim lahendus, kui näiteks Tallinna kesklinna poodide, kioskite ja ka söögikohtade lähedale kerkivad pakendite vastuvõtukohad? On see üldse mõeldav muinsuskaitse, rendihindade ja linna üldmulje mätta otsast vaadates?
    Pakendiorganisatsioonide paljusus ei ole hea. Oluline on, et kaupmehed koonduksid ühe pakendiorganisatsiooni alla.
    Millised on tingimused? Kaupmeestel on küll niipalju jõudu, et omavahel kokku leppides tingimused väga soodsaks kaubelda. Meieta ei ole ju ka pakendiorganisatsioonil kusagilt pakendeid saada.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Apranga esimese kvartali käive kasvas üle 10%
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Käesoleva aasta esimeses kvartalis ulatus Leedu rõivaste jaeketi Apranga Groupi müügikäive koos käibemaksuga 72,3 miljoni euroni. Võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas käive 11%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Taastuvelektri toodang näitas aasta alguses kasvu
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Eesti elektrijaamad tootsid esimeses kvartalis taastuvelektrit 791 gigavatt-tundi ehk 17 protsendi võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.