Iga aasta kohalikest messidest osa võtvad firmad on enamasti seda meelt, et mitteosalemine oleks külastajate, ehk ka potentsiaalsete klientide ootuste petmine.
ASi Tartu Näitused juhi Alo Pettai sõnul on messidel suurenenud nii eksponentide kui ka külastajate arv.
?Ettevõtjad hindavad võimalust oma kaupa või teenust aktiivselt pakkuda ning külastajad lisaks kauba nägemisele ka asjalikke nõuandeid, mida oma ala professionaalid jagavad,? lisas Pettai.
Thom Tehnika turundusjuht Kaile Lilleoja peab kõigil sobiva suunitlusega messidel osalemist äärmiselt oluliseks. ?Kui varem esitleti eelkõige uut kaubamärki, siis nüüd tullakse pigem kliendile lähemale ja demonstreeritakse oma olemasolu,? ütles Lilleoja.
Tiit Lillipuu Info-Autost märgib, et messi tulemuslikkuse mõõtmine on keeruline protsess. Iga näitusepäeva õhtul tehakse küll kokkuvõte kliendikontaktidest, kuid messi järelmõju kestab 1,5 kuust 2 aastani. Suhtarvudena pakub Lillipuu välja: 100 kontakti, 10 jätkukontakti, 1 ost.
Info-Auto messil osalemise kulud on kasvanud, sest väljapaneku pindala on järjest suurenenud. Firma turunduskuludest võtavad Motorex ja Motoshow hinnanguliselt 25%. Eelmisel aastal loobuti Motorexist, sest ootamatult kasvanud investeering pani kukalt kratsima, nentis Lillipuu.
Osalemisotsuse tegemisel on Lillipuu sõnul kaalukeeleks ka teised eksponendid. Korraldajatel soovitab ta muuta sisukamaks meelelahutusprogrammi, sest paljud külastajad tulevad kogu perega.
Kuna väga raske on välja selgitada, kes messil käinutest hiljem ka ostu sooritab, lähevad Eesti ettevõtjad messile eelkõige kliendiga suhtlema ja uusi tooteid tutvustama. Panustatakse pigem ekspositsiooni sisukamaks muutmisele ning müügimeeste oskustele.
Autor: Ilvi Pere
Seotud lood
Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammidest, täiendusõppest ning avatud õppest räägib lähemalt Tallinna Ülikooli koolitus- ja konverentsikeskuse avatud õppe peaspetsialist Marge Kõrvits.