Äripäev proovis kolme kolimisfirma nn veoki rendi teenust, kus klient tellib vaid veo, peale-maha laeb ise. Ehkki teenuste vorm oli sama, sisuliselt need erinesid.
Kahel firmal lõi käed külge ja aitas kiiremini toimetada ka juht, ühel firmal eelistas juht mitte aidata. Viimane maksis teistest pea paarsada krooni kallimat hinda.
Kolimisfirma tellida saab hõlpsalt. Enamusel teenusepakkujatest on kodulehel kliendi tagasiside vorm, kuhu saab sisestada kuupäeva, piirkonna, aja jms kolimise kohta käiva info. Selle põhjal kontakteerub mõne tunni jooksul keegi firmast ning täpsustab detailid üle ja lepib kokku aja ning veoki. Reede pealelõunal laupäeva hommikuks tellitud kolimisfirmad leidsid kõik sobivaks ajaks sobiva auto, vähese etteteatamise tõttu firmast loobuma ei pidanud.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ehkki tellitud teenus oli kõigil sama, ainult vedu ning kauba laeb peale ja võtab maha klient, erineb makstud raha eest saadav. Sama teenus võib tähendada määrdunud kaubabussi, mille juht oma kohal istub ning kätt külge ei pane, kui suuremat veokit, kus juht tuleb aitab peale laadida, maha võtta ning kaubad kinnitada.
Minimaalne aeg teenuseks on tavaliselt kaks tundi või on kehtestatud minimaalne tasu, mis firmati erineb. Kahe tunni jooksul jõuab ca kahetoalise korteri jagu kola kesklinna piirides ära vedada, veidi mööblit ka.
Esimest korda kolides ning kolimisfirma teenust kasutades tasub tellida aga hindaja, kes vaatab tasuta üle kolitavad tarbed ning planeerib vastavalt sellele auto ja kolimiseks kuluva aja, samuti saab tema käest nõu erinevate tarvete pakkimiseks. eÜhtlasi lepime ülevaatusel kliendiga kokku, kui palju see temale maksma läheb ehk kolides ei pea tunde lugema ja arvestama, kas planeeritud ajalimiit on ületatud või mitte," selgitab AVA Ekspress OÜ arendusjuht Kuido Kreevs. Andmeteta aga ei oska teenusepakkuja öelda, kui palju konkreetne kolimine maksma võiks minna, kui palju aega varuda või kui suurt autot tellida.
Kolimisfirmade teenusepaketid jagunevad peamiselt kaheks. Ühe puhul hoolitseb klient vaid maksmise eest, teenusepakkuja pakib, laeb kauba autosse ja maha jms. Teisel puhul aga tellib klient vaid autojuhi ning auto, kuid pakib ja laeb asju ise. Samas tähendab Kreevsi sõnul auto tellimine, et autojuht on nn teenuse hinna sees ehk ta peaks nii aitama tassida kui peale laadida.
Lisaks ülevaatusele tasub kolimiseks aega varuda ning vähemalt nädalajagu ette planeerida. Siis jõuab ette valmistada, rahulikult pakkida jms. Teisalt ei pruugi päev ette helistades enam autot saada, ka kolimises esineb sesoonsus.
Tippajad jäävad enamasti nädalavahetustele, riigipühadele ning õhtustele aegadele. Kui riigipüha või nädalavahetus hinnalisa ei too, siis hilistele tundidele või jõulude-aastavahetusel kolimine võib kuni veerandi võrra tavalisest kallim olla.
Kui kahe kolimisifrma autojuhid väitsid, et ise pakkides ja koormat laadidest vastutab kolija, Kreevs seda meelt ei ole. eVõlaõigusseaduse järgi vastutab teenusepakkuja piiratud vastutusega ehk 9700 krooni kuupmeetri kohta," selgitab Kreevs. Väärtuslikum kaup igaks juhuks lisakindlustustada.
Tuli kohale veerand tundi enne kokku lepitud aega. Saadeti logodega kaubabuss, mis oli seest määrdunud ja tolmune. Asju kottidesse pakkimata oleks üsna ära määrinud. Kuna olime tellinud vaid veo, siis peale laadida või koormat sättida juht ei aidanud. Palvele jälgida kaubaruumi tekkivat koormat, et keegi võõras seda himustama ei hakkaks, reageeris ta noogutusega. Sületäiega taas alla jõudes nägime, et hoidiski silma peal, ainult et juhikohalt ja läbi kaubaruumi seinas oleva akna.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Lepingut ei teinud. Uurisin, mis oleks saanud, kui teel midagi oleks purunenud. Et laadisin koorma ise, ei vastuta autojuhi sõnul veofirma sellega juhtuvate õnnetuste eest. Küll oleks vastutus nende, kui nad oleks ise laadinud ja kinnitanud.
Maksis 649 krooni.
Lepingut firma ei teinud, miinimumtasu on kahe tunni eest 400 krooni, millele lisandub käibemaks. Seda aega aga ära ei kasutanud ning lõplik summa tuli vähem, ca 400 krooni.
Oma asjade eest vastutavad ise, st et kui mööbel läheb katki, siis on nemad süüdi. Kui läheb katki midagi, mida nad ise pakkinud ei ole, siis on tellija riisiko. "Sest teil ei ole professionaalset kogemust asjade pakkimiseks. Oma pakitud asjade eest vastutate ise. Klaaside eest meie vastutada ei saa, mis ei tähenda, et me nendega ettevaatlikult ringi ei käiks," selgitab autojuht. Juht oli sõbralik ja abivalmis, aitas tassida.
Maksis 400 krooni.
Vaid veo pakkumise asemel tundis juht huvi ka laadimise vastu ning aitas kaupa peale-maha laadida, teenus oli igati professionaalne ja jättis hea mulje.
Kuna auto oli eelmise töö varem valmis saanud, pakuti mulle jooksvalt võimalust ka varem alustada. mulle see kahjuks ei sobinud. Selle vaba aja sees, nagu hiljem selgus, käis autojuht ikkagi maja juurest läbi ja uuris välja, kas tal on võimalik maja juures parkida.
Kolima hakates oli auto varem kohal, juht sõbralik ning abivalmis. Koorma paigutas juht ise ära, sealjuures õrnad või määrduvad asjad mingitesse tekkidesse.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Maksis 500 krooni.
Olen kolinud kuulutustelehtedest otsitud veo- ja kolimisteenust pakkuvate eraisikute või väiksemate firmade abil mitu korda, sellised kolijad küsivad oluliselt vähem raha kui suured firmad.
Kolijate seas on olnud vaikivaid seltsimehi, kes asjad sülle haaravad ja need omaette nohisedes kiirelt tuppa veavad. Samuti selliseid, kes otsustavad poole kolimise pealt pausi teha, potsatavad pakitud nõude kastile ja asuvad jutustama. Enamasti on kolijad olnud asjade suhtes hoolsad, sest purunenud klaase võib pidada ka viletsa pakkija süüks.
Viimari kolides ja kolijaid oodates hakkasin aga mõtlema: kust ma tean, et tegemist pole suvaliste kurikaeltega, kes mu asjad autosse tassivad ja nendega siis oma teed sõidavad? Tekkinud hirmusegust kahtlust suurendasid ka kohale jõudnud kolijad - vene noormehed, kes ei näinud välja just kõige usaldusväärsemad.
Noormehed osutusid siiski toredateks sellideks, kes ei teinud oma tööd just kõige kiiremini, kuid ajasid sõbralikult aktsendisegust juttu ja naeratasid laia suuga. Kokku küsisid kaks noormeest kahetunnise asjade tassimise ja kaubikuga vedamise eest 500 krooni.