17. november 2005 kell 22:00

3G ? Eesti innovatsiooni uus mootor?

Kauaoodatud kolmanda põlvkonna mobiilside ehk 3G on oktoobri lõpust Eestis kättesaadav. 3G tulekut võib võrrelda hetkega ajaloost, mil raadio kõrvale tuli teler. Nüüd hakkas mobiiltelefon telepilti näitama, mobiilist kujuneb uut tüüpi infokandja ja -kanal. Eestis jalutab, ?telekas taskus?, ringi juba ligi pool tuhat inimest. Telepilti näitav telefon võib tunduda nii mõnelegi moeasjana, seda võiks aga hinnata kui uut ärivõimalust.

3G näol on tegu infotehnoloogia loomuliku arenguga, mis kannab ühiskonda järjest enam tõelisse infoajastusse. Kui ruttu uued teenused kliendini jõuavad, otsustab paljus ettevõtjate nutikus ja ärivaist. Platvorm, millelt lennukaid mõtteid teostada, on olemas. Kas 3G annab uue hoo innovaatilisele mõttelennule ja kujuneb Eesti homse majandusedu üheks hüppelauaks?

Aeg on panna pead tööle, et mobiilse positsioneerimise, parkimise, internetitelefoni loomise ja e-valimistega maailma tähelepanu tõmmanud Eesti võiks 3G rakendustega noppida järgmised innovatsioonipunktid. EMT kogemus näitab, et mida lihtsamad ja praktilisemad ideed, seda laiem kasutajaskond teenusele tekib. Mobiilse interneti kasutajate arv (igas kuus üle 100 000 kliendi) räägib vajadusest kiirema mobiilse andmeside järele.

Maailmas on praegu 80 toimivat 3G võrku kokku enam kui 34 miljoni kliendiga. Uue põlvkonna mobiiltelefonide ja uudsete teenuste arv kasvab päevade ja tundidega. Visionäärid teevad juba ennustusi 3,5G ja 4G võrkude turulejõudmisest.

3G on lühidalt öeldes uue põlvkonna mobiilne andmeside, mis tähendab näiteks GPRSi asemel seitse korda kiiremat andmeedastust. Esmalt ilmneb peamine kasu andmete alla- ja üleslaadimise ajakulu vähenemisest. Kiirema andmeside väärtust tasub siiski hinnata laiemalt. Telesaadete mobiilset edastust reaalajas või toimetatud klippide vaatamist, videomaterjali allalaadimist kasutatakse Jaapanis, USAs, Suurbritannias ja Prantsusmaal päris laialdaselt. Ka EMT Go! portaali kaudu saab ITV ja tv.ee vahendusel vaadata olulisemaid uudiseid ja meelelahutussaateid, muusikavideoid jm. Samas jääb mobiil-TV vaid väikeseks osaks 3G kasutusvõimalustest, sest ärisektorile suunatud lahendused ja teenused moodustavad pigem selle jäämäe veealuse osa.

Senise mobiilisuhtlemise kitsaskohad saab 3G võrgu abil lahendada ka tarbijarühmade spetsiifilisi vajadusi arvestades. Mõelgem näiteks vaegkuuljatele, kellele pika maa tagant suhtlemine on piirdunud SMSidega. Videokõnet võimaldavate 3G telefonide abil saab vabalt vestelda viipekeeles.

Mobiilne TV avab lugematul hulgal reklaamivõimalusi, sest reklaamija istub ju sisuliselt kogu aeg kliendil taskus. Lisaks suurepärasele otseturustuse kanalile saab koos telefonides jooksvate reklaamidega pakkuda mitmesugust promotsioonimaterjali: tootenäidiseid, helinaid, taustapilte, muusika- ja videoklippe jpm.

Innovatsioon nõuab suuri investeeringuid. Pisut üllatav, kui mõni konkureeriv operaator on alles nüüd hakanud mõistma levi kvaliteedi ja tehnoloogiliste uuenduste tähtsust ? ilmne märk, et investeeringute ja innovatsioonita, õige pisut madalamatelt hinnatasemetelt hõlptulu teenimise ajad on möödas.

Ligi kolmandikul Eesti elanikest on uue põlvkonna mobiilivõrgule juba ligipääs olemas. Nüüd on pall sisuteenuste arendajate käes ? kiire andmeside ootab rakendamist. Eesti trumbiks saavad olla uued ja ebatraditsioonilised lahendused. Kes meist ei tahaks komistada mõtte otsa, millest ühel päeval sünnib midagi Skype?i taolist. Aasta pärast vaatab pealinlane bussis tööle sõites hommiku-TVd ja mõtleb, kuidas ta selleta varem hakkama sai. Nutikas ettevõtja ? kõik on võimalik.

Autor: Tõnu Grünberg

Hetkel kuum