Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektriauto, mis sõidab 370 km/h

    Eliica prototüüp, mida esitleti tänavusel Tokyo autonäitusel, ei ole tõsistele autohuvilistele iseenesest midagi väga uut. Teda näidati selsamal näitusel ka kaks aastat tagasi, kuid siis veel tumedate klaasidega, ehk kogu salong oli alles väljatöötamisel. Nüüd oli Eliica kogu oma hiilguses rahva ees ja soovijad said temasse sisse istuda ning nuppe näppida. Mis tähendab, et põhimõtteliselt on hakanud selle ainulaadse auto aastaid kestnud arendustöö hakanud kandma esimesi vilju.
    Eliica torkab silma juba üksnes oma välimuse poolest. Ülimalt voolujooneline disain, tiibadena üles avanevad uksed ning kaheksa ratast tõmbavad külastajaid ligi nagu magnet. Vaatamata sellele, et erinevaid disainikontsepte on Tokyo näitusel väljas rohkem kui kusagil mujal. Asja lähemalt uurima asudes selgub, et ekstravagantne välimus on vaid jäämäe veepealne osa ja tegemist millegi märksa enama kui lihtsalt mõne disainibüroo järjekordse ?hullu ideega?, mis suure tõenäosusega juba paari aasta pärast unustusehõlma vajub.
    Eliica töötab elektri jõul ning teeb seda enneolematult hästi, ületades sealjuures ka kõige võimsamate sportautode saavutused. Sest pole just palju selliseid bensiinineelajaid, mis suudaksid kiirendada paigalt 100km tunnikiiruseni 4,1 ja 160km tunnikiiruseni 7 sekundiga. Kusjuures tippkiiruseks saavutati möödunud aastal Itaalias läbi viidud katsetel 370 km/ h, kuid auto looja Keio ülikooli professor Hiroshi Shimizu on öelnud, et see ei ole lagi. Teatud tingimustel on see auto suuteline sõitma ka kuni 400 km/h, ehk sama kiiresti kui maailma kiireim seeriaauto Bugatti Veyron. See tulemus avaldab muljet seda enam, et auto ei ole just kergete killast: tema kaheksa ratast, kaheksa elektrimootorit, lisaks akud, teevad auto tühimassiks ühtekokku 2,4 tonni.
    Eliica nimi ei ole võetud laest. See on lühend väljendist Electric Lithium-Ion battery Car ehk elektriline liitium-ioon akudega auto. Ja just seda see auto ongi. Teda viivad edasi kaheksa rataste juures asuvat elektrimootorit, iga mootori võimsus on pea sama suur kui tavalise väikeauto bensiinimootor: 91 hj ja pöördemomendiks 100 Nm. Kaalub üks selline elektrimootor 20 kg. Energiat saavad need mootorid uutest liitium-ioon akudest ja nende energiast piisab umbes 300?400 km läbimiseks, sõltuvalt sõidustiilist.
    Loomulikult on selle auto arendajad põrkunud mitme arvestatava probleemiga: esiteks kulus seniste akude laadimiseks ligi kümme tundi, teiseks tuli tema omahind sedavõrd kõrge, et seeriatootmine osutuks üsna mõttetuks. Esialgsete rehkenduste kohaselt läinuks auto seeriatootmisse minnes kliendile maksma 300 000 dollarit ehk ligi 4 miljonit Eesti krooni. Kõik see kokku on pannud kahtlema mitmeid projekti rahastajaid ja ­alles mõni aeg tagasi oli projekti jätkamine suure küsimärgi all.
    Auto arendajad ei lasknud sel kõigel aga end heidutada ja pöörasid põhitähelepanu kahele aspektile: esiteks akude arendamisele ? laadimiskordade arv on uue tehnoloogiaga suudetud tõsta vähemalt tuhandele korrale. See teeb auto läbisõiduvõimaluseks ühtede akudega ca 400 000 km, mis ongi ühe auto maksimaalne kasutusiga. Teiseks on suudetud lühendada laadimisaja pikkust ? poole tunni jooksul on võimalik akud laadida vähemalt 70% ulatuses. Oluliseks suunaks on võetud auto seeriatootmiseks odavamate koostematerjalide leidmine, ehk otsitakse võimalikult palju detaile olemasolevatelt tootjatelt, mis aitaksid viia auto omahinna laiemale rahvale kättesaadavamaks.
    Sel suvel sai prototüüp Eliica Jaapani ametivõimudelt ametliku litsentsi, et jätkata katsetusi tänavaliikluses. Ees ootavad turvatestid jms, mis kõik kokku näitab, et inseneridel on hoolimata tagasilöökidest kindel soov see sõiduk seeriatootmisse tuua.
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Prognoosid viitavad tänavusele maailmakaubanduse olulisele kasvule
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Bentley Continental GTC roolis tundub elu kui lill
Kaasaegse kunsti galerist ja teemantide nõustaja Maria Shevchenko armastab elus kolme asja: kunsti, luksust ja kiirust. Kõik need kolm leidis ta ühel nädalavahetusel Bentley Continental GTC näol. Proovisõidust luksusliku kabrioletiga sündis alljärgnev mõtisklus elamise kunstist.
Kaasaegse kunsti galerist ja teemantide nõustaja Maria Shevchenko armastab elus kolme asja: kunsti, luksust ja kiirust. Kõik need kolm leidis ta ühel nädalavahetusel Bentley Continental GTC näol. Proovisõidust luksusliku kabrioletiga sündis alljärgnev mõtisklus elamise kunstist.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.