Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektriauto, mis sõidab 370 km/h

    Eliica prototüüp, mida esitleti tänavusel Tokyo autonäitusel, ei ole tõsistele autohuvilistele iseenesest midagi väga uut. Teda näidati selsamal näitusel ka kaks aastat tagasi, kuid siis veel tumedate klaasidega, ehk kogu salong oli alles väljatöötamisel. Nüüd oli Eliica kogu oma hiilguses rahva ees ja soovijad said temasse sisse istuda ning nuppe näppida. Mis tähendab, et põhimõtteliselt on hakanud selle ainulaadse auto aastaid kestnud arendustöö hakanud kandma esimesi vilju.
    Eliica torkab silma juba üksnes oma välimuse poolest. Ülimalt voolujooneline disain, tiibadena üles avanevad uksed ning kaheksa ratast tõmbavad külastajaid ligi nagu magnet. Vaatamata sellele, et erinevaid disainikontsepte on Tokyo näitusel väljas rohkem kui kusagil mujal. Asja lähemalt uurima asudes selgub, et ekstravagantne välimus on vaid jäämäe veepealne osa ja tegemist millegi märksa enama kui lihtsalt mõne disainibüroo järjekordse ?hullu ideega?, mis suure tõenäosusega juba paari aasta pärast unustusehõlma vajub.
    Eliica töötab elektri jõul ning teeb seda enneolematult hästi, ületades sealjuures ka kõige võimsamate sportautode saavutused. Sest pole just palju selliseid bensiinineelajaid, mis suudaksid kiirendada paigalt 100km tunnikiiruseni 4,1 ja 160km tunnikiiruseni 7 sekundiga. Kusjuures tippkiiruseks saavutati möödunud aastal Itaalias läbi viidud katsetel 370 km/ h, kuid auto looja Keio ülikooli professor Hiroshi Shimizu on öelnud, et see ei ole lagi. Teatud tingimustel on see auto suuteline sõitma ka kuni 400 km/h, ehk sama kiiresti kui maailma kiireim seeriaauto Bugatti Veyron. See tulemus avaldab muljet seda enam, et auto ei ole just kergete killast: tema kaheksa ratast, kaheksa elektrimootorit, lisaks akud, teevad auto tühimassiks ühtekokku 2,4 tonni.
    Eliica nimi ei ole võetud laest. See on lühend väljendist Electric Lithium-Ion battery Car ehk elektriline liitium-ioon akudega auto. Ja just seda see auto ongi. Teda viivad edasi kaheksa rataste juures asuvat elektrimootorit, iga mootori võimsus on pea sama suur kui tavalise väikeauto bensiinimootor: 91 hj ja pöördemomendiks 100 Nm. Kaalub üks selline elektrimootor 20 kg. Energiat saavad need mootorid uutest liitium-ioon akudest ja nende energiast piisab umbes 300?400 km läbimiseks, sõltuvalt sõidustiilist.
    Loomulikult on selle auto arendajad põrkunud mitme arvestatava probleemiga: esiteks kulus seniste akude laadimiseks ligi kümme tundi, teiseks tuli tema omahind sedavõrd kõrge, et seeriatootmine osutuks üsna mõttetuks. Esialgsete rehkenduste kohaselt läinuks auto seeriatootmisse minnes kliendile maksma 300 000 dollarit ehk ligi 4 miljonit Eesti krooni. Kõik see kokku on pannud kahtlema mitmeid projekti rahastajaid ja ­alles mõni aeg tagasi oli projekti jätkamine suure küsimärgi all.
    Auto arendajad ei lasknud sel kõigel aga end heidutada ja pöörasid põhitähelepanu kahele aspektile: esiteks akude arendamisele ? laadimiskordade arv on uue tehnoloogiaga suudetud tõsta vähemalt tuhandele korrale. See teeb auto läbisõiduvõimaluseks ühtede akudega ca 400 000 km, mis ongi ühe auto maksimaalne kasutusiga. Teiseks on suudetud lühendada laadimisaja pikkust ? poole tunni jooksul on võimalik akud laadida vähemalt 70% ulatuses. Oluliseks suunaks on võetud auto seeriatootmiseks odavamate koostematerjalide leidmine, ehk otsitakse võimalikult palju detaile olemasolevatelt tootjatelt, mis aitaksid viia auto omahinna laiemale rahvale kättesaadavamaks.
    Sel suvel sai prototüüp Eliica Jaapani ametivõimudelt ametliku litsentsi, et jätkata katsetusi tänavaliikluses. Ees ootavad turvatestid jms, mis kõik kokku näitab, et inseneridel on hoolimata tagasilöökidest kindel soov see sõiduk seeriatootmisse tuua.
  • Hetkel kuum
Enn Listra: vanasse jõkke astuda ei saa. Ega tohi
Oleme jõudnud hetke, kus kunagine häda ja viletsus on meelest läinud ning näeme üha enam kiusatust sekkuda vabasse avatud turgu, kirjutab TalTechi majandusteaduskonna dekaan Enn Listra Äripäeva essees.
Oleme jõudnud hetke, kus kunagine häda ja viletsus on meelest läinud ning näeme üha enam kiusatust sekkuda vabasse avatud turgu, kirjutab TalTechi majandusteaduskonna dekaan Enn Listra Äripäeva essees.
Hotellid: turistid tulevad vaikselt tagasi, aga piisavalt palju raha ei saa neilt veel küsida
Turistid tulevad vaikselt Eestisse tagasi ja hotellide käive on taastunud kriisieelsele tasemele, kuid hotellide juhid tõdevad, et nad pole saanud hindu tõsta piisavalt, et see kataks aina suurenevaid kulusid. Tulevast suvest sõltub palju, sest rahapuhvrid on hotellidel koroonakriisis kokku kuivanud.
Turistid tulevad vaikselt Eestisse tagasi ja hotellide käive on taastunud kriisieelsele tasemele, kuid hotellide juhid tõdevad, et nad pole saanud hindu tõsta piisavalt, et see kataks aina suurenevaid kulusid. Tulevast suvest sõltub palju, sest rahapuhvrid on hotellidel koroonakriisis kokku kuivanud.
USA aktsiaturud kerkisid, Nasdaq sai kirja uhke tõusunädala
USA aktsiaturud jätkasid reedel kerkimist ja ligi protsendi edenenud Nasdaqi liitindeks sai kirja mitme kuu parima tõusunädala.
USA aktsiaturud jätkasid reedel kerkimist ja ligi protsendi edenenud Nasdaqi liitindeks sai kirja mitme kuu parima tõusunädala.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Madis Müller: juht saavutab tulemusi läbi teiste inimeste "Juhi juttude" intervjuu!
Eesti Panga presidendi Madis Mülleri tippjuhiks saamise tee on olnud ebatraditsiooniline. Enne asepresidendiks saamist polnud ta varem olnud ühegi inimese administratiivne juht ega ülemus.
Eesti Panga presidendi Madis Mülleri tippjuhiks saamise tee on olnud ebatraditsiooniline. Enne asepresidendiks saamist polnud ta varem olnud ühegi inimese administratiivne juht ega ülemus.
“Äripäev eetris”: Scholz tegi end tankidega veiderdamisega lolliks
Pikk venitamine ukrainlastele tankide lubamisel on teinud lolliks eelkõige Saksa liidukantsleri Olaf Scholzi enese, kuid sakslaste suhtes on tekkinud skepsis, kas nende peale saab üldse loota, leidsid ajakirjanikud saates “Äripäev eetris”.
Pikk venitamine ukrainlastele tankide lubamisel on teinud lolliks eelkõige Saksa liidukantsleri Olaf Scholzi enese, kuid sakslaste suhtes on tekkinud skepsis, kas nende peale saab üldse loota, leidsid ajakirjanikud saates “Äripäev eetris”.
Tähelepanu Lätis liigeldes: naaberriik paneb püsti keskmise kiiruse kaamerad
Läti paneb parasjagu püsti esimesi keskmise kiiruse kaameraid, mis hakkavad trahve tegema märtsis, kirjutas Läti rahvusringhääling.
Läti paneb parasjagu püsti esimesi keskmise kiiruse kaameraid, mis hakkavad trahve tegema märtsis, kirjutas Läti rahvusringhääling.

Olulisemad uudised

Selgusid Eesti parimad iduettevõtted ja asutajad
Täna õhtul selgusid Eesti Startup Auhindade saajad, kes on möödunud aasta maailmamuutvad ja edukad iduettevõtted, investorid ning Eesti idusektori arengusse panustanud tegijad, teatasid LIFT99 ja Eesti Asutajate Selts.
Täna õhtul selgusid Eesti Startup Auhindade saajad, kes on möödunud aasta maailmamuutvad ja edukad iduettevõtted, investorid ning Eesti idusektori arengusse panustanud tegijad, teatasid LIFT99 ja Eesti Asutajate Selts.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.